ghost pressVrijdag komt het langverwachte, derde album Meliora van de immer mysterieuze duivel aanbidders van Ghost uit. Tijd om even te bellen met een van de Nameless Ghouls. Geen Ghost op de festivals dit jaar, met uitzondering van enkele festivals in hun thuisbasis Zweden en landen er omheen. Een reeks concerten om vast enkele nieuwe songs te laten horen. Wij komen 5 december aan de beurt, wanneer de band andermaal neerstrijkt in Utrecht. Op pakjesavond inderdaad.

Na vier jaar non-stop touren, met name de zomers in onze contreien, zou het volgens de lead gitarist, met het vuur symbool, zinloos zijn om zonder nieuw materiaal een volledige tour te doen. ‘’We hebben heel wat aanbiedingen gekregen, maar we willen liever aankomende herfst ons nieuwe album Meliora promoten en volgende zomer de festivals langs gaan. Hopelijk hoger op het programma, wat beter bij onze show past.’’ In Nederland zullen ze tijdens pakjesavond te zien zijn in het Utrechtse Tivoli Vredenburg. Twee jaar geleden speelden ze ook in de Domstad, met vriend en collega Selim Lemouchi als voorprogramma. ‘He is’ schijnt een soort van ode te zijn aan de voormalige Devil’s Blood frontman, die helaas vorig jaar het leven liet. Het blijkt ook een van de oudste nummers te zijn, nog voor Ghost het levenslicht zag. ‘’Het nummer was eigenlijk al opgenomen in 2007, met andere lyrics. We vonden het alleen niet passen op de eerdere albums. Niet alleen vanwege Selims onfortuinlijke dood, maar het aanpassen van de tekst voelde beter aan.’’

‘’De afwezigheid van god.’’

Teksten zijn een belangrijk onderdeel van de band. Opus Eponymous gaat vooral over de aanbidding van Satan terwijl opvolger Infestissumam de aanwezigheid van de antichrist verkondigt. ‘’Meliora is inderdaad de volgende stap en behandelt meer de afwezigheid van god in al zijn facetten. Bij zijn afwezigheid zal de duivel altijd in de buurt zijn. Als de kat van huis is, dansen de muizen.’’ Met het nieuwe album keert Ghost terug naar de sound van het debuut. Toch heeft het volgens de gitarist niet te maken met het opmerkelijke duo Andy Wallace (mixer van Rage Against the Machine, Nirvana, Slayer, System of a Down, Biffy Clyro albums) en Klas Ahlund (producer voor Robyn, Britney Spears, Katy Perry, Sugababes) achter de knoppen. ‘’Met Infestissumam zijn we te ver gegaan met het zoeken naar een bepaalde nostalgie. Het was nooit onze bedoeling om een ‘soft’ album te maken. Het was een fout tijdens het afmixen van het album en daar hebben we van geleerd. Als we de plaat willen maken die we oorspronkelijk bedoeld hebben, moeten we ons niet blind staren op het feit dat we vintage willen klinken. Ik kan genieten van rustige muziek, maar we willen niet zwak klinken. We hebben geprobeerd om met oude instrumenten en oude technieken, nieuwe muziek te maken. Door het gebruik van oud materiaal gaande van amps tot cymbalen klinkt de nieuwe plaat traditioneel met een bepaalde mystiek.’’

‘’No one lives forever’’

Ondanks dat de tweede plaat een fout blijkt te zijn, is het niet heel verbazend dat Infestissumam op de eerste plaats in de Zweedse albumlijsten komt, vervolgens bekroond wordt met goud en tijdens de Grammis, de Zweedse Grammy Awards, de prijs voor beste album in de wacht sleept. ‘’We hebben natuurlijk wel meer bekendheid in Zweden en de muzikale smaken in ons land liggen zeer divers. Het zijn niet alleen de Avicii’s en Robyn’s die het goed doen. Voor een klein land als ons is muziek een belangrijk exportproduct. Met veel publiciteit als gevolg.’’ De populariteit van de band is de laatste jaren enorm gestegen en daar blijft de band verrast over. ‘’We dachten in november 2010 al, dat de grap wel zou uitwerken. Daarom moesten we met een alternatief komen. Gelukkig houden we dat vandaag de dag nog grotendeels in tact.’’ Het kiezen van een nieuwe Papa heeft hier overigens niets mee te maken. ‘’Vanaf het begin was het voor ons duidelijk dat elke plaat een andere zanger krijgt. Daarom had de eerste Papa een één en zal er voor het volgende album een vierde frontman komen. No one lives forever, anybody is expendable.’’

