The south has risen again in The Rock Temple deze avond met de legendarische southern rockers van Molly Hatchet.  Zo’n 100 bezoekers hebben de kou en sneeuw getrotseerd en zullen niet teleurgesteld worden want de band knalt van begin tot eind.

Gitarist Bobby Ingram is al jaren de drijvende kracht van Molly Hatchet ondanks het feit dat hij pas halverwege de jaren 80 bij de band kwam en dus geen origineel bandlid is. Mede door het overlijden van zanger Danny Joe Brown en gitarist Duane Roland bleven er door de jaren heen steeds minder “originals” over wat in de jaren 90 zelfs zou leiden tot een line-up zonder origineel bandlid. Toch bleef de groep prima albums maken en verdiend Ingram een groot compliment voor het in stand houden van de Molly Hatchet naam.

Sinds enkele jaren is oudgediende Dave Hlubek weer terug op gitaar wat de geloofwaardigheid van de huidige band alleen maar ten goede komt. Niet dat hij heel erg veel indruk maakt op het podium want de beste man is lichamelijk zeer zwak en kan amper lopen. Zijn enorme omvang zal een van de redenen zijn voor zijn slechte conditie maar voor de fans is het mooi dat hij erbij is. Brown’s vervanger Phil McCormack is door de jaren heen ook behoorlijk in omvang toegenomen maar is op het podium nog steeds de gangmaker en zingt de nummers vol overgave. Toch is het Ingram die de meeste aandacht opeist door middel van zijn gedrevenheid en uitstekende gitaarspel.

Muzikaal klinkt het allemaal geweldig en is het oprecht genieten van klassiekers als Whiskey man, Bounty hunter, Beatin’ the odds en Jukin’ city. Ook recenter materiaal komt aan bod dat eveneens goed ontvangen wordt door het enthousiaste publiek. Het hoogtepunt is een prachtige uitvoering van Fall of the peacemakers, dé Molly Hatchet klassieker bij uitstek waarin Hlubek laat horen het gitaarspelen nog niet verleerd te zijn al is het klasseverschil met Ingram over het algemeen groot.

In de toegift krijgen we verrassend genoeg een puike versie van Lynyrd Skynyrd’s Freebird voorgeschoteld dat uiteraard veel bijval krijgt van de aanwezigen. Helaas komt Boogie no more, een van Molly Hatchet’s andere klassiekers niet aan bod. Maar met Flirtin’ with disaster als passende afsluiter is er eigenlijk geen enkele reden tot klagen deze avond. The south has risen again indeed. Hell yeah!