Album Cover (Low Res)Toen guitarist en oprichter Jesper Strömblad zijn gitaar aan de wilgen hing en In Flames verliet, hadden wellicht weinigen verwacht dat deze band als een phoenix zou oprijzen. In 2011 komt de band echter ijzersterk naar voren met de cd Sounds Of A Playground Fading (met een verbazingwekkend mooie hoes). Met Niclas Engelin definitief op gitaar weet de band op Siren Charms de evolutie die ze zijn ingegaan voort te zetten. Om de Gothenburgmetalsound neer te zetten, werd dit keer gekozen om alles in slechts zes weken in Berlijn op te nemen. Dat vroeg een andere benadering van de In Flamesleden, maar het resultaat klinkt daardoor wel heel erg fris.

Deze tijdsdruk en impulsieve, creatieve en intensieve werkwijze vroeg echter wel zijn tol, toen het lijf van zanger Anders Fridén bij de afronding aangaf even niet meer door te kunnen en rust eiste. De melodieuze deathmetal dat toch bij In Flames hoort, vinden we duidelijk terug in de nummers In Plain View, het snelle Everything’s Gone en Paralyzed. When The World Explodes pakt eveneens terug naar het zware metalgeluid en laat Anders grommen en brullen, terwijl de gitaarriff op de achtergrond er doorheen snijdt. En…dan is daar ineens de vrouwelijke zang die het geheel de lucht in draagt als een Leopardtank aan een luchtballon, door engelen gedragen. De stilte in het nummer zorgt daarbij voor de nodige positieve spanning. Dat In Flames evolueert is al eerder gezegd. In Paralyzed kwam dat al een beetje naar voren, maar in het nummer In Through Oblivion krijgt het een nieuwe betekenis. Het lijkt alsof In Flames in dit aangrijpende nummer metal weet de mixen met het New Wavegeluid. Deze dynamische wisselingen zijn ook goed hoorbaar in With Eyes Wide Open. De coupletten zjin een zeldzaam mooie samensmelting van zang en gitaar terwijl er in de refreinen flink stoom wordt afgeblazen. Titelnummer Siren Charms kent deze uitersten eveneens. Van een paar eenvoudige gitaarnoten groeit het uit tot een kakafonie van geluid. Filtered Truth heeft dit wat minder, maar ook hier is er een duidelijk evenwicht en kent het nummer een mooie degelijke opbouw. In Flames heeft daarbij nog een aantal nummers op de cd gezet die wat makkelijker wegluisteren. Rusted Nail en Dead Eyes, maar ook Monsters In The Ballroom zijn vrij makkelijk te doorgronden en spreken al gauw aan.

In Flames is een nieuwe weg ingeslagen en werken op Siren Charms in het verlengde van Sounds Of A Playground. Door nieuwe, andere metalinvloeden te verwerken in het Gothenburggeluid weet In Flames op Siren Charms zeer zeker te boeien en laat het een band horen die gretig is en klaar om zichzelf te overstijgen. Voor Wacken zijn ze al geboekt voor 2015. Laat ze maar komen. Het kan nu al niet meer stuk.