Het betrof alweer de 31e editie van het immer gezellige en uitstekend geprogrammeerde Kempenerpop. Dat de organisatie ook dit jaar weer barst van de groei-aspiraties blijkt uit de toevoeging van de vrijdagavond en het Rock City Institute podium op zondag. Daarnaast houdt Kempenerpop de diversiteit in de line-up vast. Iets wat louter toegejuicht kan worden, aangezien bands als Beef, Goedemiddag! en The Subs welkome afwisselingen zijn tussen het driedaagse rockgeweld. Rockportaal was zaterdag 15 september aanwezig.

Bij aankomst blijkt direct dat er qua indeling weinig is veranderd ten opzichte van vorig jaar. Aan de aankleding is er echter wel het een en ander gedaan. Zo is het Café Jack stage ‘gepimpt’ om het zodoende meer op het eigenlijke café te laten lijken. Ook de main stage is onderhanden genomen met een gedrukt doek wat de gehele podium stellage bedekt. Het ziet er gelikt uit. Daarnaast is bevrijdend om te zien dat Kempenerpop stug vasthoudt aan het programmeren van (regionaal)  getalenteerde bands. Dit uit zich niet enkel in het eerder genoemde Rock City Institute podium. Ook de programmering op de main stage draagt hier zijn steentje aan bij.

God’s Monkey opent dit jaar op zaterdag de main stage. En hoe! De lovende woorden uit de eerdere recensie blijken geen one time only offer te zijn geweest. God’s Monkey weet te overtuigen met een ijzersterke live show. Niet enkel de muziek komt sterk uit de verf, ook de podium presentatie mag er (tegenwoordig) zijn. Er wordt gerockt tegen 100 in, zelfs al bestaat het publiek op dit tijdstip slechts uit 20 langzaam meedeinende mensen. De heren profiteren daarnaast van een welhaast uitstekend geluid. Cruciaal is wellicht overdreven, maar een goede mix is belangrijk bij een band als deze.

Next up: KinKobra! Dit kwintet uit Gorinchem timmert al enkele jaren flink aan de weg. Iets wat zo langzamerhand begint te resulteren in airplay op de (grote) zenders en enkele gigs op mooie podia.  De set op Kempenerpop begint ingetogen met de nummers I’ll die 4 thin, Shallow eyes en de nieuwe single OK. Gelijk valt op over wat voor geweldige strot frontman Pascal Molenaar beschikt. Krachtig en zonder ogenschijnlijke moeite schiet mijnheer over het vocale spectrum. Met vlagen herinnert het aan (vergeef mij de vergelijking) Dinand Woesthoff en Eddie Vedder. Een rare combinatie, maar niet minder waar. We hebben hier echter verre van te maken met een one-man show. Repeteren, repeteren en nog eens repeteren moet het devies luiden, want oh wat wordt de muziek ongelooflijk strak gebracht. Subliem op elkaar aansluitende gitaren, een alsmaar strak doorhakkende drummer en een bassist die de nodige groove aan de nummers toevoegt. En ook dit geweld knalt in een sublieme mix uit de speakers.

Honky (..) is a racial slur for white people, predominantly heard in the United States and Great Britain.”. Voeg daar de herkomst (Texas, USA) en het uiterlijk van dit illustere trio aan toe (check de foto’s), vul dat aan met song titels als “Balls Out Inn” en “Plugs, Mugs and Jugs”, en u zult een idee hebben van wat volgt. Met Butthole Surfers bassist Jeff Pinkus in de gelederen brengt de band een set vol smerige sleaze rock ten gehore. Je houdt er van of niet, anders dan genieten van de show kan echter niet.

Vervolgens volgt er een uitstapje richting de instrumentale stoner rock van Karma to Burn. Het is het tweede jaar op rij dat deze drie stoner bazen op Kempenerpop het aanwezige publiek mogen wegblazen. En wegblazen doen ze. Compromisloos. Drie kwartier lang eindeloze riffs, scheurende bass loops en gecompliceerde drum fills zouden menig band tot waanzin drijven. Zo niet Karma to Burn, en al helemaal niet de aanwezige gelukkigen. De muziek blijft boeien, en laat geen moment los. Dit – ja daar gaan we weer – wederom mede dankzij het geweldige geluid.

De tent is ondertussen goed volgelopen voor hoogst waarschijnlijk dè act van de avond. Enkele jaren geleden al present op de main stage van Kempenerpop valt er over deze band bar weinig te schrijven wat al niet eerder is geschreven. Peter Pan Speedrock heeft geheel Nederland (evenals de rest van Europa) al lang en breed laten zien waar ze toe in staat zijn. En ook dit optreden stelt niet teleur. De rockabilly knalt door de speakers en het publiek laat de waardering merken. Een waardige hoofdact.

Voor Rockportaal eindigt hier de avond, waardoor we Nashville Pussy links laten liggen. Ook zonder het aanschouwen van deze band moge het meer dan duidelijk zijn dat Kempenerpop haar naam ook in 2012 meer dan waar heeft gemaakt. Voor alternatief Nederland blijft dit  zonder twijfel een van de beste festivals!

 

Lees ook het interview met KinKobra welke direct na het optreden is afgenomen door Rockportaal!

[nggallery id=1571]

[nggallery id=1572]

[nggallery id=1573]

[nggallery id=1574]

[nggallery id=1576]

[nggallery id=1577]