Terwijl de festivalcamping langzaam ontwaakt bij een kampvuurconcert staan er al heel wat auto’s in de rij om naar Schijndel te komen. Ook deze editie mag het bordje UITVERKOCHT weer voor de dag halen en dat kan ook niet anders dan met dit sterke programma. De blokkenschema’s kunnen weer voor de dag worden getoverd, het grote keuzemoment, welke namen gaan we zien op de zaterdag van Paaspop?

Rockportaal trapt vandaag af in de Jack Daniels-tent waar de band Traudes het bal mag openen. Wie nog wakker geschud moet worden is bij deze band uit Haarlem aan het juiste adres. De energie spat van het podium en vol vuur gaan ze van start. Traudes combineert hiphop, pop, funk en soul en doet dit vol verve. De band bracht begin dit jaar een ep uit en laat vandaag horen welke nummers hier allemaal op staan. Ze springen over het podium en weten de bezoekers al snel in beweging te krijgen. Het volume staat vrij hard en voor bezoekers die langzaam komen binnendruppelen worden misschien overdonderd, maar gaan snel op in de feestende menigte. Radiozender 3FM  maakte van Traudes al een Serious Talent en bij deze zender mocht de band al een paar keer spelen. Traudes bewerkte daar het nummer Mercy van Duffy en vandaag laten ze dit nummer nogmaals klinken. De feestelijke opener van de zaterdag is een feit!

Langzamerhand begint het steeds drukker te worden op het terrein, maar dat is nog niet echt te merken in de Phoenix. Is men de oud 3FM Serious Talent-band The Brahms vergeten? Ze gingen in 2015 als een speer, de band bracht een aantal EP’s uit, maar daarna werd het rustiger rondom de formatie van zanger David Westmeijer. Gelukkig is nu deze stilte voorbij en bracht de band uit Utrecht in februari hun debuutalbum uit. Vandaag in de Phoenix is het niet te horen dat The Brahms even een pauze heeft ingelast. De indiepop regeert en al snel weet iedereen weer welke muziek ze maken. Natuurlijk mogen de bekende hitjes niet ontbreken en ook de nieuwe nummers mogen er zijn. Het is alleen lastig om op dit vroege uur van de dag een hele tent te imponeren. Daarvoor heb je hele sterke songs nodig of gewoon een leuke cover. Laat nou The Brahms een goede cover van David Bowie’s Let’s Dance in huis hebben! Ja, er wordt gedanst op de klassieker, maar de Phoenix is vandaag toch nog even een podium te groot.

Het lijkt wel of het een 3FM Serious Talent-dag wordt op Paaspop, want in 2013 wist Jett Rebel deze titel al in de wacht te slepen. Jelte Tuinstra weet van elk optreden wel een feestje te maken en bij voorbaat weet je nooit wat er allemaal gaat gebeuren bij een show van hem en zijn band Jett Rebel. Vandaag wordt de show ingeluid met een intro waarbij het lijkt alsof je bij de grootste rock ’n roll show aller tijden bent binnengelopen. De toon is direct gezet en de zanger komt onder begeleiding van luid applaus het podium oplopen. Wat volgt is een show vol met grote hits, explosieve uithalen en een frontman die in vorm is. Jett Rebel weet wel hoe je een show moet neerzetten en een Phoenix kan platspelen. Als een ware baas grijpt hij de toeschouwers bij de strot en bewijst met zijn stem werkelijk alles aan te kunnen. Zijn nieuwe single Amy is hier een duidelijk voorbeeld van, maar ook schroomt hij zich niet om op Do You Love Me At All voluit te gaan. Met enige zelfspot grapt hij nog dat hij normaal zo’n 4 uur rockt en dat hij nu alles maar in slechts èèn uurtje moet proppen. Over een nieuw album wordt nog niet gesproken, maar na een show zoals deze weet je dat je Jett Rebel nog veel gaat tegenkomen dit jaar!

