De tijden dat de jeugd grotendeels alleen verantwoordelijk was voor de verkoop van CD’s ligt alweer tijden achter ons. Tegenwoordig zijn er ook oudere jongeren en hun ouders die zich nog steeds roeren op de platenmarkt. Sterker nog, gezien alle digitale ontwikkelingen koopt de jeugd minder maar is de markt van dertigers/ veertigers natuurlijk veel interessanter. Al was het maar omdat ze meer geld te besteden hebben. Het Gear Fab label lijkt zich op die markt te richten, want “From The Nest” is een re-release uit 1969. Het, toen al niet zo bekende, Julius Victor bleek onvindbaar om nog enige reactie te geven, maar het is voor te stellen dat ze verrast zouden zijn wanneer hen werd verteld dat hun plaat opnieuw uitgebracht zou worden. Gezien het gebrek aan populariteit van Julius Victor kan er niet gesproken worden van geldbejag, maar eerder van liefdeswerk. En terecht!

Julius Victor mag dan in hun eigen tijd niet zo bekend zijn geweest, maar ze hebben alle elementen die de jaren zestig/ zeventig zo mooi maakten. De plaat klinkt als live ingespeeld, men heeft dat typische (Hammond) orgel/ piano geluid, een veelzijdige zanger met een geweldige stem, prima muzikanten en nummers met een kop en een staart. Daarnaast is Julius Victor niet bang voor een portie humor (zo kent ‘Circus Lady’ een tussenstukje waarin gerefereerd wordt aan kermismuziek en het feestnummer ‘Break Song’). Muzikaal gezien zweeft men een beetje tussen Iron Butterfly en David Coverdale en zijn band Whitesnake in de begindagen in. Bluesachtige rockmuziek met soul! Dat laatste valt vooral op, want tegenwoordig zijn veel bands wel door de zeventiger jaren geïnspireerd, maar mist men vaak dat beetje soul die de typische jaren zeventig band wel had. Alleen al daardoor is de re-release van “From The Nest” de moeite waard. Zie dit als een ode aan een tijdsgeest, een teken dat er vroeger meer goede tijdloze muziek werd gemaakt dan alleen door de bekende bands. Dat men in die tijd ook al met crossover bezig was blijkt wel uit het feit dat jazz muzikant Ahmad Jamal de productie heeft verzorgt (waardoor bijvoorbeeld ‘Fall Of Days‘ mogelijk een jazzachtig outro kent).

Een heerlijke nostalgische trip voor fans van de jaarlijkse top 100 aller tijden, die immers nogal gedomineerd wordt door de jaren zeventig.