Er gebeuren mooie dingen in het Nederlandse middeleeuwse folkland. Waar we eerst trots waren op Omnia en Rapalje komen er de laatste jaren veel meer nieuwe bands bij. De scene bloeit en groeit. Daarin spelen de vele binnen en buiten fairs een grote rol. Rockportaal ziet een toenemende stijging aan rockshirts in het publiek en vindt het daarom tijd de komende periode extra aandacht te geven aan dit fenomeen met een reeks aan interviews. We beginnen met Faerydae. Een band die net haar officiële debuut heeft uitgebracht en in februari het Phantasium festival mag openen.

Zijn jullie tevreden met “Changeling”?

Oz: Ja, we zijn heel erg tevreden met “Changeling” het is een goede eerste kennismaking met Faerydae.
Anouk: Er zijn natuurlijk altijd dingen die je achteraf anders zou willen doen. Het was voor ons de eerste keer dat we echt in een studio opnames maakten en de band had net wat veranderingen ondergaan waar we op het moment van opnamen geen rekening meer mee konden houden.
Ik denk dat we voor de tijd en het budget dat we hadden het maximale eruit hebben gehaald en we zijn dus zeker tevreden.

Vraag het ook vooral omdat jullie nu uitgebreid met zang zijn en dat staat nu niet op de CD. Het was niet meer mogelijk om dit aan te passen?

Oz: Dat komt ook deels omdat ik eigenlijk maar als gast muzikant zou meewerken aan “Changeling”. Het is anders gelopen en de maand voor de opnames ben ik gevraagd om als vaste muzikant mee te doen. Het was qua tijd niet mogelijk om in de studio nog extra zang op te nemen, omdat de afspraken met de studio al veel langer daarvoor gemaakt waren.
Anouk: Eigenlijk besloten we in november 2010 al om de cd te gaan maken, daarna ga je rondkijken naar een studio en baseer je dus de tijd die je boekt op wat er op dat moment aan nummers is om op te nemen. We hebben Oz eigenlijk pas in februari echt leren kennen, toen stond alles al vast. Bovendien waren nummers met zang voor ons helemaal nieuw, het kost tijd om daar lekker op in te spelen en als band weer een eenheid te vormen nadat er een nieuw lid bij is gekomen.

Waarom heet de CD eigenlijk “Changeling”?

Anouk: Een “changeling” is in de Engelse volksgebruiken een kind dat door de elven is achtergelaten bij de mensen. Het ging vaak om kinderen die “anders” waren. Het leek ons een leuke reverentie aan onze muziek. We spelen niet alleen Ierse en Engelse folk, maar zijn in de loop van de tijd ook steeds meer Europese volksmuziek gaan spelen. In die zin zijn we dus ook veranderd.
Bovendien heten we Faerydae, dat ‘geschenk van de elfen’ betekend, dus is Changeling ook wel toepasselijk.

Hoewel jullie met “Changeling” eigenlijk pas de eerste officiële CD uitbrengen (demo CD niet meegerekend) lijkt het er op dat jullie aan optredens geen gebrek hebben. Hoe komt dat?

OZ: Dat komt denk ik doordat Faerydae al paar jaartjes hard aan de weg aan het timmeren is met optredens op o.a. EFF, Fantasiafest. Verder zijn we niet bang organisatoren aan te spreken om ze kennis te laten maken met ons.
Patrick: We merken dat uit een optreden dat we doen ook weer een nieuw optreden volgt. Ik denk dat het er mee te maken heeft dat onze muziek breed inzetbaar is: we spelen op middeleeuwse dagen, fantasy markten, maar ook op bruiloften en braderieën. We hebben een breed publiek. We zijn ook niet bang om nieuwe dingen aan te pakken. Zo spelen we in mei op de Australia fair, waarbij we ook wat Australische folk gaan spelen.

 Als je met Faerydae 2012 kan bepalen, wat zou er dan zeker in voor komen? Noem je vijf grootste wensen.

