Door: Janneke Hoefs

Tilburg – In een gebouw dat volledig bespijkerd is met cd’s wordt voor de derde keer de Dag van het Vinyl georganiseerd. 013 Tilburg staat vandaag in het teken van de LP en audio-apparatuur. Ook de dag van de uitreiking van de Diamanten Naald. Een award die wordt uitgereikt aan degene die zich op onderscheidende wijze heeft ingezet voor de promotie van vinyl als geluidsdrager.

[singlepic id=14386 w=320 h=240 float=left]Vrouwen zijn behoorlijk in de minderheid. Opmerkelijk dus dat de Diamanten Naald dit jaar is uitgereikt aan een jonge vrouw van 25. Marlein Parlevliet, initiatiefnemer van ‘Record Store Day’, heeft de eer de award in ontvangst te nemen. “Volgens de jury van de Diamanten Naald heeft Record Store Day Nederland een enthousiaste en onvermoeibare bijdrage geleverd aan de promotie van vinyl in Nederland, en er voor gezorgd dat deze nog steeds springlevende geluidsdrager extra onder de aandacht van met muziekminnend publiek is gebracht.” aldus het juryrapport. Tijdens Record Store Day, dat in 2007 in de Verenigde Staten werd opgericht, worden door platenzaken en muzieklabels allerlei bijzondere activiteiten georganiseerd om de branche te promoten. In een reactie geeft Parlevliet aan dat ze met Record Store Day hoopt te bereiken dat mensen weer terug naar de platenzaak gaan. Niet online kopen of bij Media Markt een plaatje meepikken omdat het zo goedkoop is. Parlevliet, die zelf tien jaar in een platenzaak heeft gewerkt, ziet de sfeer van de platenzaak terug vandaag. Mensen laten elkaar trots hun aankopen zien en komen zo weer met elkaar in gesprek. Zo hoort het te zijn als je muziekliefhebber bent.

Hoewel veelal mee met man- of vriendlief, bevinden zich onder de vrouwen ook wel degelijk platenliefhebbers. Een bescheiden ogend meisje uit Gent is ook een vrouw die op haar vriend wacht die nog tussen de platen aan het neuzen is. Ze zegt weinig verstand te hebben van de techniek van vinyl. Toch is vinyl haar eerste keus. CD’s koopt ze niet meer. Gemiddeld koopt ze tien platen per jaar tegenover haar vriend die er zeventig per jaar aanschaft. Een groter huis hoeven ze nog niet te kopen, wel een grotere kast die inmiddels uit zijn voegen barst. Wat haar vandaag is opgevallen, is de brede belangstelling voor vinyl. Het publiek dat ze is tegengekomen was erg divers en van alle leeftijden. Ze had verwacht dat er een kleinere opkomst zou zijn. Hieraan merkt ze dat vinyl weer in opmars is. Haar vriend, een opvallende verschijning met zijn grote bos dreadlocks, beaamt dit. Met een charmant Belgisch accent legt hij uit dat het aanbod groeit nu steeds meer mensen geïnteresseerd zijn in vinyl. Hij kan dat alleen maar toejuichen.

[singlepic id=14383 w=320 h=240 float=right]“De muziekindustrie lijkt tegenwoordig meer bezig te zijn met het voeren van anti-download processen dan met de kwaliteit van hun producten.” stelt mede organisator van de Dag van het Vinyl, Max Delissen. Op zijn t-shirt prijkt de stelling: Vinyl is killing the MP3 industry. “Het marktaandeel is zo belangrijk geworden dat de muziekliefhebber zich een beetje vergeten voelt.” Tegelijkertijd ziet Delissen nu een opkomst van vinyl liefhebbers. “Mensen zijn het vluchtige bestaan ook een beetje zat. Muziek op vinyl beluisteren is een tijdrovend maar bijna magisch ritueel. De bedachtzame manier waarop je een plaat draait brengt je meer in contact met de muziek. Geen CD of MP3 waar je even doorheen zapt, maar een plaat luisteren, van begin tot eind. Het jachtige bestaan komt even tot stilstand.” Hij kijkt tevreden terug op de dag. De opkomst was hoger dan vorig jaar. De opzet was niet alleen de platenliefhebber aantrekken, maar ook de achterban. Hierdoor zijn er relatief veel gezinnen gekomen. Het is ook lang druk gebleven.

De knorrige Amsterdamse platenverkoper vertelt een gemiddelde verkoopdag te hebben. Wanneer Louis Armstrong over de toonbank gaat, wordt zijn passie zichtbaar, “Dat is echt een goede plaat hoor!” De man beschrijft zichzelf als “audiofiel”. Vinyl is volgens hem nooit weggeweest. “De CD is ons gewoon door de strot geduwd! Jongeren weten niet meer wat echt geluid is”. Hij praat met zijn handen als kommetje gevouwen voor zijn mond om te illustreren wat de jeugd nu gewend is om te horen. Niet alleen het geluid van een LP is beter. Terwijl hij zijn neus in een platenhoes steekt en de geur diep inademt zegt hij: “Zo ruikt een CD niet hoor!”

Een gemixt gezelschap met eenzelfde passie; muziek. Fanatiekelingen tijdens de Vinylquiz. Discussies ontstaan tijdens de lezingen. De grote zaal waar veelal spetterende optredens plaatsvinden is nu getransformeerd tot een bijna magische platenmarkt. De sfeerverlichting, die tijdens optredens de artiesten in de spotlight zet, schijnt nu op de honderden bezoekers die tussen de eindeloze rijen met plaatjes op zoek gaan naar dat ene stuk om een verzameling compleet te maken. Vinyl is in opmars of is het nooit verdwenen?

[nggallery id=1196]