icon

Na evolutie en industrialisatie staat het derde album van de Staat in het teken van oplichters, duistere figuren en ander gespuis. Want dat zijn we immers allemaal. Iedereen probeert zich middels een profiel zo mooi mogelijk in het zonnetje zetten, terwijl er een negatief deel achterwege blijft. Is er een akkoord met Torre Florim? Het zijn zijn woorden die de thematiek van het kleurrijke I_Con moeten samenvatten.

Die thematiek is erg expliciet terug te vinden in 3FM megahit ‘Devil’s Blood.’ En juist dat nummer geeft één van de kwaliteiten van dit album weer. De sterkte melodielijnen vliegen je om de oren en daarmee is de toegankelijkheid aanzienlijk vergroot. Maar de Staat zou de Staat niet zijn als er geen gebruik gemaakt is van bizarre geluiden, industriële gitaargeluiden en een opgefokt gevoel.

Met name ‘Witch Doctor’ en ‘Make Way For The Passenger’ wekken dit laatstgenoemde gevoel op. ‘Witch Doctor’ refereert naar gabberbeats om hard op te stampen en ‘Make Way For The Passenger’ laat je headbangen. Headbangen op schurende sci-fi synthesizers (jaren 80!) en hyperactieve gitaarloopjes. Het geluid is dieper dan ooit, gevarieerder dan ooit en vooral krachtiger dan ooit.

Dat de mannen over een dosis humor beschikken blijkt wel uit de intro. Het introductienummer, genaamd ‘My Bad’ duurt maar liefst negen seconden. In die negen seconden wordt er een fout gemaakt op de gitaar, waarna deze overgaat in het ‘goede’ nummer. Zoals hij was bedoelt. Ook ‘All Is Dull’ mag blij zijn met zijn pakkende melodie. Vervolgens bekritiseerd Torre nog even de consumptiemaatschappij in ‘Build That, Buy That.’  Er is ook nog een rustmomentje. ‘I’ll Take You’ heeft namelijk een dromerig karakter en is opgenomen met Torre’s echtgenote Janne Schra. Ook nog een vrouwenstem dus. I_Con is nu al een kleurrijke verzameling van liedjes met inspiratie die overal vandaan komt. Zelfs Afrikaanse beats zijn niet uitgesloten.

Al met al is het duidelijk dat de Staat vanaf heden een écht eigen geluid heeft. Een geluid dat niemand ooit eerder heeft gemaakt. De kleurrijke albumhoes (van kunstenaar Ben Newman) refereert naar de inhoud: een kleurrijk en afwisselend album. En alhoewel Torre de consumptiemaatschappij bekritiseerd: I_Con mag best over de toonbank.