Het is alweer tien jaar geleden dat Nederland kennis maakte met Miss Montreal. We zijn dan ook weer even vergeten dat dit oud 3FM Serious Talent eens zong in een smeerkaas-reclame. We kennen haar nu van haar muziek en van de verschijningen in allerlei tv-programma’s. Vandaag zorgt ze er voor dat de Apollo volstroomt en kan genieten van haar kunsten. Sanne Hans en haar band zijn misschien niet de allerbeste act die in deze tent mag optreden, maar wel een van de meest sympathieke. Met een glimlach op haar mond stuitert de blonde zangeres heerlijk over het podium. Ze heeft de lachers op haar hand en voldoende bekende nummers om een mooie set neer te zetten. Het is dan ook geen moment saai in de Apollo, Sanne rent over het podium en zoekt alle muzikanten wel een keertje op. Oude en nieuwe hits wisselen elkaar in een rap tempo af en het publiek zingt uiteraard uit volle borst mee. De hit Hoe die ze samen scoorde met Nielson mag niet worden overgeslagen. Nielson had schijnbaar nogal wat moeite moeten doen om Sanne te overtuigen, maar het resultaat was een grote hit. Vandaag is Nielson niet van de partij, maar basgitarist en achtergrondzanger Kobus Groen weet de tekst ook feilloos uit zijn hoofd, alhoewel het publiek dat ook wel weet. Paaspop wordt getrakteerd op een meezingspektakel, waarbij een lange versie van Just A Flirt niet mag ontbreken. Sanne vertelt nog dat ze tijdens haar eerste optreden op Paaspop nog zo zenuwachtig was geweest en dat dat nu wel anders is. De jaren ervaring en het vele spelen betalen zich zichtbaar uit.

Tot dusver is het een vrij braaf programma geweest voor deze zaterdag. Daar komt met de komst van Millionaire in de Jack Daniels-tent verandering in. De Belgen zijn terug aan het front en afgelopen jaar verscheen er nog een nieuw album. Het is tijd voor desertrock van de bovenste plank, waarbij het publiek niet anders kan dan op de maat meeknikken. Frontman Tim Vanhamel regeert in deze tent en alle blikken zijn op hem gericht. Naast het harde gitaarwerk van zijn hand neemt de frontman ook allerlei poses aan die direct uit een yoga-handboek zouden kunnen komen. Tussen de nummers door krijgen we nog een bloemlezing over het Paasverhaal, maar lacherig schakelt de zanger weer over naar de muziek. Het draait niet om het scoren van hits, het gaat om de grooves, om de onvervalste stonerrock die aan de beginperiode van Queens of the Stone Age doet denken. Niet voor niets werkte Tim Vanhamel samen met deze band. Millionaire speelt een verwoestende set, waarbij de bassen voelbaar zijn tot aan halverwege de tent. Het is hard en meedogenloos, maar o zo lekker. Als dan ook het optreden is afgelopen kunnen we dan ook niet anders dan  concluderen dat dit het beste is wat tot nu op deze Paaspop heeft gespeeld.

Gitaarliefhebbers blijven na de show van Millionaire hangen in de tent van het whiskeymerk. Even bijkomen van de geweldige show, evalueren en weer door! Het is smullen geblazen vandaag in deze tent, want daar zorgen de heren van Kadavar wel voor. Het is tijd voor hardrock straight from the 70’s. Denk daarbij aan psychedelische doom en keiharde riffs. Het rocktrio uit Berlijn weet wel hoe je het publiek in vervoering kunt krijgen. Na een paar nummers beginnen misschien de nummers wel op elkaar te lijken, maar wat geeft het, het klinkt heerlijk in het gehoor en dat telt. De band bestaat pas sinds 2010, maar wie de heren aan het werk ziet zou denken dat ze al veel langer onderweg zijn. Vorig jaar bracht Kadavar een nieuw album uit en vandaag komen hier ook een paar nummers van voorbij. Het is duidelijk dat de heren zijn beïnvloed door bands zoals Black Sabbath en Led Zeppelin, je kan slechtere voorbeelden hebben. De solo’s vliegen je dan ook om de oren en de tekst van Die Baby Die klinkt dan ineens niet eens zo gruwelijk als dat de songtitel zou doen vermoeden. Na een optreden zoals dat van Kadavar en Millionaire beginnen bij velen de kriebels alweer te komen… is het al Roadburn?

