Het concert van At The Drive In op woensdagavond 7 maart begint nogal rustig. De band heeft niet één maar twee support acts. Le Bucherettes en Death From Above. Het is meteen duidelijk waarom deze bands zijn gekozen als support acts. De dynamische performance van Teri Gender Bender, de frontvrouw van Le Bucherettes, is bijna net zo verassend en uitbundig als dat van Cedric Bixler, vocalist van At The Drive In. De band Death From Above, bestaand uit enkel twee leden, maakt het bijna onmogelijk voor het publiek om te geloven dat er maar twee muzikanten op het podium staan met hun uitzinnige gitaar riffs die doen denken aan Queens of the Stone Age, en ook zeker een goede voorbode zijn van de energieke muziek van At The Drive In.



De Le Bucherettes staan redelijk dicht bij At The Drive In, aangezien hun muziek is geproduceerd door de gitarist van At The Drive In, Omar Rodriguez-Lopez. Ze hebben ook getourd met The Mars Volta, waar Omar Rodriguez-Lopez en Cedric Bixler deel van uitmaakten. De Le Bucherettes zijn begonnen in de underground scene is Mexico. Hier werden ze snel populair door hun extreme performences waarbij onder andere nepbloed, vlees en zelfs een echt varkenshoofd gebruikt werden.



Death From Above is een duo uit Toronto. De band produceerde in het begin al hun muziek met enkel een basgitaar en een drumstel. Later werd hier ook nog een keyboard aan toe gevoegd. Sebastien Grainger en Jesse F. Keeler zijn meerdere keren uit elkaar gegaan door creatieve meningsverschillen, maar vonden elkaar toch elke keer weer terug. In hun optreden hebben ze dit mooi weergegeven, Sebastien Grainger is namelijk helemaal in het zwart gekleed en Jesse F. Keeler helemaal in het wit. Dit liet mooi zien hoe verschillend ze zijn, maar hoe ze elkaar toch perfect aanvullen met hun muziek.

De muziek van At The Drive in is lekker pittig, snel en hard, maar aan de andere kant worden er ook nummers gespeeld die enigzins rustig beginnen. Hierdoor komt de veelzijdigheid van Cedric’s stem goed naar voren. Het ene moment zorgt zijn iconische, schorre stemgeluid ervoor dat niet elk woord dat hij zingt goed verstaanbaar was, en het andere moment komt de zoetere kant van zijn stem eruit bij de rustigere stukken.

De sfeer in de zaal is heerlijk levendig, ondanks het feit dat de zaal gehalveerd is door een lagere opkomst dan verwacht. Tijdens de optredens van Death From Above en At The Drive In word er zelfs nog een kleine ‘Moshpit’ gevormd in het midden van de zaal. Cedric Bixler is er dan ook erg goed in om het publiek te betrekken bij zijn optreden. Iedereen zou een energy boost krijgen van het zien van deze man op het podium. Er word over het podium gerend en gesprongen, op apparatuur geklommen en met vanalles en nog wat gegooid, inclusief de microfoon, wat voor mooie geluidseffecten zorgt aangezien hij niet altijd ook weer opgevangen werd.

Al met al is het dus een erg energieke woensdagavond, een echte aanrader voor de feestneuzen en mensen die gewoon genieten van snelle muziek en uitbundige perfomances.

Met dank aan Paul Verhagen fotografie / NMTH en Lotte Schrander fotografie voor het beschikbaar stellen van de foto’s.