Het is onduidelijk waarom dit album nu opnieuw uitgebracht wordt, want hoewel “Deserter’s Songs” in 1998 de definitieve definitie aan Mercury Rev’s muziek gaf is er geen enkele reden om hier nu op terug te kijken. Die definitie was overigens dromerige, orkestrale rocknummers met vervreemdende, ietwat iele mannenzang. Moeilijk om te doorgronden, maar wanneer je als luisteraar tot de kern kwam (na een aantal keer aandachtig luisteren) werd je meegezogen in de magistrale droomwereld van de band. Wel is er deze keer een bonus CD bij die de uitgave ‘verantwoord’ maakt. In een zeer speciale uitgave is er bovendien nog een DVD bij. Die laatste versie hebben wij niet, dus de recensie beperkt zich tot de bonus CD. Dertien extra nummers die bewijzen dat Mercury Rev een eigen geluid heeft weten te creëren. Hoewel bijvoorbeeld ‘Holes’ alle kenmerken bevat die te verwachten zijn bij Mercury Rev klinkt de bonus CD over het algemeen toch toegankelijker dan verwacht. Probleem is dat daarmee het samenspel tussen de vervreemdende stem en de muziek uit elkaar wordt getrokken. Resultaat is dat het soms wel erg simpel klinkt. Zo is bijvoorbeeld ‘Pick Up, If You’re There’ een triphop instrumentaaltje zonder enige inhoud, klinkt ‘A Soft Kiss‘ wat ongeïnspireerd, het standaard klinkende instrumentale ’Looking Back Now’ en het rommelige ‘Goddess On A HiWay‘. Aan de andere kant werkt het wel, het breekbare ‘Endlessly’, het mooie, door de Beatles beïnvloede ‘Tonight It Shows’, het goed opgebouwde ’Opus 40’ en de Mercury Rev kenmerkende zweverige, meditatie tijdens ‘Night On Panther Mountain’. Voor de echte fans een leuke aanvulling, maar niet wereldschokkend genoeg om weer diep in de buidel te tasten als je het origineel al hebt.