Toen ik voor het eerst het album van de heren uit Zweden beluisterde heb ik had na een paar nummers wel gehoord. Of het aan mijn verwachtingen lag weet ik niet. Was het dan de muziek zelf? Of de stem van leadzanger Daniel Gildenlow? Om eerlijk te zijn vond ik het in eerste instantie totaal niet boeiend.

Maar dat veranderde. Op de een of andere manier heeft het album ‘Road Salt One’ een soort van aantrekkingskracht dat er voor zorgt dat je de plaat steeds weer opzet. Alsof het om een nieuwe kans vraagt. De waardering voor deze muziek is dan bij mij ook pas na een aantal luisterbeurten gaan groeien. De band staat er bekend om albums te maken die veel van elkaar verschillen. Speelden de heren voorheen meer metal, tegenwoordig weet de luisteraar niet wat hem of haar te wachten staat. Elk album is vernieuwend. Op ‘Road Salt One’ wordt veel geëxperimenteerd met verschillende stijlen waarbij de nadruk ligt op de rockmuziek uit de jaren zeventig. Een heel sterk punt is de intieme, bij vlagen zelfs treurige, stem van Daniel. Bij de ballads, o.a. het titelnummer ‘Road Salt’ is dit absoluut een meerwaarde.

Zoals ik al aangaf blijft deze cd naar je lonken. Inmiddels is er een soort haat-liefdeverhouding ontstaan tussen ‘Road Salt One’ en ondergetekende. De muziek is totaal mijn stijl niet maar toch vindt de cd steeds weer de cd-lade. Met name door de hoge mate van eigenzinnigheid slaagt Pain of Salvation erin om te boeien van begin tot eind en eigenlijk ben ik er nog steeds niet achter waardoor dat precies komt. Het ene moment lijkt het nergens op en wil ik gaan afhaken maar een onverwachte wending zorgt ervoor dat ik toch door blijf gaan met luisteren.

Pain of Salvation is typisch een band die je of helemaal links laat liggen of juist omarmt om daarna nooit meer los te laten. Althans tot de volgende cd waarop de heren naar alle waarschijnlijkheid wederom een hele andere weg in slaan. Bij het uitbrengen van een nieuw album haken een hoop luisteraars af omdat de stijl afwijkt van het vroegere werk, maar doordat de band zich op vele (nieuwe) muzikale vlakken begeeft trekt het ook een hoop nieuwe luisteraars aan. Ik ben in ieder geval overstag.