Oz: Veel optredens op leuke festivals en evenementen in binnen en buitenland zoals Castlefest, Folkwoods, Phantasium.
Anouk: Ik sluit me bij Oz aan en ik zou heel graag op het Beautiful Days festival in Engeland spelen. Verder lijkt het me ontzettend leuk om met Faerydae meer samenwerking met andere bands te doen, zoals we tot nu toe ook met de Dutch Lemmings gedaan hebben. Ik ben nogal fan van Svanevit, dus met hun spelen zou nog wel een wens van mij zijn.
Patrick: Dat we ons als band door blijven ontwikkelen en nieuwe nummer gaan spelen. Ik zou nog wel graag wat meer eigen composities gaan spelen.

We hebben het idee dat er in Nederland een gezonde middeleeuwse/ folk muziekscen aan het onstaan is. Herkennen jullie dit? Hebben jullie een idee waarom dit nu zo opkomt?

 Oz: Ja, dat hebben we zeker. Ik denk dat folk altijd al hier aanwezig was, als je bedenkt dat bands zoals The Dubliners en The Pogues al in het verleden hier hebben opgetreden. Middeleeuwse scene is iets van laatste 20 jaar en gelukkig blijft het groeien. Evenementen zoals Miroque, Castlefest en bands zoals Faun hebben daar ook grote invloed op gehad.
Patrick: In Nederland had je in de jaren 70 al verschillende folk bands, oa Fungus. Er is alleen de laatste jaren wel meer aandacht voor. De middeleeuwse scene is in Duitsland al langer groeiende en dat merken we hier in Nederland nu ook.
Anouk: Volgens mij is er de laatste jaren sowieso meer een trend om terug te gaan naar de roots. Je ziet het ook bijvoorbeeld in het feit dat handwerken weer helemaal in is en dat iedereen nu ineens kerstballen gaat breien. Het roept een soort nostalgie op die ook weer meer interesse wekt voor andere “volks-dingen”, zoals volksmuziek en balfolken. Het hele fantasy gebeuren is ook voor een breder publiek toegankelijk door bijvoorbeeld de vampieren-series die nu in de VS gemaakt worden en daardoor komt ook het gewone publiek er mee in aanraking komt en er naar op zoek gaat.
Patrick: Na de tweede wereld oorlog is Europa behoorlijk ver-Amerikaanst en ik denk dat we daardoor nu wat meer terug grijpen naar de oudere tradities. We zijn weer op zoek naar onze eigen identiteit.

 Graag jullie reactie op de volgende stellingen:

1. Deze middeleeuwse folk scene is groot geworden tijdens fairs en specifieke festivals en komt minder tot haar recht in clubs en concertzalen.

 Oz: Ja, het klopt dat de meeste mensen kennis maken met bands en sfeer op een evenement. Als je dat al gewend bent krijg je dat gevoel als je een band in een club of concertzaal ziet.
Patrick: Ik vind niet dat het minder tot haar recht komt in clubs of concertzalen. Kijk naar Faun, Omnia en Scrum, die doen het ook in zalen prima. Als band moet je wel aanpassingen doen om het ook in een zaaltje goed te doen.
Anouk: Ik kan me voorstellen dat mensen voor de sfeer naar een evenement gaan en in een concertzaal mist dan de geur van kampvuren en gebraden vlees. Wanneer je echt voor de muziek naar een festival gaat dan is het eigenlijk alleen maar mooier in een zaaltje.

 2. De huidige middeleeuwse/ folk scene is een hype! Straks is het weer (grotendeels) weg, net als al die andere hypes.

 Oz: Nee, ik denk niet dat het waar is. De scene was altijd al beetje underground en voor mensen met bepaalde interesse en smaak, ik denk dat het nog heel wat jaartjes zal blijven.
Anouk: Er zal altijd een groep mensen zijn die hier interesse voor heeft. De goede bands zullen blijven, ook als er minder publiek is.

Patrick: een paar jaar geleden was iedereen aan het jumpen en nu zie dat eigenlijk niet meer. Zo zal het met deze scene niet gaan. Het zal zijn net als in de heavy-metal scene, er zullen altijd gekken genoeg zijn die het leuk blijven vinden.

3. Bleker maakt meer (natuur) kapot dan je lief is

Oz: Ik moest eerst opzoeken wie Bleker is, zoals je ziet hou ik me niet zo bezig met politiek maar als natuur bedreigd wordt ben ik daar zeker tegen.
Anouk: Ja, zeker, en waar moeten als die elfjes dan heen?
Patrick: ja, dat krijg je met rechtse hobby’s.

