In 2012 bracht Henk Bol alias Philhelmon het album Enjoy It While It Lasts uit. Een album waaraan ruim vijf jaar was gewerkt. Hij kon de verleiding niet weerstaan om nog eens een fors aantal jaren te stoppen in een opvolger. Die opvolger kwam er in 2018 en heet Perpetual Immobile. Ik legde Henk een aantal vragen voor en ging thuis bij hem langs om de antwoorden op te halen. Maar ook om te luisteren naar Perpetual Immobile.

In september 2012 spraken wij over je vorige (en tweede) album Enjoy It While It Lasts. Dat interview is hier te lezen op de website van onze collega’s van Progwereld. Wil je eens vertellen wat dit album heeft losgemaakt?
Het was de bedoeling in 2008 om voor mijn zestigste verjaardag in 2012 als cadeau aan mijzelf, nog één solo album te maken en die ook daadwerkelijk te laten persen. Tot mijn stomme verbazing werd dat, op kleine schaal weliswaar en dankzij het internet, wereldwijd een succes! Met goede reviews en bestellingen uit Nederland, USA, Engeland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Zweden, Noorwegen, Finland, Spanje, Portugal, Japan, Korea, Brazilië, Rusland etc. Ik was echt flabbergasted!

Nadat je Enjoy It While It Lasts had gemaakt, wist je toen al dat je nog een album ging maken?
Iedereen wist dat het mijn bedoeling was om eigenlijk te stoppen dus kreeg ik vele reacties en e-mails in de trend van ‘je gaat er toch zeker nog wel eentje maken, hé?’

Al die geweldige reviews en reacties uit al die landen gaf me zo’n boost en inspiratie dat ik vrijwel gelijk weer ben gaan schrijven en componeren en bedacht ik dat 65-plus ook een mooie leeftijd is om dit hele circus nog een keertje te herhalen.

Je hebt op Perpetual Immobile wederom gebruik gemaakt van veel gastmuzikanten en vocalisten. Wie zijn er nieuw? Op welke ben je in het bijzonder trots dat ze aan dit album wilden meewerken?
Er deden ongeveer 30 gast musici mee op Enjoy It While It Lasts. Op het nieuwe album maar liefst 50. Door al dat netwerken leerde ik weer heel veel andere muzikanten kennen, ook persoonlijk en dan is een afspraak al gauw gemaakt, haha.

Ik ben op iedereen die heeft meegewerkt trots en dankbaar, ik zou de andere tekort doen als ik een voorkeur zou uitspreken. Ik zou zeggen kijk even op mijn website (zie link onderaan dit interview, HR) daar staat iedereen vermeld. Maar als ik dan toch iemand moet noemen is het Cleem Determeijer. Als ik muzikaal weer eens vast zat kon ik altijd bij hem terecht voor goede raad. Maar dat is de laatste 48 jaar niet anders geweest, haha!

Je bent in 2016 zelf naar Amerika afgereisd om je maatje Ky Fifer in het echt te ontmoeten?
Ky mailde mij op een gegeven moment of ik het leuk zou vinden als er een bekende drummer een song op het nieuwe album mee zou spelen. Ik vroeg hem wie dat dan wel moest wezen? Hij antwoordde de drummer van Steppenwolf! Ik kon dat maar moeilijk geloven, haha! Long story short, hij woont een dorp verder en Ky volgt drumles bij hem. Ik zei ‘dan wordt het toch hoog tijd dat ik die kant eens uit kom’.
Want inmiddels deden er al zo’n 10 muzikanten uit Ky’s naaste kring aan dit project mee. Dus ben ik met vrouw en dochter in 2016 een weekje bij Ky, familie en vrienden in Oregon op bezoek geweest. It’s a small world after all!

Ik kan mij herinneren dat je op zoek was naar een muzikant op cello. Volgens mij was dat een lange zoektocht. Hoe is dat gegaan?
Daar kan ik kort over zijn, we hebben geen cellist kunnen vinden die bereid was om dat in te spelen, wel violisten. Dat cello gedeelte hebben we dus uiteindelijk maar zelf gedaan. Ik heb de partij samen met Nick Oosterhuis tijdens mijn bezoek aan zijn studio in Duitsland nog een beetje bewerkt en vervolgens heeft mijn maatje John Geel het ingespeeld want die was toevallig al een jaartje bezig met een cello studie.