”Nieuwe look”

Blijkt dat de nieuweling beter is dan zijn voorganger en opvallender oogt met het nieuwe kostuum en facepaint. ‘’Hij moet een soort paus voorstellen uit de jaren ’20. Dit nieuwe album is geen smerig klinkende, middeleeuwse plaat over begraafplaatsen maar een net en gesofisticeerd iets. Daarom oogt de facepaint meer arty. Het is meer een interpretatie van een schedel.’’ De bandleden hebben zelf ook een garderobe wissel ondergaan. In plaats van de Venetiaanse carnavalsmaskers zien ze er nu meer uit als duivels met hoorntjes. ‘’De verandering heeft eigenlijk vooral te maken met het financiële plaatghost artje. Als een gekostumeerde band, met het economische klimaat van de laatste jaren, moet je vooral creatief zijn. Infestissumam moest eigenlijk plaatsvinden in de 17de eeuw. In een tijd van renaissance en aristocratie. Maar onze oudere maskers zijn overal verkrijgbaar dus wilden we voor het nieuwe album iets eigen dat je niet in de winkel kan kopen. Uiteindelijk misschien wel in onze eigen webshop.’’

”Het gaat om timing”

Past prima bij de inmiddels, opmerkelijke verzameling merchandise van Ghost beschikbaar, gaande van bikini’s, bier en dildo’s tot shirts waarop films als the Shining, A Clockwork Orange en zelfs Jaws worden geparodieerd. Goede merch helpt de populariteit van een band maar samenwerkingen met bekende gezichten in de rockwereld zoals Dave Grohl creëren ook een buzz. De mogelijkheid om met topmensen te werken zijn legio. ‘’Het is zeker makkelijker maar uiteindelijk gaat het om timing. Het is een misvatting om te denken dat iedere band kan samenwerken met elke producer en bovendien succesvol zijn. Zelfs de hele goede producenten hebben ook minder werk afgeleverd, dus je kan er nooit vanuit gaan dat het meteen goed gaat. Dat heeft tijd nodig. Er zijn veel factoren die ervoor kunnen zorgen dat een samenwerking niet loopt. Sowieso is het een long term commitment. We werkten vijf maanden met Josh, dus er zijn genoeg onenigheden geweest. (lacht)’’

Gelukkig was er genoeg studiotijd om wat covers te bespreken. De Nameless Ghost heeft er verder nog niet veel over te vertellen. ‘’Uiteraard willen we weer enkele covers uitbrengen maar die bewaren we voor later. Als Meliora uitkomt gaan we ons vooral richten op eigen werk. Houdt april maar in de gate.’’

Ondertussen krijg ik van de lieftallige Spinefarm Records PR-dame te horen dat de tijd om is en er nog één vraag kan gesteld worden.

Ghost gaf deze zomer al enkele shows in Scandinavië met voorproefjes van de nieuwe songs. We zijn benieuwd wat we vijf december mogen verwachten. ‘’Het ontvangst van de nieuwe nummers was goed maar de eerste keren live merk je dat nog niet iedereen de nummers kent. Logisch. En natuurlijk wil je dat men alle nummers uit volle borst meezingt. Het is zo jammer dat sommigen van te voren de fucking setlist opzoekt, weet welke nummers je gaat brengen en dan enkel wacht op de hits. Erg vervelend. Wij houden ons meestal aan een vaste setlist met een bepaalde dramaturgie, zodat we alleen maar beter worden. Zeker als je ander halfuur de tijd hebt. We willen er iets moois van maken voor de echte fans.’’