Hoe melancholiek de muziek ook is, Harakiri For The Sky maakt de wereld mooier met het vierde album Arson dat uitkomt op 16 februari via het Duitse Art Of Propaganda Records. De Oostenrijkers hebben sinds de oprichting in 2011 een brug geslagen tussen postrock/postmetal en black metal en die brug is stevig genoeg geweest om een hele horde fans van beide genres bij zich aan te sluiten.

Harakiri betekent letterlijk ‘buik opensnijden’ en was een zelfmoordmethode van de samoerai. Het doel daarvan was het voorkomen van schande en eerverlies, wat nog steeds erg aanwezig is in de Japanse cultuur. Een voorbeeld: als een samoerai meester was overleden ‘volgden’ sommige leerlingen hem door harakiri te plegen. De ziel zou zich in de onderbuik bevinden en door die open te snijden zou het slachtoffer zichzelf bloot geven. Harakiri For The Sky doet op deze plaat precies hetzelfde.

Arson staat voor een nieuw begin. Zanger/tekstschrijver JJ verwoordde het mooi in een interview met het Finse Tuonela Magazine: ‘Met deze liedjes, en specifiek met de bijbehorende lyrics, zetten we de wereld op een bepaalde manier in brand. Traumatische gebeurtenissen opnieuw vertellen noem ik brandstichting. Het creëert een destructief nabeeld en het laat niets over dan as. Maar zoals vaak gebeurt in plekken die helemaal afgebrand zijn, wordt de grond heel vruchtbaar. Als alles is afgebrand, kunnen we de bladzijde omslaan. Je kunt niet vooruit gaan in het even totdat alle oude hoofdstukken zijn afgesloten.’

De thema’s op Arson draaien om verlies, liefde, dood, eenzaamheid en hopeloosheid. JJ omschrijft mooi hoe zijn binnenwereld is. Aan de tekst van You Are The Scars of het confronterende Tomb Omnia merk je dat hij wel wat (nare) levenservaring heeft moeten opdoen. Om daaraan te ontsnappen was er muziek en literatuur. Het gevolg is dat hij zijn gevoelens goed metaforisch reproduceert in zijn poëtische teksten.

Matthias Spaulding/Sollak heeft muziekwetenschappen gestudeerd en is het brein achter de melancholieke sound van Harakiri For The Sky en schrijft de songs. Zijn liefde voor muziek en dan vooral black metal en postrock/postmetal heeft hij op Arson in perfecte vorm gegoten: de venijn van black metal als kern met daaromheen  een mist die net genoeg licht toe laat om in de kern een inktzwarte parel te ontwaren.

Conclusie: Pakkende melodieen, tremolo leads, blastbeats (goed ingespeeld door Septicflesh drummer Kerim Lechner) en songs van rond de acht of tien minuten die spannend, creatief en uitdagend zijn, maken Arson een geweldige plaat die perfect past bij een regenachtige nachtwandeling.

Op een schaal van 1 tot 10:

8,5

Op 18 maart treedt Harakiri For The Sky op in 013 Tilburg als special guest van DOOL!