Op 21 januari 1948 werd in ‘the Big Apple’ voor het eerst een elpee gepresenteerd. De glimmende zwarte schijf is tot op heden nog nooit uit de mode geweest. Integendeel, vandaag de dag is vinyl nog altijd hip, zelfs onder jongeren. Consumenten brengen dan ook het liefst een bezoekje aan hun favoriete platenzaken om met een onstilbare honger door de vierkante bakken te graven. Graag wordt de eigen platenkast met talloze titels uitgebreid, en gecompleteerd.

Een ruime zestig jaar later, na het ontstaan van de elpee, is de waardering nog steeds enorm. Om deze reden is in 2010 het fenomeen ‘Record Store Day’ ook naar Nederland overgewaaid, vanuit Amerika. Gedurende deze dag worden er verschillende exclusieve uitgaves uitgebracht in de traditionele platenzaak. Want dat is waar het om draait: Record Store Day is een ode aan de platenzaak. En juist deze exclusieve uitgaves lokken mensen naar de platenzaak, waarmee de connectiviteit tussen de winkeleigenaar en de muziekliefhebber  wordt verbeterd.

Eigenaren van platenzaken doen er op Record Store Day dan ook alles aan om er een speciale dag van te maken. Denk hierbij aan verschillende presentaties, maar voornamelijk de essentie wordt benadrukt: muziek. De Record Store day viel dit jaar op 21 april. Op die dag waren er verschillende bekende artiesten in verschillende platenzaken te vinden. Artiesten als Go back to the Zoo, Case Mayfield en Jungle by Night deden flink hun best. Niet alleen om het al aanwezige publiek te amuseren, maar ook passanten de indruk laten wekken dat er binnenin de platenzaak toch wat bijzonders aan de hand is. Op deze manier wordt geprobeerd mensen die ‘muziek wel leuk vinden, maar niet zo leuk om fysieke producten te kopen’, van gedachte te laten veranderen. Want de magische wereld van muziek heeft veel te bieden.

Het wordt natuurlijk extra aantrekkelijk om een exclusief singletje, of plaat te kopen onder het genot van livemuziek, en vooral het aanwezig zijn van ‘mensen die verstand hebben van muziek’. Zij zijn in staat nieuwe bands of artiesten te tippen, en kunnen daardoor jouw muzikale smaak verbreden. Het is zomaar een mogelijkheid. Want de echte liefhebbers van muziek doen toch niets liever dan praten over muziek met mensen die net zoveel van muziek houden als henzelf? De gedachte achter Record Store Day is dus hoogstwaarschijnlijk dieper dan dat je aanvankelijk zou denken.

De connectiviteit tussen consument en platenzaakeigenaar wordt verder uitgebouwd door middel van connectiviteit van een platenzaak, met een andere platenzaak. Het schoolvoorbeeld hiervan is dit jaar tot stand gekomen in de stad Haarlem. Want in Haarlem staat niet alleen de grootste vinylpers van Europa, de stad zelf bezit vele platenzaken. Vijf van deze platenzaken hebben, samen met poppodium Patronaat, de handen ineens geslagen tijdens Record Store Day. Met dit samenwerkingverband werd een poging gedaan om de stad Haarlem als stad van de muziek, maar vooral als stad van het vinyl op de kaart te zetten. Gezamenlijk hebben zij ook een route uitgelegd, die de consument in Haarlem zoveel mogelijk helpt met het kunnen bezichtigen van zoveel mogelijk instore optredens.

Instore treft men enkele bakken aan met het exclusieve vinyl. Versgeperst, schitterend verpakt en vooral het feit dat het gaat om een eenmalige uitgave is natuurlijk aanlokkelijk. Als een kind in een snoepwinkel kan dan een juiste vergelijking zijn. Het is opmerkelijk dat de verkoop van CD’s juist aan het reduceren is, terwijl vinyl zich uitsluitend bevind in een opwaartse spiraal, kijkend naar de verkoopcijfers. Het is natuurlijk gemakkelijk om muziek te downloaden, of te streamen via het internet. Maar de werkelijke liefhebber krijgt het gevoel dat er iets ontbreekt: een product van zijn of haar held. Dergelijke producten zijn natuurlijk wel te bestellen via het internet, maar het echte gesprek over juist die ene plaat met medeliefhebbers ontbreekt. Het is dan maar goed dat deze zaken nog bestaan, want saamhorigheid is een gevoel dat ieder mens wil ervaren. Als de trend van Record Store Day zich voort blijft zetten dan is de kans groot dat er in een mum van tijd meerdere bezoekers in platenzaak te vinden. Sommigen hebben echter wat meer tijd nodig om voor zichzelf te ontdekken dat het fysieke product een vergelding is voor een liefde die voor iedereen overeen komt. Muziekliefhebber zijn wij allemaal.