Home » Pagan's Mind – Heavenly Ecstasy

Pagan's Mind – Heavenly Ecstasy

door Maurice van der Zalm
113 views 2 minuten leestijd

Vier jaar na “God’s Equation” verblijdt Pagan’s Mind ons weer met een nieuw schijfje: Heavenly Ecstasy. Elf nummers telt de cd en hoewel er veel variatie in de nummers zit, heeft elk nummer wel een Pagan’s Mind stempel meegekregen.
Voor één gat zijn de heren van Pagan’s Mind niet te vangen. Met Contact openen ze, met een oosters sausje, de deur naar het tweede nummer Eyes Of Fire. Het hakt er meteen in. De zang van Nils K. Rue, ondersteund door een lekkere riff van Jørn Viggo Lofstad, draagt het nummer waarna het tempo wordt opgevoerd zodat de samensmelting een feit is. Door wisselingen in tempo, het pianowerk van Ronny Tegner en de herkenbare refreinen is het nummer dan ook ineens afgelopen. Tijd voor Intermission. Een lekker vervolg. Nils K. Rue laat hierin horen dat zijn bereik qua zang vrij hoog ligt zonder irritant te worden. Absolute favoriet van mij is Into The Aftermath. De groove waarmee het nummer begint, heeft me gegrepen voordat ik het door heb. Ook hier is er een aanstekelijke zangpartij waarbij de ritmesectie in dienst staat van het nummer. Die groove echter laat me niet meer los. Walk In Silence lijkt terug te grijpen op het oude hardrockgeluid van de jaren tachtig. In combinatie met de zang doet het me sterk denken aan de eerste lp’s (!) van Queensrÿche. Revelation To The End is een typisch Pagan’s Mind nummer en heeft de progressieve elementen die we zo goed kennen. Geen tijd om na te genieten (dat komt later wel weer). Met Follow Your Way voert Pagan’s Mind het tempo even op en komen de keyboards prominent om de hoek kijken. Live Your Life Like A Dream grijpt ook terug naar wat muzikale roots en is gewoon een statement. Met de Master’s Voice zetten ze de progressieve metal opnieuw op de kaart. Hard, meedogenloos en zonder franje blaast de meesters stem mijn boxen uit. Even ben ik uit mijn doen wanneer When Angels Unite begint. Een aanstekerliedje dat waarschijnlijk verplichte kost is. Echt raken doet dit me niet. Hekkensluiter Never Walk Alone maakt een boel goed en sluit de cd waardig af. Hoe het in de hemel is, weet ik niet, maar als deze cd de waarheid is, weet ik zeker dat er leven na de dood is.

-
00:00
00:00