Home » Amaranthe – Amaranthe

Amaranthe – Amaranthe

door Wendy Steenmans
262 views 4 minuten leestijd

Amaranthe is de Zweeds/Deense zes koppige band die recent hun vernieuwd zelf getiteld debuut album uitgebracht heeft. De special edition bevat twee extra nummers (Breaking point en Splinter In My Soul) en extra beeldmateriaal waaronder de clip “Hunger”. Producer Jacob Hansen, niet de minste en bekend van zijn werk met “Volbeat”, heeft hier samen met de muzikanten een knap staaltje werk geleverd. De band gooit hoge ogen in Zweden en Finland en komt nu de rest van de wereld veroveren.
Amaranthe mocht ik kort geleden live zien op Metal Female Voices Fest en daarbij hebben zijn een diepe indruk gemaakt op mij. Hun album recenseren is dan zeker geen straf. Het is mij ook duidelijk dat deze band in een korte tijd al ver gekomen is en ik ben er dan ook van overtuigd dat we nog veel van deze band zullen horen.
Het eerste wat mij opvalt is dat dit concept origineel en vernieuwend is. De band bestaat uit drie vocalisten: Elize voor de cleane vrouwelijke vocalen, Jake E voor de mannelijke cleane vocalen en Andy voor de screams en grunts, wat aangevuld wordt met toetsen, gitaar, drums en bass. De screams en grunts maken het samen met de agressieve drums en baslijnen dat het wat rauwer klinkt. De stemmen van Elize en Jake zijn namelijk erg clean en strak en doen heel erg poppy aan zodat ze dat rauwe wel kunnen gebruiken. Wat mij betreft is het erg toegankelijke moderne/ power/ melodische/ death metal die in het straatje van Within Temptation en Delain niet verkeerd staat. Al twijfel ik over de death metal wel een beetje maar dat is de stijl zoals de band hem zelf omschrijft.
Het album begint met het nummer “Leave Everything Behind”. Vol gas wordt er gebast, gedrumd en gitaar gespeeld. Die vette lijnen worden overgoten door de agressieve grunts. Snel komt hier verandering door de cleane vocalen van Elize en Jake . Het refrein lijkt alsof je het nummer al jaren kent en je kan het in een mum van tijd ook meezingen. Snel wordt me duidelijk dat dit een vet openings nummer is en een mooi nummer wat laat zien waar de band toe in staat is.
Met de beuk erin en de no nonsens stijl komt het tweede nummer “Hunger”, wat bekend is door de clip die erbij gemaakt is. Ook hier klinken de cleane vocalen erg strak en hypnotiserend.
Het album beukt gestaag verder met de nummers “1.000.000 Lightyears” en “Automatic”. Deze laatste is erg dansbaar en de gitaarsolo’s vliegen om je oren. Het volgende nummer wat staat als een huis is “My Transition” waar de gitaarsolo’s je bij de strot grijpen. Heerlijk om iemand zo met passie te horen spelen. Dat alles overgoten met de brave stemmen en het rauwe randje van de grunts.
Een welkom rustpunt op het album is de ballad “Amaranthine”. De engelachtige stem van de dame aangevuld met de klanken van de piano laten je wegdromen en laten je zelfs voor even denken dat dit wel eens om een Top 40 trance nummer zou kunnen gaan. Uit die droom wordt ik snel geholpen want bij het inzetten van de mannelijke vocalen knalt ook de basslijn door de speakers en de piano heeft ook wat meer plaats gemaakt voor de drums. Ook de grunts krijgen de ruimte in het midden van het nummer die al snel de kop ingedrukt worden door een huilende, strakke gitaar solo die je om de oren geslagen wordt.
Na een korte adempauze van ruim drie minuten raast het album in een rap tempo voort, en zonder dat ik door heb ben ik alweer aangekomen bij het laatste nummer.
Kortom, hou je van iets nieuws, dan is dit echt een album wat je in de cd/platen-kast moet hebben. Het is van begin tot eind interessant en daagt je uit om verder te luisteren en het blijft boeien.
Line Up: