Home » Epysode – Obsessions

Epysode – Obsessions

door Maurice van der Zalm
86 views 2 minuten leestijd

Samuel Arkan (Virus IV) weet met Epysode een voortreffelijk werk neer te zetten. Het verhaal in Obsessions handelt over een profiler bij de politie die een serie mysterieuze moorden moet zien op te lossen en komt in aanraking met een aantal bovennatuurlijke fenomenen. Een soort CSI België. De combinatie van het verhaal en de muzikale kwaliteiten van het geheel geven Obsessions een op zichzelf staande bovennatuurlijk fenomeen. Alles begint met file 41807. Het verhaal vervolgt zich met Silences Of Dawn. Prachtig instrumentaal stuk begeleidt door loepzuivere vocalen waarna het naadloos overloopt in het zware First Blood. Het verhaal vervolgt zijn muzikale weg die gekenmerkt wordt door diversiteit. Zo vinden we heerlijke gitaargrooves in het titelnummer Obsessions en Fallen’s Portrait, dat door een mix van (orchestrale) zang en gesproken tekst me op het puntje van mijn stoel doen belanden. Maar ook de ballads worden niet geschuwd en hebben een functie binnen het geheel. Gemini Syndrom is daar een voorbeeld van. De keyboards in onder andere dit nummer zijn neergezet door een nieuw jong keyboardtalent Julien Spreutel (Ethernity). Season Of Redemption zorgt voor een up-tempo wisseling waardoor de vaart in het verhaal blijft. The Other Side krijgt een oosters accentje en Samuel Arkan lijkt alles uit de kast te halen en genre te schuwen. March Of The Ghosts is het uitstapje naar de folkmetal. Een flinke groove met een middeleeuws gitaargeluid maken dit zeven minuten durende nummer erg goed. Met Last Sunset is het helaas afgelopen. Waarschijnlijk loopt het voor de hoofdrolspelers goed af, maar het is jammer dat de cd afgelopen is. Samuel Arkan heeft werkelijk een meesterwerk afgeleverd waar Tobias Sammet en Arjen Anthony Lucassen ongetwijfeld gelukzalig naar zullen luisteren. Moet me nog even het hart dat het mede door de stemmen van Kelly Sundown, Oddleif Stensland, Magali Luyten, Rick Altzi en Liselotte Hegt en de instrumentale kwaliteiten van Samuel Arkan, Leo Margarit, Christopher Godin, Kristoffer Gildenlöw en Julien Spreutels een pareltje is geworden in het progressieve powermetalgenre. Het verhaal is afgelopen, maar de obsessie blijft nog wel even. Hopelijk wordt het vervolgd in de volgende “episode”.

-
00:00
00:00