Langzaam ontwaakt de Paaspopcamping op zaterdag. Terwijl de ene festivalbezoeker zich nog graag even omdraait besluit een groep vrienden dat het tijd is om in de ochtend keihard Scooter te laten horen door de speakers. Zo hoort het leven op de Paaspopcamping. Een mooie weerspiegeling van de verschillende stijlen die ook in het programma terug te vinden zijn. Rockportaal gaat er vandaag ook weer volop tegenaan, een mooie Paaspopzaterdag lonkt!

Om de dag toch even relaxed te kunnen beginnen starten we met gymnastiek. Nee, niet de sportieve versie, maar met hersengymnastiek. Elk jaar wordt er in de Resto Lounge de Pubquiz georganiseerd, waarbij er el kansen zijn om kaarten voor de volgende editie van Paaspop te bemachtigen. Met leuke vragen en muziekfragmenten worden de deelnemers op een mooie wijze vermaakt. Overigens hoeft de Paaspopbezoeker niet te klagen over het vermaak op Paaspop. Zo kun je op verschillende momenten gaan karaoken, genieten van cabaret, je ogen uitkijken met straattheater of lekker dansen in diverse dancepodia of in de kleinere tent van Boomshakalak Soundsystem. Voor elk wat wils op Paaspop!

Muzikaal trappen we de tweede dag af met de band Causes. De Apollo staat al redelijk vol en als deze bekende band even bezig is loopt de tent alsmaar voller. Ze zetten een goede set neer met lekkere pop rock songs. Lekker afwisselende set powerballads en wat snellere nummers, die afkomstig zijn van onlangs uitgebrachte album Under Bridges That You Build For Me. Mooie meerstemmige stukken is waar Causes goed in is. Frontman Rupert Blackman heeft een geweldige mooie heldere stem en weet alle noten feilloos te raken. De nummers worden foutloos gespeeld door de muzikanten van de band. Er wordt op dit vroege uur van de dag al best veel meegezongen, maar dat kan ook niet anders. Wie kent niet de hits Teach Me How To Dance With You of de cover van Ellie Goulding’s On My Mind? Een geweldige opening van de Apollo vandaag.

Voor de liefhebbers van gitaren is het aan het begin van de dag meteen raak. Death Alley speelt al bijtijds in de Thunderbolt. De band is duidelijk onderschat in de hoeveelheid publiek ze trekken, want de zaal staat afgeladen vol en ook het stukje voor de tent staat vol met mensen die toch een glimp willen opvangen van de band. Zelfs fotografen komen niet dicht genoeg bij het podium om foto’s te kunnen maken. De band speelt een heerlijke pittige set met af en toe wat rustpunten. Strak, feilloos gezongen en heerlijk opzwepend. Het publiek gaat lekker mee in de muziek door te dansen en te springen en gek te doen. Het enige wat wat roet in het eten gooit is zijn de afgrijselijke stroboscopen die continue aangezet worden door de lichtman. Wel mag men spreken van een erg goede performance. De interactie met het publiek mag wellicht nog iets beter, want de praatjes tussendoor zijn moeilijk te verstaan en erg kort. Zeker een band om vaker te gaan zien.

PP20160326_Artur_LazarIMG_0430_17718740

In de Phoenix barst er vroeg in de middag ook al een feestje los. Che Sudaka brengt een stukje zonneschijn mee de tent in. Hun aanstekelijke muziek zorgt er voor dat iedereen gaat dansen en doet denken aan Manu Chao. In een razend tempo speelt de band het ene na het andere nummer, waardoor de positieve vibe het gehele optreden overeind blijft. De bezoekers van Paaspop staan dan ook met een brede glimlach te kijken naar de verrichtingen van de band. Velen zullen geen idee hebben waar de nummers werkelijk over gaan,want de band speelt in het Spaans, maar de vrolijke klanken overwinnen van de mogelijke negatieve teksten. Een opleving vindt plaats als de groep Sin Papeles inzet. Dit nummer is een vrije interpretatie van Sting’s Englishman in New York en wordt ingeluid met de regel “Geen mens is illegaal” en zo laat Che Sudaka ook een politiek statement horen op de bühne van Paaspop.

