Mobile Roadie en Only Seven Left zijn de winnaars van de Interactive Awards 2012. Only Seven Left won de Artist Award, de prijs voor de band met het  meest innovatieve, online marketing concept. De Company Award, de prijs voor het bedrijf met de meest onderscheidende en vernieuwende manier van muziek aanbieden ging naar Mobile Roadie. De Interactive Awards zijn een initiatief van Eurosonic Noorderslag, theFactor.e en Buma Stemra.

Mobile Roadie heeft een concept waarbij het voor artiesten op eenvoudige en goedkope manier mogelijk is om hun fanbase te bereiken. ‘Je hebt al een App vanaf zo’n 400 dollar’ aldus Stephan O’Reilly van Mobile Roadie. ‘En het komt al regelmatig voor dat er meer mensen de App van een festival downloaden, dan er aanwezig zijn.’ Deze toegankelijke manier van interactief communiceren met je fanbase, is nu al een enorm succes en dat kon de jury ook alleen maar belonen met de Company Award.

Only Seven Left bedacht na het vertrek van hun huidige leadsinger een innovatieve, interactieve manier om een nieuwe zanger te vinden. Bram Wijs: ‘We hebben een nummer zonder songtekst online gezet en iedereen kon online auditie doen’. In 7 weken hebben we een enorm aantal inzendingen gekregen. De een wat beter dan de ander. Deze interactieve manier van communiceren heeft een grote spin off gehad, enorme media aandacht opgeleverd en uiteindelijk ook een goede nieuwe leadsinger!’

Voor de artist award waren ook The Black Atlantic en Lorrainville genomineerd. De publieksstem ging tevens naar Only Seven Left. Bij de company awards waren de andere genomineerden Repudo en Shuffler.fm.

De uitreiking
De Interactive Awards zijn voor de vijfde keer uitgereikt tijdens de Eurosonic Noorderslag Conferentie in de Oosterpoort in Groningen. De genomineerde artiesten en bedrijven zijn eerst ondervraagd over hun Business Model tijdens de ‘Enterrogation’ waarna ze zichzelf aan de juryleden presenteerden. Dit jaar bestond de jury uit Shawn O’Keefe (South by Southwest, interactive Festival), David Janssen (Palomine, winnaar 2011), Gilles de Smit (22tracks, winnaar 2011), Joris Bos (Buma/Stemra), Thijs Helfrich (co-founder theFactor.e).

Over de Interactive Awards 
De Interactive Awards zijn een samenwerking tussen Eurosonic Noorderslag, fullservice internetbureau theFactor.e en Buma/Stemra. Met de Artist Award worden acts gestimuleerd in het maken van opvallende, interactieve campagnes en bijzondere online initiatieven. De Company Award stimuleert inspirerende, interactieve muziekportals die de auteursrechten in acht nemen.