Castlefest in Lisse is een Gothic/ fantasy happening met live muziek. Bands spelen dus een hele andere rol dan op een traditioneel festival. Veel bezoekers houden zich namelijk bezig met LARP (Life Action Role Playing), het spelen van oude spellen en het shoppen in de uitgebreide markt waarin alle spullen voorradig zijn die je als fantasy liefhebber nodig hebt (bijvoorbeeld kleding en accessoires, spullen voor in huis, boeken, games, zwaarden). Wat dit jaar te voorspellen was (al was het maar omdat de organisatie dit vooraf had aangekondigd) is de uitgebreide aandacht voor het Steampunk genre (denk Jules Verne of een combinatie van Victoriaans met de uitvindingen van toen – voornamelijk gebaseerd op het gebruik van stoom als aandrijfmiddel). Op Vrijdag was er extra aandacht voor deze stroming met muziek, door middel van Coppelius, maar op de andere dagen kon je nog genoeg Steampunk spullen kopen. Nu waren wij er alleen op Zondag dus van die muziek hebben we weinig meegekregen.
 
 
 
 
Feit is dat Castlefest, ondanks dat het elk jaar groter en groter wordt, een gezellig evenement is die nog steeds de sfeer ademt van de begindagen. Daar waar veel van dit soort groter geworden evenementen een soort van melkkoe lijken te zijn geworden voor de organisatie (met bijvoorbeeld hoge entreeprijzen, allerlei – commerciële – regels, niet meebrengen van eigen drank en eten, enz) heeft Castlefest vast kunnen houden aan de familiaire sfeer die een evenement als dit (eigenlijk) nodig heeft. Natuurlijk is het duurder geworden in al die jaren (zoals de entree en het eten/ drinken), maar bij Castlefest staan er nog steeds geen bodyguards voor de deur die de tassen van bezoekers controleren. Bovendien wordt er gewerkt met vrijwilligers die ‘hart hebben’ voor de (fantasy) zaak. Daardoor is het onderlinge begrip tussen bezoeker en organisatie gewaarborgd en voelt de bezoeker (in welke hoedanigheid dan ook) zich niet bekeken of irritant gecontroleerd.
 
 
 
 
Castlefest biedt een weekend ontsnapping naar een andere wereld. Een wereld waarin verschillende creaturen huizen uit verschillende tijden. Zo is er bijvoorbeeld ook een groot middeleeuws kamp waarin de traditie van toen getoond wordt aan de wereld van nu. Over het hele terrein verplaatsen zich de meest fantastische (mythologische) creaturen. Georganiseerd in theatergezelschappen of ongeorganiseerd (fantastisch uitgedoste bezoekers). Toch willen we het vooroordeel over fantasy evenementen hier niet bevestigen, want bezoekers die zich niet hebben uitgedost worden net zo goed geaccepteerd. Sterker nog, zoals zo vaak, deze groep is nog steeds in de meerderheid (alleen staan die niet zo leuk op de foto 😉
 

Aangezien muziek niet de boventoon voert is het zien van bands minder aan de orde. Het verklaart ook waarom een act als Omnia (mede-organisator als het gaat om de muziek) elk jaar op Castlefest verschijnt. Om dezelfde reden spelen wel meer bands vaker op dit evenement (dit jaar weer Faun). En ook voor dit publiek geldt; des te bekender de band en des te vaker gezien des te populairder blijft de band. Zo staat bij Omnia het hele terrein vol, komt er slechts een kwart opdraven voor The Moon And The Nightspirit en vult het terrein zich weer voor Faun. Het is goed dat evenementen als dit aandacht blijven besteden aan nieuw talent (die daarna vanzelf bekender worden), want de spoeling aan bekende acts is anders erg dun.

Met dit alles in gedachten is het niet zo raar dat we slechts twee bands zien vandaag en van één (Faun) alleen de soundcheck meekrijgen.

 

Omnia presenteert vandaag hun nieuwe CD “Wolf Love” en wat vooral opvalt is dat veel nummers veel rustiger klinken dan we van deze band gewend zijn. De Pagan Folk blijft, maar meer (film)invloeden komen erbij. Referenties aan Tim Burton, Johnny Depp en “Alice In Wonderland” worden gemaakt. Hoewel, ’Jabberwocky’ is dan wel gebaseerd op een gedicht van Lewis Carol (auteur van het boek “Alice In Wonderland”) het heeft natuurlijk weinig met film te maken. Wat duidelijk is dat Omnia in een nieuwe dimensie terecht is gekomen waarin de aandacht voor het nummer, opbouw en melodie (en nog meer samenzang), belangrijker zijn geworden dan het dansen. Een deel van het publiek is daar dan weer niet zo blij mee. Die worden echter weer tevreden gehouden met de lichtvoetigheid en humor van de band, zoals bij ‘Love In The Forrest’ en natuurlijk met enkele klassiekers uit het Omnia oeuvre. Het is vandaag wel duidelijk waarom Omnia haar vlucht heeft genomen naar theaters voor live optredens, want de huidige muziek past daar veel beter.

 

The Moon And The Nightspirit past prima in het rijtje Omnia/ Faun waarin de Hongaren meer leunen op het geluid van de tweede band. Vandaag klinkt zangeres Agnes te schel in het geluid, maar dat is het enige minpunt van vandaag. Het voordeel van de muziek van The Moon And The Nightspirit is dat het over het algemeen erg dansbaar is. Wel wisselen de ritmes regelmatig van tempo waardoor de dansers in het publiek erg flexibel moeten zijn. Dat gaat niet iedereen even goed af. Luister maar eens naar ‘Alkonyvarasz’ of ‘Hetvilag’ om een idee te krijgen van deze tempowisselingen. Het is duidelijk dat Hongarije ook een zigeunerverleden in zich herbergt, want de muziek doet daar vaak aan denken. Een prima optreden van een goede band.

Daarna is het nog tijd voor het Duitse Faun. Helaas lukt het ons niet om die helemaal te zien. Wel laten de verschillende soundcheck nummers horen dat er meer Oosterse invloeden in de muziek zijn geslopen. Misschien met dank aan de inbreng van de nieuwe zangeres? Het deed soms even denken aan Irfan. Helaas moesten we op tijd weg en was het afscheid nemen van verschillende vrienden en kennissen langduriger dan verwacht. Zoals gezegd, Castlefest is een samenkomst van geestverwanten waarin vrijheid, blijheid, gezelligheid, fantasie en natuur een grote rol spelen.