JessGlynne_Paaspop_02_Press

De afgelopen jaren weet Paaspop al met regelmaat internationale acts te strikken om naar Schijndel af te reizen. Zo staat vandaag Jess Glynne in de grootste tent van het festival geprogrammeerd. De zangeres is in Nederland nog niet heel bekend, maar wie aan het begin van de set Rather Be hoort klinken door de speakers weet ineens wel wie zij ook alweer is. Dit nummer maakte ze samen met Clean Bandit en scoorde er een gigantische hit mee. Het publiek danst en kijkt aandachtig naar het podium. Jess Glynne is goed bij stem, maar dat mag ook zeer zeker voor haar achtergrondzangeressen worden gezegd. Vandaag klinken naast de nummers van Clean Bandit vooral de nummers van haar debuutalbum I Cry When I Laugh en het geheel komt verdienstelijk over. Het publiek kan lekker dansen, maar mist een overtreffende trap. Het blijft wat binnen de lijntjes en zal hiermee niet tot de hoogtepunten van Paaspop gaan behoren. Wil je de Apollo inpakken dan dien je toch net wat meer in je mars te hebben. Richting het einde van de set lijkt Jess Glynne enigszins vermoeid en sluit ze de set af met haar grootste hit Hold My Hand waarop iedereen nog eenmaal los mag gaan.

Wie wel de Apollo vanaf het begin meteen vol doet lopen is zanger Douwe Bob. Met opener Sweet Sunshine pakt hij de tent meteen in. Alle nummers worden goed en zuiver gezongen en ook heeft Douwe Bob erg goede achtergrondzangers meegenomen. Dat zorgt voor een mooie samenzang. Het is een afwisselende set met rock- en countrynummers, waarbij er veel nummers van het laatste album Pass It On voorbij komen. Douwe Bob is geen groots communicator en heeft dan ook helaas erg weinig interactie met publiek. Hij roept af en toe iets zoals, “Er mag gedanst worden hè”, maar daar blijft het dan wel bij. De performance van de Amsterdammer is nogal statisch omdat iedereen achter een microfoon staat en ook amper beweegt. Wel speelt de zanger, die door zijn houding wel erg op Johnny Cash begint te lijken heel wat hits, waarop het publiek graag meezingt. Als Douwe Bob besluit een mast in te klimmen levert hem dat veel gejuich op. Alsnog komt dan ook de show wat meer los en dat is net wat dit concert nodig heeft. Het publiek wil wel wat vermaakt worden.

Als één van de toppers van de dag is De Staat in de Phoenix aan de beurt. Helaas hebben we er niets van mogen aanschouwen, de tent staat voortijdig al propvol. Daarnaast ontstaan er zeer gevaarlijke situaties door mensen die zich naar binnen willen duwen terwijl er ook mensen net zo hard weer uit willen. De beveiliging grijpt veel te laat in door de ingang te blokkeren en ook schijnt het binnen geen pretje meer te zijn om de show van de meer dan populaire Nijmeegse formatie bij te wonen. Ook kent Paaspop geen rolstoelpodia, dus mensen met een rolstoel, die ook met een flink aantal aanwezig zijn op Paaspop zien niets van het optreden. Als in de Apollo een populaire act staat is het voor de minder valide medemens ook al zwaar te halen. Misschien mag de organisatie toch eens gaan nadenken over rolstoelpodia, het vergroten van de tenten en ook simpelweg goed indelen van de acts. Een band zoals De Staat had gewoon in de Apollo moeten staan! Gezien het feit dat de band een uitverkochte clubtour achter de rug heeft en aan populariteit alleen maar groeit. Wat we vanuit buiten de tent meegekregen hebben is dat de hele zaal los ging al vanaf de eerste noot. Zanger Torre Florim heeft een leuke interactie met het publiek en gaat er helemaal voor. Jammer dat we dit vanuit buiten de tent moeten meekrijgen en ook het rondrennen op Witch Doctor aan onze neus voorbij gaat….

