Matt Watts is een Amerikaanse singer-songwriter die na een korte muzikale loopbaan in de Verenigde Staten in België verzeild is geraakt. Afgaand op zijn nieuwste album gaat het niet goed met Matt’s liefdesleven. ‘How Different It was When You Were There’ is één brok verdriet, verlangen en melancholie. Die brok zit evenwel zo mooi verpakt in bij momenten leuke en veelal onschuldige melodietjes dat het voor de luisteraar louterend werkt, als een haardvuur waar je je kan aan warmen. Want ondanks alle ellende ziet Watts nog licht aan het einde van de tunnel. Er is altijd nog hoop.

 

Treurwilg Watts kon voor ‘How Different It was When You Were There’ rekenen op de medewerking van het duo Eriksson-Delcroix, de halve begeleidingsband van Guido Belcanto en Stef Kamiel Carlens (van dEUS). Die laatste heeft Matt Watts overigens opgenomen in zijn Zita Swoon Group. Al die samenwerkingen maken dat dit tweede album van Watts meer een groepsgebeuren is geworden dan zijn debuut ‘Songs From A Window’, al blijven zijn stem en gitaarspel ook nu duidelijk centraal staan. Het klinkt nu iets minder als folk, maar het is nog lang geen bruisende rockband die hem begeleidt. De gastmuzikanten kleuren heel voorzichtig de vlakken rond zijn stem in, zonder echt op de voorgrond te willen treden. Matt Watts zal voor veel mensen nog een ontdekking zijn, maar daar komt straks hopelijk verandering in.

 

Als je de man en zijn wil leren kennen, begin je best bij How Many Years en Just One More To Be Turned Loose. Het lijkt alsof de tracks lukraak en zonder veel nadenken opgenomen zijn, maar Watts weet je toch diep te raken. Hoe eenzamer hij de nummers brengt, hoe tastbaarder de melancholie is, zoals op If We’ll Ever Be Here Again of Joanne.

 

Niet meteen luistervoer voor een gezellige avond met vrienden, maar dan weer wel ideaal voor slapeloze, ijzige winternachten, deze Matt Watts.