Het uit Eindhoven afkomstige Deadcell timmert in Nederland al jaren aan de weg met hun industrial rock/ metal. Erkenning komt met de jaren en Deadcell is nog één van de weinige acts die in het genre fier overeind blijft. Resultaat, Nederland is eigenlijk niet meer groot genoeg. Gelukkig blijft men (veel) optreden en heeft men met “The Heart Of The Sun” een nieuwe CD. Ook handig voor de thuisblijvers. Frontman Marcus Bodine geeft ons antwoorden op verschillende vragen.

Ik hoef zeker niet te vragen of je tevreden bent met het uitbrengen van “The Heart Of The Sun”?

Marcus Bodine (MB) : Jazeker. Het heeft enige tijd geduurd voordat het album af was. Ik heb ruim de tijd genomen voor de productie en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Het geluid van de nieuwe plaat staat als een huis & we zijn erg tevreden over het eindresultaat.

Wat wel opvalt is de titel, “The Heart Of The Sun”, in vergelijking met de statement van jezelf dat dit het dagboek is van je meest donkere tijd in je leven. Kun je dit uitleggen?
MB : Het album is volledig autobiografisch. Het handelt om emotionele thema’s die me diep hebben geraakt. Ik heb letterlijk alle negatieve krachten uit mijn leven verbannen. Het zonneteken is gerelateerd aan mijn sterrenbeeld leeuw. Het hart aan de tarotkaart ‘3 van zwaarden’. Beluister het album en dan begrijp je de titel vanzelf.

Waarin vind je zelf dat “The Heart Of The Sun” verschilt van eerder Deadcell werk?

MB : Tekstueel is het album veel persoonlijker. Qua sound zitten er ook meer symfonische elementen in verwerkt. Het album is veelzijdiger & de productie is volwassener. Ook is duidelijk te horen dat DEADCELL een volledige live band is geworden.

Waarom zouden lezers van Rockportaal jullie CD moeten kopen (schaamteloze promotiepraatje mag ;))?
MB : Sinds 2006 zijn we stap voor stap uitgegroeid tot een van de beste bands in de Industrial/Metal scene. DEADCELL is een fenomeen en iedere liefhebber in het genre zou absoluut de moeite moeten nemen om de band te beluisteren.

Nu wilde ik net gaan vragen of Nederland eigenlijk niet te klein voor jullie wordt, maar ik zie dat de internationale shows (langzaam?) op gang komen?
MB : Nederland is nooit te klein voor ons. We spelen meer en meer internationale shows, dat is waar. Sinds 2006 hebben we ruim 130 shows gedaan. Ter promotie van het nieuwe album spelen we meer in het buitenland dan in Nederland. Maar dat is op dit moment ook een bewuste keuze.

Ben je tevreden met de huidige status van Deadcell? Of heb je het idee dat je onderweg kansen hebt laten liggen?
MB : Ik heb nergens spijt van. We hebben alle kansen gepakt en daardoor staan we nog steeds aan de top van onze scene. Iedere show worden we nog beter & we werken continue aan onze kwaliteiten binnen de band. Tijdens live shows krijgen we enorm veel positieve feedback. We hebben gemiddeld 100.000 hits per maand op onze website & het nieuwe album loopt als een speer. Het publiek is de graadmeter voor het succes van de band. Door al onze ervaringen kunnen we ons meten met topbands in de scene zoals Combichrist en Rammstein.


Zie je eigenlijk nog kansen om in Nederland groter te worden of denk je dat het beter is om je meer te richten op het buitenland?
MB : De scene in Nederland is ontzettend klein geworden. Grootste probleem hierbij is dat er veel te weinig wordt samengewerkt door promoters, waardoor de scene langzaam doodbloedt. Steeds dezelfde namen en een bijzonder magere kwaliteit is mij persoonlijk erg gaan tegenstaan. Ik bezoek zelf amper ‘scene’ concerten meer. In het buitenland liggen er inderdaad meer kansen. Daar richten we ons nu ook voornamelijk op.

