Na een uitverkocht huis in 013 afgelopen februari, komt ’s werelds beste metalband terug naar Nederlandse bodem om de laatste twijfelaars te overtuigen dat ze de gruwelijkste live band van het moment zijn.

De meest creatieve, inventieve en opzienbarende metalband van deze nog jonge eeuw, zo mag je Mastodon toch wel classificeren. Van mathmetal en sludge, naar progrock, vettige ’70’s hardrock en zelfs grunge; alles dat de band in zijn elfjarig bestaan aanraakt, verandert in goud. Maar altijd met een eigenwijs randje. De band uit Atlanta bewandelt dan ook nooit de begaande paden, maar buldozert zijn eigen weg door het metallandschap. En in hun kielzog volgen heel veel trouwe fans.

De band gaf in 2001 al een plaagstootje met de EP ‘Livesblood’ (die ze opnamen toen ze nog maar drie (!!) maanden bij elkaar waren), maar debuteerde mokerhard in 2002 met het album ‘Remission’. Als een rechtse directe midden in de maagstreek. Mastodon presenteerde een nog nooit gehoorde mengelmoes van sludge, mathmetal en hardcore en nestelde zich meteen in het collectieve bewustzijn van elke avontuurlijke metalhead. ‘Leviathan’ uit 2004 betekende de definitieve doorbraak voor het viertal. Het album werd album van het jaar bij Kerrang, Terrorizer en KindaMuzik, om er maar een paar te noemen.

Met opvolgers ‘Blood Mountain’ en ‘Crack the Skye’ werd door de inmenging van progrock elementen de horizon van Mastodon nog meer verbreed. Daarnaast kreeg de band muzikale steun uit onverwachtse hoek: Josh Homme leende zijn karakteristieke stemgeluid voor het nummer ‘Colony of Birchmen’ op Blood Mountain. Dit nummer leverde Mastodon meteen ook hun eerste Grammy-nominatie op.

Vorig jaar bracht het gezelschap ‘The Hunter’ uit, waarop een nog breder palet aan rock wordt gepresenteerd. Kan dat? Ja dat kan! Weg zijn de nerveuze mathmetal-explosies; ze maken plaats voor een meer organisch geluid. Bladen als Metal Hammer en Rock Sound noemden ‘The Hunter’ het beste album van 2011. Ook kreeg de band een tweede Grammy-nominatie, nu voor ‘Curl Of The Burl’. Eerder mocht de band dit nummer al live spelen bij o.a. David Letterman en Jools Holland. Dat zien we bij De Wereld Draait Door nog niet gebeuren! “Lekker hard”, zou Matthijs van Nieuwkerk zeggen.

De studioalbums van de Belgische band Amenra hebben allen de titel ‘Mass’ en nog dit jaar verschijnt het vijfde deel uit die reeks. Dat is niet alleen geweldig voor de trouwe volgelingen van deze zwarte metalkolos uit de Neurot Recordings stal -het label van Neurosis-, er wordt door zowel door vriend als vijand met smart op gewacht. Amenra was namelijk zo druk met o.a. een akoestisch album, live recordings en een echte Amenra Bijbel, dat er sinds ‘Mass IIII’ uit 2008 geen volledig album meer is verschenen.

Amenra maakt verpulverende metal en de dood is altijd dichtbij. Luister maar eens naar ‘De Dodenakker’. Toch kan de band opeens de gitzwarte sluiers van zich afschudden en onverwacht terugvallen in bijna hemelse soundscapes; geboorte en de dood liggen vaak dicht bij elkaar in de songs van deze Belgische groep. Vergelijkingen met vakgenoten zijn net als bij Mastodon niet interessant. We hebben hier te maken met vernieuwers in het genre heavy music. Een betere opwarmer kunnen de Amerikanen zich dan ook niet wensen. Met de line-up van vanavond kunnen we gerust spreken van een post-metal hoogmis.

Wanneer: zondag 24 juni
Waar: Effenaar Eindhoven (grote zaal)
Aanvang: 20:15 uur
Deuren open: 19:30 uur