Tien jaar lang liep gitarist Daniel Olaisen (ex-Satyricon) met het idee om een album te maken waar zijn ideeën rond jaren tachtig riffs een plek konden krijgen. Na wat zoeken vond hij de juiste muzikanten om met hem Big City leven in te blazen. In 2013 resulteerde dat in het debuut Wintersleep (dat trouwens als bonus bij Big City Life toegevoegd is) en 2018 is het jaar van de opvolger Big City Life (een verwijzing naar Big City Nights van The Scorpions?). En een opvolger dat zeker wat aandacht mag krijgen, want deze Noren maken inderdaad eigentijds (hard)rockmuziek waarin de afgelopen decennia lekker in verwerkt zijn.

De eerste helft van het album heeft een sterk rockkarakter met aansprekende AOR-kenmerken. Titelnummer Big City Life geeft de aftrap en laat meteen horen dat het album sterk geproduceerd is en een vol geluid neerzet. Het is een beetje Journey en een vleugje Van Halen dat de klok slaat, maar het is vooral een compositie die meteen aanspreekt en goed blijft hangen door een puike melodie en sterk muziekwerk. Cryin’ In The Night past mooi in het verlengde. Ook hier een Journeygeluid waarin het gitaarspel zowel ritmisch als solerend sterk neergezet is.

Heel even gaat het tempo wat naar beneden in Daemon In The Dark. Wat eigenlijk al die tijd al aanwezig is, maar nu erg opvalt is het sterke stemgeluid van Jan Le Brandt. Het is helder en straalt kracht uit en past uitstekend in het hele plaatje. Big City laat hier ook horen dat zij wel weten hoe een goede compositie opgebouwd is en dat een sterk refrein een compositie naar een hoger plan weet te tillen. Na Rocket Man en Stars Surrounding, dat een lekkere riff in zich heeft, start het tweede gedeelte van het album en dat is toch meer voor de romantici.

From This Day zet de toon lichtelijk met een balladachtig geluid. Een compositie met een rustig karakter waarin zanger Jan iets weg heeft van Geoff Tate en dat is niet onverdienstelijk. Een gevoel dat ook Forgive Me Now bij me oproept. Running For Your Life heeft dan wel weer meer tempo.

Bij Tower Of Babylon lijkt dit ook het geval, maar hier beweegt de compositie zich meer richting de rustige kant. Hierin is een stukje Spaans gitaar een fraai accent in het gevoelige timbre. Afsluiter Home Again mag het album en het tweede gedeelte van het album afsluiten op een sterke manier. Hier is de afwisseling tussen de meer gevoelige delen en de meer krachtige sterker dan voorheen en dat komt het algemene geluid zeker ten goede.

Big City Life is gewoon een lekker album geworden. Van mij had de AOR-/rockkant iets meer uitgediept mogen worden, maar dat is slechts de persoonlijke noot. Maar juist die kant zet Big City sterk neer. Dat heerlijke en eerlijke rockgeluid is aanstekelijk en is netjes neergezet door de band. AOR-liefhebbers kunnen het album moeiteloos aanschaffen, zeker wanneer je bedenkt dat je het debuutalbum er als bonus bijkrijgt. Extra luisterplezier terwijl je het artwork van het album kunt bewonderen.