Op 16 februari brengt (voormalig) Spock’s Beard-frontman Neal Morse een nieuw soloalbum uit. ‘Life & Times’ is een akoestisch georiënteerde singer-songwriter album, dat via Radiant Records/Metal Blade/SONY zal verschijnen. Morse schreef het grootste deel van het album tijdens zijn wereldtour ‘The Road Called Home’ (2017); het is geïnspireerd op de plaatsen die hij bezocht, maar gaat ook over de tijd die hij doorbrengt met zijn familie. Op ‘Life & Times’ maakt hij de balans op van zijn leven.

Neal Morse wordt wereldwijd beschouwd als een van de meest toonaangevende en succesvolle progressieve rockmuzikanten. Hij is nu midden vijftig, maar zijn verlangen om mensen te raken met zijn muziek is groter dan ooit. “I’ve come through a lot of difficult times and I’m in a fairly content place now,” aldus Neal. “You can feel that on some of the songs.”

Een mooi voorbeeld is ‘Manchester’, een muzikaal portret van een zeldzaam zonnige dag in Manchester, waar Morse vanuit een koffiebar de wereld aan hem voorbij ziet trekken. Een ander voorbeeld is ‘Selfie in The Square’, een liedje gericht aan zijn vrouw, waarin hij wenst dat hij de schoonheid van Luxemburg met haar kan delen in plaats van alleen te moeten genieten van kleine dingen als spelende kinderen en het klokkenspel van de kathedraal.

Morse wordt in 1960 geboren in Californië en groeit op in een muzikale familie. In zijn jeugd speelt hij in diverse bandjes. Hij leert meerdere instrumenten bespelen en beheersen en in 1995 schrijft hij het album ‘The Light’, welke hij opneemt met zijn nieuwe band Spock’s Beard. Het is een album dat zijn wortels diep in de dan nog niet echt populaire progressieve rockscene heeft. Zowel het album als de titelsong worden progrock-klassiekers en Morse en de band genieten wereldwijd veel erkenning. Als Morse in 2000 gaat samenwerken met Mike Portnoy (ex-Dream Theater), Pete Trewavas (Marillion) en Roine Stolt (The Flower Kings) om Transatlantic te formeren, wint deze progressieve supergroep in datzelfde jaar de PROG Magazine Award voor Album of the Year.

Het solowerk van Neal Morse bestaat voornamelijk uit muziek met een boodschap van verlossing. Dit begon met ‘Testimony’ uit 2003, een dubbelaar over zijn spirituele reis, en recent nog met ‘The Similitude of a Dream’, de voor de PROG Magazine Award genomineerde plaat gebaseerd op John Bunyan’s ‘The Pilgrim’s Progress’. Ook ‘Life & Times’ valt in die categorie.

Als voorloper van het album is er een video voor het nummer ‘He Died At Home’, dat het verdriet van een moeder beschrijft wiens zoon, een ex-soldaat, gestorven is. “I had been praying for a roommate of a friend of mine, who was a troubled ex-military guy,” vertelt Morse. “The day we were playing in Paris, I woke up to a text saying that sadly, he had died. As I began formulating ideas for a song about him, I remembered that many years ago, I had been at a meeting at a military base in Tennessee. They asked us to pray for their men because almost every week they were going to the funeral of those who had died at home. Because of the idea for the song, I was researching soldier suicides online and found an article in The Guardian about a young soldier named William Busbee. He came back from Afghanistan in 2012, and then committed suicide. The video director contacted Libby Busbee, his mother, who listened to the song and was so moved that she is contributing photos of William to put in the video.” Bekijk de video hier.

Morse gaat dit keer alleen op tour, omdat hij op die manier meer mensen verwacht te beroeren met zijn nieuwe liedjes. De tour start in de US, maar krijgt later in 2018 een vervolg in Europa.

www.nealmorse.com