Heeft deze scene eigenlijk wel iets met de natuur of is dit maar een vooroordeel?

Oz: Dat verschilt per persoon. Voor mij bijvoorbeeld wel. Het is wel heel erg dicht bij mensen die niet zo geloven in “conventionele” goden.
Anouk: Volgens mij heeft het ook te maken met het terug naar de roots. Misschien is dat ook wel waarom deze scene groeit. Eigenlijk weet iedereen dat het slecht gaat met onze natuur en de aarde, daar zal niemand je op tegen spreken. Mensen zijn zich tegenwoordig steeds bewuster van wat hun acties voor invloed hebben op het klimaat en willen hier ook wat voor doen. Ik denk wel dat het in deze scene meer leeft dan in anderen, waarschijnlijk omdat als je onze tijd gaat vergelijken met de middeleeuwen het heel duidelijk is dat wij aan natuurlijk veel verloren hebben. Ik voel ook altijd iets van een aversie tegen grootschaligheid en juist terug gaan naar lokale en kleinschalige aanpak van problemen, iets dat in de middeleeuwen natuurlijk niet anders kon. Mensen zoeken het dichter bij huis.

Is er voor jullie gevoel eigenlijk een link met de oorspronkelijke folk scene die zich traditioneel meer in clubs en bars afspeelt (vooral door de Iers/ Keltische invloeden) of met wereldmuziek die weer haar eigen festivals/ theatershows kent?

Oz: Het ontmoeten van andere muzikanten en naar jamsessies gaan geeft gevoel van voldoening en vaak ook samenwerking tussen muzikanten en bands. Daar ben ik heel erg blij mee. Ik voel dus wel verwantschap met de oorspronkelijke folk scene.
Anouk: Ik denk dat we op weg zijn naar een mooie mix. Zelf heb ik wel wat met beiden, ik volksdans en ga naar festivals, maar ik ga ook graag naar sessies. Voor mijn gevoel proberen we dat in onze muziek ook tot uitdrukking te laten komen: een soort nieuwe stijl waarin beiden werelden samen komen en het ene het andere niet uitsluit. Iers of wereld muziek, het is allemaal folk voor mij.

Als het gaat om Nederlandse middeleeuwse/ folk bands, welke zouden we (als Rockportaal en als lezers) dan de komende periode moeten volgen/ interviewen?

Oz: Er zijn op het moment redelijk wat bands bezig of in opkomst. Een paar bands die ik zo kan noemen zijn: Harmony Glen, Finvarra, Dutch Lemmings, Scrum, Amma en Kelten zonder Grenzen.

Welke bands zouden jullie noemen als inspiratiebron en waarom?

Voor ons allemaal geldt:
Faun: ze zijn perfect op elkaar ingespeeld en spelen met zoveel liefde en overgave op het podium, het is zeker een van beste bands op het moment.

Loreena McKennitt: is moeilijk te omschrijven maar complexiteit van haar composities en gevoel die ze erin verwerkt zijn ongeëvenaard. Mooi is hoe zij een simpele melodie vaak herhaald en het toch interessant weet te houden door het gebruik van instrumenten.

Het oudere werk van Omnia is inspiratie geweest tot het oprichten van de band, het idee is ontstaan tijdens een concert van hen.

We hebben wel allemaal onze eigen voorkeur. Patrick is meer van het hardere werk, jaren 70 rockbands en metal zijn “zijn ding”. Oz is veel bezig met Ierse folk en heeft natuurlijk een achtergrond in de Balkan. Jerina haalt haar inspiratie uit allerlei stijlen, van klassiek tot Epica en Anouk is de laatste tijd steeds meer bezig met Scandinavische folk. We zijn allemaal wel zo breed geïnteresseerd dat we voor bijna alles open staan en dat leidt tot een interessant geheel.
Iets wat je altijd al wilde zeggen, maar wat niemand je ooit gevraagd heeft…

Oz: Dat ik toch wel enorme tech, movie, games, muziek, middeleeuwse reenactment en vechtkunsten nerd ben.
Patrick: Ik had graag een Uruk-Hai in Lord of the Rings willen spelen.
Anouk: Ik wil wel graag een Nederlands folk harp festival beginnen.