Welke beren kwam je verder tegen op de weg bij het maken van Perpetual Immobile?
Talloze maar dat herkent elke muzikant, haha!

Waarom heb je dit album Perpetual Immobile genoemd?
Perpetual Mobile, de eeuwig durende beweging van moeder aarde, die zal voorlopig nog wel eventjes doordraaien denk ik. Immobile, de mensheid dus, die zie ik dat echt niet halen.

Alhoewel het geen concept album is zit er toch wel iets van een verhaallijn in. Het verhaal begint met een man en een vrouw die ver afgezonderd van de buitenwereld leven. Op een gegeven moment wordt de bevoorrading niet meer gedropt en gaat de man op weg naar de bewoonde wereld om uit te vinden wat er aan de hand is. Dan komt hij in een Dystopische wereld terecht en aan het eind van zijn tocht besluit hij dan om naar een andere planeet te vluchten. Van het tweede nummer op het album (A Hard Road) hebben we deze videoclip gemaakt.

Zijn er nummers op dit album die voor jou een speciale betekenis hebben? Welke zijn dat en waarom?
Eigenlijk hebben alle nummers wel een speciale betekenis voor mij en een enkele zeer persoonlijk. Ik heb sinds 2012 nogal wat naaste familieleden en dierbare vrienden door ziekten verloren. Daar gaan bijvoorbeeld de nummers The Silent Green en The Viral Savage over.

Maar gelukkig ook leuke momenten zoals het nummer Jacobs Ladder. Ik volgde ooit een masterclass bij Dweezil Zappa en die zei op een gegeven moment ‘think out of the box’ als je een nieuwe riff nodig hebt. Neem het telefoon nummer van je vriendin ‘or whatever’ en maak daar een lick of een riff van waarbij 0 de ‘root note’ is. Zo geleerd zo gedaan, de riff in Jacobs Ladder is mijn geboortedatum en mijn telefoonnummer want ik had zestien noten nodig om uit te komen, haha.

Enjoy It While It Lasts vind ik een pop-rock album met invloeden van progressieve rock. Hoe zou jij Perpetual Immobile willen bestempelen?
Nou dat weet ik het niet hoor, ik ben niet zo van de hokjes. Mijn muziek klinkt zoals ik ben, that’s it. Misschien ‘prog-pop’ haha, alhoewel er dit keer stevigere songs op staan dan op Enjoy It While It Lasts.

Heb je ook dit keer weer gebruik gemaakt van een iPad?
Jazeker, alleen niet zo veel als de eerste keer. Het blijft gewoon een mooi en handig apparaat.

Je bent een echte doe-het-zelver. Ook de crowdfunding doe je volledig in eigen beheer. Waarom doe je alles zelf, terwijl er mooie sites (tools) zijn voor crowdfunding?
De hype van de crowdfunding sites is een beetje over en de ervaring van de vorige keer heeft me toen geleerd dat om kosten te besparen ik het net zo goed zelf kan doen. Ik had het echter nog wat professioneler willen insteken maar daar heb ik gewoon geen tijd meer voor. Zes jaar zwoegen is echt lang genoeg geweest.

Vind jij dat je jezelf in de afgelopen zes jaar muzikaal verder hebt ontwikkeld?
Alhoewel ik autodidact ben en van oorsprong gewoon een simpele bassist ben die een beetje prutst met gitaren, synthesizers en audio heb ik wel het één en ander bijgeleerd. Vooral, door de samenwerking met dierbare vrienden en contacten met al die geweldige muzikanten wereldwijd, zij hebben mijn muziek echt naar een veel hoger plan getild.

Binnenkort ga je met pensioen. Dan word je dus fulltime muzikant memoreerde je in het eerdere interview. De opvolger van Perpetual Immobile kunnen we dus binnen twee jaar tegemoetzien?
Zeg nooit ‘never again’, maar een fysieke cd zie ik niet meer zo zitten in deze download maatschappij. Maar ik adem muziek dus ik stop met spelen als dat niet meer gaat.

Wat wil je nog kwijt aan de bezoekers en lezers van Rockportaal?
Bedankt voor je interesse en dat je het interview tot zover hebt willen lezen. Graag tot ziens op het worldwideweb of waar dan ook.

Informatie

Website Philhelmon: https://www.philhelmon.com/

YouTube: https://www.youtube.com/user/Philhelmon