De formatie Peter Pan Speedrock is al jarenlang een vaste waarde in de Nederlandse rockscene. De band heeft al menig festival op hun naam staan en ook hebben ze praktisch elke zaal in Nederland al eens op z’n kop gezet. Ook hun albums hebben lovende kritieken opgeleverd en in het buitenland is de band ook steeds meer te vinden. Tijd om dan ook eens de mannen aan de tand te voelen, tijd voor een interview met Peter Pan Speedrock.

Wat kunnen jullie vertellen over het begin van Peter Pan Speedrock?

In en rondom Eindhoven heerst een ware bandscene. Er zijn veel verschillende bandjes aan de gang om ieder op hun eigen manier muziek te maken. De leden van Peter Pan Speedrock maakten 15 jaar geleden ook deel uit van al dit soort bandjes. Zo speelde Peter in Life on Grey, was Bartmann terug te vinden in Bang Bang Bazookas en was Dikke Dennis weer actief in de Lovesteaks. Deze leden kenden elkaar eigenlijk allemaal en uit deze verschillende bandrelaties is uiteindelijk Peter Pan Speedrock ontstaan, waarbij Dikke Dennis ook al aan het begin van de band betrokken is. In deze tijd speelt de band voornamelijk covers van hun helden waaronder Motorhead, AC/DC en Zeke, waarna er vervolgens eigen materiaal werd gemaakt.

De afgelopen 15 jaar stond voor jullie in het teken van veel optredens , maken van veel albums en touren door heel Nederland. Hoe Rock ’n Roll is dit leventje werkelijk?

Iedereen denkt dat er echt van alles gebeurd, maar de bandleden geven al aan dat ze nagenoeg allemaal getrouwd zijn, kinderen hebben en dus allemaal redelijk gesetteld zijn. Het leven  als Rock ’n Roller is eigenlijk meer een fabeltje. Het is allemaal veel minder dan dat het lijkt.

Hoe belangrijk is het om een goede crew te hebben?

De band geeft aan dat dit heel belangrijk is. Ze werken nu al lang met dezelfde roadie, chauffeur en geluidsman. Deze mannen zorgen ervoor dat alles rondom de band prima geregeld is. Naast de werkzaamheden van de crew is het ook erg belangrijk dat het goed klikt. De band zit ook met de crew in de bus en maken per jaar behoorlijk wat kilometers.

Voor aanvang van de show is er vaak nog een behoorlijke tijd over, hoe vullen jullie deze tijd? Doordat de band met een vaste crew werkt heeft de band weinig tijd nodig voor een eventuele soundcheck. Vaak wordt de tijd voor een optreden gevuld met wat rust. Een optreden is vaak erg energiek en daarom moet iedereen goed uitgerust zijn.

Dan is het eenmaal zover, de intromuziek klinkt… Wat kunnen jullie vertellen over jullie intromuziek Cecile Brown van Hank Williams III?

 

De band zocht al lang naar een mooie intro en zochten deze graag in de country. Op een gegeven moment kwam de oud-manager van de band met dit nummer aanzetten en het was liefde op het eerste gezicht. Sindsdien start elk optreden met dit nummer. Ook geeft de band aan geen zenuwen te hebben voor een optreden. Vroeger toen Bartmann nog klassieke muziek speelde was hij dit nog wel, maar door de ruime ervaring aan optredens (meer dan 1500) is geen sprake meer van zenuwen, hooguit gezonden spanning.

Wat kunnen jullie vertellen over het opnemen van jullie albums, de avonturen in Zweden en over het feit dat een album altijd 13 nummers bevat?

Ze zijn altijd lang bezig met een album. Er worden veel nummers geschreven, die voortkomen uit veel jammen en dingen uitproberen. Uiteindelijk sneuvelt er best veel materiaal en komen er 13 nummers op een album terecht. Ook al zijn er 15 goede composities over, er komen er maar 13 op. De overige 2 nummers worden bewaard voor een eventuele volgende plaat. In Zweden heeft Peter Pan Speedrock twee albums opgenomen met producer Tomas Skogsberg. De band kende hem van de producties van onder andere Entombed en wilde graag met hem samenwerken. Via een e-mail van Peter werd er contact gemaakt Er waren hoge verwachtingen van de studio, maar alles bleek maar primitief aan elkaar vast te zitten. Een rommelige studio aan huis was het niet hetgeen wat ze van tevoren hadden gedacht.

Ook over de grens gaat het best goed met de band, wat vinden jullie daarvan?

In het buitenland spelen is geweldig. In Duitsland gaat het erg goed en is iedereen vrij enthousiast. Ook in Spanje bleken veel fans te zitten. Toen de band daar een optreden gaf kenden veel bezoekers al het nieuwe album, wat toen nog niet heel lang uit was. Mogelijk hadden velen het gedownload, maar daar kan de band niet zo mee zitten. Wel is de band blij met de vele lovende buitenlandse cd-recensies die de band heeft mogen ontvangen.

Naast het vele spelen organiseer Peter Pan Speedrock ook Speedfest en Klok Rock Orange. Speedfest 2010 was een groots succes en ook Klok Rock Orange was druk bezocht. Wat kunnen we nog meer gaan verwachten?

Speedfest 2011 gaat ook weer te gek worden. Een aantal bands zijn al geboekt, maar hier mogen nog niets over zeggen. Ook zal hef festival niet gaan groeien door een extra dag of om vroeger te gaan beginnen. Het blijft een eendaags evenement, het is nu precies goed! Klok Rock Orange leverde wat meer voeten in de aarde op. De band heeft meer zelf moeten regelen, maar was ook erg leuk om te doen. Ook dit evenement zal in 2012 een vervolg krijgen.

Jullie bestaan nu zo’n 15 jaar. Hoe zien jullie de toekomst? Zijn er bands waar we naar moeten uitkijken en wat vinden jullie ervan dat jullie ook veel gecoverd worden?

De toekomst van Peter Pan Speedrock zal gaan bestaan uit nog meer spelen. De band heeft voor ogen om het aantal optredens van The Ramones te overtreffen. Hun teller stopte bij 2300 shows en die van Peter Pan Speedrock is de 1500 optredens gepasseerd. Nog genoeg shows te gaan. Gecoverd worden vinden de mannen erg leuk. Het bewijst dat de band toch wel iets heeft neergezet in Nederland. De coverband Tinkerbell from Hell covert bijvoorbeeld Schoppenaas en heeft hierbij ook hun eigen Dikke Dennis. Dikke Dennis kan hier wel enorm om lachen. Het bewijst maar dat ook hij meetelt. Ook ziet de band dat er genoeg nieuw talent aankomt. Zo zijn ze zeer te spreken over de 101’s en Black Bone, de supportacts van vandaag. Er loopt nog veel potentieel talent rond in Nederland!

[nggallery id=886]