De grote doorbraak van The Wombats stamt alweer uit 2007. Let’s Dance To Joy Division was niet van de radio af te krijgen en door het Glazen Huis gebombardeerd tot een anthem. De tijden veranderen, maar de fans zijn The Wombats niet vergeten. Sindsdien scoorde de band uit Engeland nog een paar grote hits en er verscheen dit jaar zelfs nog een nieuw album. De Apollo is dan ook meer dan goedgevuld als de mannen het podium komen oplopen. Vooraan ontstaat er al snel een moshpit door de jeugdige fans, die daarna tijdens Kill The Director vol overgave “This is no Bridget Jones” meebrullen, men is The Wombats uit Liverpool niet vergeten. De show in de Apollo is niet geheel vlekkeloos, hoe kan het toch dat ineens het licht uitvalt op het podium? The Wombats hebben gelukkig trouwe fans die vanuit het publiek met hun telefoon de band bijschijnen. Het helpt natuurlijk niet, maar goedbedoeld is het zeker. De nieuwe nummers gaan er vandaag in als zoete koek, maar het draait natuurlijk op Paaspop wel om de grote hits. Wat is het heerlijk om iedereen los te zien gaan op Tokyo en natuurlijk het afsluitende Let’s Dance To Joy Division. The Wombats kunnen dan ook weinig verkeerd doen tijdens deze editie in Schijndel.

Na optredens van Millionaire en Kadavar is het wederom genieten geblazen in de Jack Daniels-tent. Het is namelijk tijd voor het optreden van Orange Goblin en dat betekent een uur lang genieten van stonerrock en wederom de invloeden van Black Sabbath. Het is wederom lekker meeknikken geblazen en zo denkt de volle tent er ook over. Afgelopen jaar speelde de band al een geweldige set op Helldorado en nu doen de heren het dunnetjes over. De band speelt graag in Nederland en ze bedanken dan ook de organisatie voor het boeken. Ze stellen dan ook nimmer teleur en zo denken de schuddende haardossen er in de tent er ook over. Ook telt de tent meerdere kampioen in het bespelen van de luchtgitaar, maar veelal kijken de bezoekers gezellig met een biertje in de hand naar de show van Orange Goblin. De heavy riffs en het rauwe stemgeluid missen ook vandaag hun uitwerking niet .

Al de hele dag lopen er fans van Bastille over het terrein. De afsluitende act in de Apollo is enorm populair bij de jonge vrouwelijke bezoekers op Paaspop. In de grootste tent van het festival zijn de fans op tijd aanwezig en checken op hun telefoon hoe lang het nog duurt voordat hun helden het podium op mogen. Het bandlogo is in allerlei manieren terug te zien. Op zelfgemaakte vlaggen en t-shirts, maar ook simpelweg een driehoek op je voorhoofd tekenen is voldoende. Als dan ook het licht uitgaat kan het gegil simpelweg niet uitblijven. Bastille trapt af met Send Them Off en vanaf dat moment raken de dames in trance, beginnen volop mee te zingen en her en der wordt er een traantje weggepinkt. De band scoorde in ons land al heel wat hits en als dan ook al meteen Laura Palmer klinkt wordt er volop meegedanst. Hiervoor zijn de dames naar Schijndel gekomen, om helemaal los te gaan op hun helden. Om de sfeer te verhogen duikt Dan het publiek in om daar een nummer te zingen, waarbij alle telefoons de lucht in gaan om hun favoriet op de foto te zetten. Ook al weet je niet waar Dan uithangt, volg de lichtjes en je weet genoeg. Bastille maakt alle verwachtingen waar, de grote hits komen allemaal voorbij, maar muzikaal is het niet heel spannend. Bastille gebruikt veel introtunes bij hun nummers, waardoor het soms even duurt voordat een song op gang komt. Prima om dit op een album te doen, maar tijdens een liveshow haalt dit wel het tempo eruit. De fans malen er niet om, zij blijven maar springen en meezingen op de nummers van de twee albums die de band uitbracht. Ook passeren er een paar covers die een Bastille-sausje hebben meegekregen. Na zo’n anderhalf uur zit het meezingspektakel erop, maar niet zolang de hits Things We Lost In The Fire en Pompeii hebben geklonken Voor een laatste maal gaan de keeltjes nog wijd open en gillen de dames naar hun helden. Dit blijft zelfs doorgaan ondanks de band al het podium heeft verlaten. Tevreden loopt de Apollo leeg en in tranen stopt een gelukkige fan de setlist in een piepklein handtasje….

Foto’s door Marc Koetse – Rockportaal.nl