Welke invloed heeft de hele bezuiniging op cultuur van dit kabinet nu op een band als Deadcell?
MB : Geen enkele invloed. Ik kan goed leven van mijn muzikale activiteiten. DEADCELL is slechts een onderdeel van een reeks van
activiteiten die ik doe. We hebben vanaf het oprichten van de band altijd alles zelf gedaan & dat werpt nog steeds vruchten af. De culturele sector mag wat mij betreft een heel stuk zakelijker en creatiever worden, dus ik snap alle ophef over die bezuinigingen niet. Het vereist gewoon een andere aanpak & meer zakelijk inzicht.

Wat zou voor Deadcell een droom zijn die uitkomt?
MB : Veel dromen zijn al uitgekomen. Ik had nooit gedacht zo ver te komen. We hebben tijdens onze shows ontzettend veel bijzondere mensen mogen ontmoeten. Daar ben ik ontzettend dankbaar voor. Gaandeweg heb ik geleerd om alles in perspectief te zien & te relativeren. Iedere show en iedere ervaring is op zichzelf een droom die uitkomt. We staan nog iedere show met plezier op het podium & zijn een hechte vriendengroep. Grotere shows en grotere toursupports zijn leuk, maar ik staar me er niet blind op omdat ik bij veel bands de keerzijde van dit succes heb gezien. Het lijkt me vreselijk om over 10 jaar een verlepte en uitgerangeerde rockmuzikant te zijn zonder perspectief. Door DEADCELL zijn er veel deuren voor me geopend. Ik probeer zoveel mogelijk ‘in het moment’ te staan en kansen te pakken die zich voordoen.

Deadcell maakt industrial metal, maar is die muziek niet op zijn retour (zeker na de pauze/ stop van bekende acts als Nine Inch Nails en Ministry)? Of denk je dat dit juist meer kansen geeft aan andere bands?
MB : Er zijn nog genoeg bands actief in deze scene. Denk bijvoorbeeld aan Rammstein. Het is wel moeilijker geworden om je bestaansrecht te behouden. Maar dat is ook deel van de uitdaging. Hoe veelzijdiger je bent, hoe groter de kans op overleven.

Als we het dan toch over industrial metal hebben. Welke bands inspireren jou en waarom?
MB : Er zijn niet heel erg veel bands die me enorm hebben geïnspireerd. Ik probeer zoveel mogelijk uit mezelf te laten komen tijdens het schrijven
van nummers. Enkele namen die van grote invloed zijn geweest zijn Ministry, White Zombie en Laibach. Maar dit zijn uiteraard bands uit de
‘oude’ scene waar een stuk nostalgie aan verbonden is.

Aangezien je veel toert, ook bandavonden organiseert kun je ons zeker wel vertellen welke (opkomende) bands we zeker niet moeten missen de komende periode?
MB : Een paar goede bands die ik kan aanbevelen : Pierced Arrows ( ex Dead Moon ), Tenacious D, USSA & Gregory Page. En dan houdt mijn lijstje al snel op van dingen die ik persoonlijk heel erg goed vind.

Eindhoven Rock City, geldt dit ook voor een act als Deadcell? Is Eindhoven een goede voedingsbodem?
MB : Het begrip ‘Eindhoven Rockcity’ is een luchtkasteel. We hebben een aantal goede bands in Eindhoven, maar zij maken allemaal geen onderdeel uit van de huidige Rockcity scene. Afgezien van Peter Pan Speedrock, The Devils Blood, Rompeprop & DEADCELL, heeft Eindhoven weinig tot niets bijzonders te bieden. De rest is veelal vergane glorie met een hoog ‘ons kent ons’ gehalte. DEADCELL is nooit erkend in de Eindhovense scene. Maar dat bewijst voor mij dat we als band goed bezig zijn.

Iets wat je altijd wilde zeggen, maar waar je nog nooit de kans toe gehad hebt…
MB : Koop het nieuwe DEADCELL album ‘The Heart Of The Sun’ op http://www.deadcell.nl!