cover-arkan-kelemDe populariteit van het Tunesische Myrath groeit gestaag. Het geluid van de band is bijzonder te noemen, maar ook het Franse Arkan weet westerse (heavy)metal te mixen met muziek uit het midden-oosten. De band bestaat sinds 2005 en Kelem is het vierde album van de band en het eerste bij Overpowered Records.

Kelem is een album geworden waar Arkan zichzelf geen grenzen heeft gesteld. Het meest belangrijke aspect op het album is de stevige muziekmuur die telkens opgetrokken wordt en waarin de clean vocals van Manuel; Munoz en de grunts/growls van Manuel en Florent Jannier het geheel afmaken. Aangrijpend en intrigerend kun je het noemen in Nour. Zangtechnisch een heel sterk nummer waarin de grunts precies op het juiste moment ingezet worden. Maar ook in Cub Of The Caliphate is het aangrijpend. Aangrijpend binnen een sterk ritmecollectief waarin oprichter en drummer Foued Moukid laat horen hoe regelmatige onregelmatigheden gespeeld moeten worden terwijl er nog ruimte is voor een flink roffelgeluid.

Soms komt het geluid van Arkan dichtbij andere genres. Zo ligt het sterke Kafir in het verlengde van een opgevoerde Pearl Jam, maar wil The Call zich meer richten op de melancholie van een band als Soen. Melancholie die spijkerhard vanuit de oosterse cultuur wordt ingezet.

Ook deathmetal is Arkan niet vreemd, wanneer Erhal voorbijkomt, met daarin een uiterst strakke gitaarriff die opzweept, om in EIB rustiek en instrumentaal akoestisch verder te gaan. Mooi is tevens een woord dat voor Beyond The Wall van toepassing is. En mooi krijgt hier een bredere definitie. Rustig beginnend, bijna gevoelig ontpopt het nummer zich krachtig naar een oorstrelend hoogtepunt. Hoogtepunten waarin het nummer Just A Lie in grossiert. Een heel veelzijdige compositie waarin wederom een muur van geluid wordt opgezet en waarin het stemgeluid van Manuel sterk naar voren wordt gezet.

Titelnummer Kelem bestaat eigenlijk uit drie delen (Capital City Burns, As A Slave en Jasmine Harvest). Ook hier een prachtige combinatie van heldere clean vocals, grunts met daar overheen een 1000-en-1-nacht zangeres. Arkan weet bombast en ingetogen stukken muziek te mixen waarbij westerse metalelementen prachtig verweven worden met accenten uit het midden-oosten en doommetalinvloeden voorzichtig het licht verdrijven en de duisternis doet intreden.

Ik ben echt getroffen door het totale geluid van Arkan. Veel bands hebben mij dit jaar goede albums geschonken, maar Kelem is net van een ander soort. De heren weten de metal waar ik zo van houd van een extra impuls te voorzien door de elementen uit het midden-oosten maar zeker ook door een zeer evenwichtig gebruik van clean vocals en growls en de stevige geluidsmuur waarmee ze de composities opbouwen. En ondertussen kun je genieten van het zeer mooie artwork van het album.