Vier dagen voordat het festival losbarst, heeft Brabant Open Air vier bijzondere namen aan haar line-up toegevoegd: Remco van der Hofstad, Marco de Baar, Ad Vingerhoets en Eric Postma. Geen muzikanten, maar hoogleraren aan de universiteiten van Eindhoven en Tilburg. Zij zorgen op zaterdag 25 augustus voor een serieuze noot met een knipoog. Onderwerpen: de relatie tussen kernfusie en klankkleuren, de zin en onzin over tranen, het ritme van Van Gogh en wiskunde in het casino. Marc Meeuwis, organisator: “Brabant is kennis en dat willen we uitdragen door seminars te geven in het Klokgebouw op Strijp-S. We zijn de enige provincie met een alpha- en bèta universiteit en het is leuk om dat zo te benadrukken.”

Of het nu gaat om loterijen, pokeren of roulette, mensen wagen graag een gokje. Hoogleraar Kansrekening Remco van der Hofstad (TU/e) vertelt de festivalgangers dat succes in het gokken draait om het maken van goede keuzes, waarin kansrekening een doorslaggevende rol speelt. Waarom worden we toch zo vaak op het verkeerde been gezet?

En hoe beïnvloeden we elkaar in het maken van onze keuzes, in het casino, maar vooral ook erbuiten?  Van der Hofstad laat zien dat dit soort vraagstukken beschreven worden door middel van sociale netwerken, die ervoor zorgen dat we elkaar meer beinvloeden dan we vermoeden!

Muziek is emotie. Daarom sluit de seminar van Ad Vingerhoets, hoogleraar Medische en Klinische Psychologie aan de Universiteit van Tilburg (UvT) naadloos bij Brabant Open Air aan. Hij vertelt over de zin en onzin van tranen: waarom mensen huilen. Alleen mensen zouden huilen, het lucht op, en zou zelfs gezond zijn. Tranen zouden ervoor hebben gezorgd dat wij zulke sociale en morele wezens zijn geworden. Kortom, tal van grote claims. Maar wat is nu feit en wetenschappelijk bewezen en wat is aperte onzin?

Ook voor hoogleraar Marco Baars (TU/e) is het voor het eerst dat hij act de presence geeft op een festival: “Ik heb lange tijd zelf gitaar gespeeld in de Santana coverband. Meer zat er niet in voor me. Daarom vind ik het geweldig dat ik kan zeggen dat ik aan de line-up ben toegevoegd.”

“Ik ga in mijn seminar vertellen dat er een verband is tussen kernfusie en de snaren van een gitaar. Ik hoop dat de festivalgangers na afloop anders kijken naar de structuren om ons heen. En dat doe ik niet met taaie formules en saaie sheets; de mensen zijn in een feeststemming en dat moeten ze vooral blijven.

De vierde ‘artiest’ is Eric Postma (UvT) die vertelt over het ritme van Van Gogh. Zo nu en dan duikt er een schilderij van Van Gogh op waarvan de kunsthistorici twijfelen aan de echtheid. Zo’n discussie duurt soms jarenlang voort, maar computertechnieken kunnen uitkomst bieden. De onderzoeksgroep van Postma heeft software ontwikkeld die het visuele ritme van Van Gogh kan herkennen en zo valse schilderen van echte kan onderscheiden.