Ook bij U2two in de Theatertent doet hetzelfde probleem zich voor. Zover we hebben kunnen horen is het een geweldige band, maar dus ook in een te kleine tent. Zelfs een half uur van te voren blijkt men hier al niet meer binnen te kunnen komen. Echt heel jammer want op een afstand klinkt het al heel erg goed. Net U2 zelf. De mensen die wel binnen hebben kunnen komen zullen ongetwijfeld uit hun dak gegaan zijn. We hopen dan ook dat ze de volgende keer ergens te bewonderen zijn waar we ze wel kunnen zien.

26_03_2016_-_coohn.nl-9255

De band Drive Like Maria heeft de weg naar het podium weer gevonden. Het was lang stil rondom de formatie, maar 2016 gaat helemaal hun jaar worden. De band speelt vandaag twee maal op Paaspop. Allereerst mogen ze zich komen melden in de Thunder Alley, waar de band een leuke maar korte set neer zet van een half uur. Lekkere dansbare rock met geweldige solo’s waar het publiek volop van geniet. De muziek is strak en de zang zuiver. Deze vorm zet de band een paar uur later voort in de Jack Daniels-tent. Drive Like Maria zet daar een vernietigende goede set neer. Vol vuur gaat de formatie los en geeft het publiek een voorproefje van het album wat nu echt gaat verschijnen. Eerder werd al eens gesproken van deze opkomende release, maar toen kwam het er niet van. We kunnen eigenlijk al niet wachten om nog meer nieuwe nummers te mogen horen. De solo’s vliegen in de Jack Daniels-tent je om de oren en de drummer verkeert in een steengoede vorm. Natuurlijk ontbreken publieksfavoriet I’m On A Train en Talk To Me niet, waardoor ook even het geheugen wordt opgefrist. Oude tijden herleven, maar nog veel belangrijker is dat er een nieuw groot hoofdstuk voor Drive Like Maria zit aan te komen.

Paaspop heeft voor elke bezoeker wel iets moois in petto. Zo is de dancemuziek al jarenlang goed vertegenwoordigd met verschillende tenten. De acts zijn erg populair, zo staat de Warehouse-tent te springen op Promise Land en gaat het bij Modestep in de Stardust ook goed los. Het is lekkere dance muziek afgewisseld met mooie zangpartijen en gitaarstukken. Mensen dansen volop, de zaal staat vol, maar niet te vol. Dus er is ruimte om lekker los te gaan.  Er wordt regelmatig gejuicht bij een nieuw nummer wat wordt ingezet en de heren Josh en Tony Friend jutten het publiek ook lekker op. Dat geldt ook voor Flux Pavilion in de Stardust-tent. De tent loopt vol, want er zijn meer mensen gekomen voor deze dubstep dj. Al snel is de tent te vol en wordt dansen eigenlijk onmogelijk. De zaal bounced op en neer bij veel van de nummers en de sfeer is redelijk goed ondanks de drukte. DJ Josh Steele weet een zeer goede set te draaien en het iedereen naar de zin te maken. Een vaste waarde op veel festivals is Noisia. De Nederlandse drum & bass dj’s hebben duidelijk veel fans, want de tent barst uit zijn voegen. Er wordt gesprongen, gedanst en geschreeuwd. Het publiek vermaakt zich heel erg goed. De dj’s hitsen het publiek ook lekker op, het dak gaat er af. De drie heren weten het er een waar feest van te maken door een zeer goede set te draaien!

Ook aan Hiphop ontbreekt het niet op Paaspop. Het gehele weekend staan er rappers op het programma, waaronder Hef, De Kraaien, Lil’Kleine & Ronnie Flex en Sef. Voor de grotere namen is een plek in de Apollo gereserveerd. En dat is maar goed ook! De Apollo loopt wederom goed vol als Rico & Sticks aftrappen. De mannen vieren onder de noemer #Opgezwolletotnu hun muzikale carrière. Het duo maakte al furore met hun periode met Opgezwolle, maar ook na het stoppen van deze formatie zijn de heren niet stil blijven zitten. Een uur lang doen ze een boekje open wat natuurlijk is doorspekt met rap! Zo komt Kubus nog een paar nummers meedoen en mogen klassiekers zoals Strik je veter, Hoedenplank en Verre Oosten natuurlijk niet ontbreken. De Apollo stuitert er op los en schaamteloos maken Rico & Sticks reclame voor hun show in de Ziggo Dome, waar ze alles nog een dunnetjes over gaan doen samen met Typhoon.

26_03_2016_korpiklaani_coohn.nl-9708

Korpiklaani is alweer de laatste act in de Phoenix-tent vandaag. Deze folkmetal band uit Finland heeft de tent goed vol laten lopen. Frontman Jonne heeft een leuke interactie met het publiek en de band geeft een geweldige show weg. Er wordt lekker gedanst en gezongen door het publiek. Het mooie aan deze band is dat de viool en de accordeon ook live op het podium staan, dat maakt het toch echt wel af. Het is heerlijk om alle instrumenten live te horen in zo’n set. Een groots applaus sluit de set van deze band af, het publiek is duidelijk zeer tevreden.

PP20160326_Mike_BreeuwerIMG_8932_19764446

In 2014 stond The Prodigy voor het eerst op Paaspop en zorgde ervoor dat het zweet letterlijk van de tent droop. Een overweldigend concert met een losgeslagen Britse formatie. Twee jaar later mogen de giganten zich weer komen melden in Schijndel en hoewel alles al klaar staat laat deze grootmachten nog even op zich wachten. Een kwartier te laat trappen de mannen af met klassieker Breathe. Een beter begin kan men zich niet wensen. De muziek staat hard en de beats komen regelrecht binnen. Maar zijn ze er eigenlijk wel? Door een gigantische lichtshow die is doorspekt met stroboscopen en ander licht is het zicht op het podium zeer minimaal. Het zijn schimmen die op het podium op en neer lopen en zo te horen moeten ze het wel zijn. Vooral als Maxim zich afvraagt waar zijn “Voodoo Warriors” zijn en de krijsende Keith zijn lyrics dropt. De formatie klinkt weer hard en genadeloos, maar wie wat verder naar achter in de ramvolle tent staat ziet niet veel. De schermen zijn korrelig grijs, waardoor The Prodigy ook op het scherm slechts schimmen zijn. Dit zal ongetwijfeld een eis van de band zijn, die graag de regie helemaal in eigen hand heeft. Het optreden op Paaspop maakt minder indruk dan het vorige bezoek aan Schijndel. Het lijkt alsof men er minder zin in heeft en des te dubieuzer wordt het als tijdens Smack My Bitch Up de stroom eruit klapt. The Prodigy is direct niet meer op het podium te vinden en vervolgens ligt de show twintig minuten stil en het publiek druipt al af. Bij terugkomst op het podium knallen de mannen er de oldschool hit No Good (Start The Dance) nog tegenaan, maar het mag niet meer baten. Zonder enig excuus te maken over het technische mankement lijkt de groep plichtmatig nog een paar nummers te doen om vervolgens zonder toegift Paaspop te verlaten met een ongetwijfeld te dik gevulde portemonnee.

Paaspop krijgt zo niet de gewenste headliner die men zich zo graag wenst. Het kan ook niet allemaal meezitten. Men hoeft echter niet te klagen over de sfeer op het festival. Deze is zoals erg goed en ook wordt bekend dat ook deze editie is uitverkocht. Terwijl de klok alweer dik twee uur heeft aangetikt keert Rockportaal terug naar de camping om zich op te gaan laden voor een allerlaatste festivaldag.

Tekst: Maurice Tonies & Tasmara Reuling

Fotocredits:
Causes: Paaspop.nl
Che Sudaka: Artur Lazar – Flickfeeder
Jess Glynne: Paaspop.nl
Sfeerfoto: Coohn.nl – Flickfeeder
Korpiklaani: Coohn.nl – Flickfeeder
The Prodigy: Mike Breeuwer – Flickfeeder