[singlepic id=15180 w=320 h=240 float=left]De CD presentatie van Reincarnatus in de kleine zaal van de Effenaar is behoorlijk goed bezocht. Wat opvalt (hoewel, opvalt) is de Limburgse tongval en het feit dat ondergetekende zich niet tot de oudste onder het publiek hoeft te rekenen. Eerder tot de wat jongere garde. Dat is de laatste jaren eigenlijk niet meer het geval, dus dat geeft weer eens een nieuwe dimensie. Opvallend is verder de nette klederdracht van de meeste heren en dames die er zichtbaar een avondje uit van hebben gemaakt. De Effenaar is vanavond zeg maar het domein van het theaterpubliek.

Gelukkig is het niet uitverkocht, want we beginnen vanavond met een daverende percussie sambaband Segura die zich drie rijen dik voor het podium posteert. Klinkt erger dan het is, want de dames en heren zijn sfeervol in zwarte futuristische, fantasie en orc-achtige kledij gehuld, dus dat past prima bij de sfeer.

Na een drietal goed gespeelde samba nummers is het de beurt aan de band waarvoor iedereen komt. Het overwegend uit Limburg afkomstige Reincarnatus is de laatste jaren stad en land afgereisd om hun mix van pop met middeleeuwse muziek ten gehore te brengen. Van theater, tot popzaal en festival. Reincarnatus heeft het allemaal gedaan. Hoewel de band vanavond een (schijnbaar) nieuw begin maakt met een flink aantal, relatief, nieuwe leden is het wel duidelijk dat de dames goed op elkaar ingespeeld zijn. Vanaf opener ‘Festival Day’ is duidelijk dat Reincarnatus grossiert in opzwepende, positieve nummers. De opbouw van de nummers volgen duidelijke, erg herkenbare rockpatronen (zoals bijvoorbeeld bij ‘New Life’ en ‘Orleans’). Middeleeuwse rock met een duidelijk Duits karakter, want daar is het massaal meeklappen en dansen/ springen bij een feestelijke middeleeuwse rockband tot kunst verheven. De band bevestigd dit nog eens met nummers als ‘Ritterspeil’ en ‘Platterspiel’ (vanavond overheerst door het percussie geweld van Segura). Reincarnatus durft echter ook te experimenteren, zo klinkt ‘Als Cathars’ imposant (alleen mis ik voor deze speciale avond een achtergrond koor) en krijgt ‘Left Outside Alone’ van Anastacia een middeleeuwse Reincarnatus bewerking. Ook een echte rock ballad ontbreekt niet, want ’All That You Are’ heeft alles wat een typische ballad nodig heeft. Inclusief een goede zangeres, want Ruth excelleert vanavond op de rustige klanken van dit nummer.

[singlepic id=15185 w=320 h=240 float=right]Vanavond komen we ook nog wat middeleeuwse weetjes te weten, want de marktkoopman droeg een oorring met verschrikkelijke gevolgen wanneer men de boel belazerde en sinds vanavond weet ik dat een modern mens net zoveel prikkels krijgt in één dag als een middeleeuwer in zijn hele leven. Verder is het geluid vanavond prima en laten de bandleden horen hun verschillende instrumenten prima te beheersen. Enige minpuntjes zijn er ook. Soms zijn de aankondigingen wel erg lang wat de vaart uit het optreden haalt (we tellen het interview van vanavond niet mee) – ook al heeft het een functie om de muzikanten de kans te geven van instrument te wisselen. Hoewel het geluid prima afgesteld stond was het toch niet helemaal compleet. De harp/ fluitiste was niet al te best te horen. Verder was het een avond vol energie, positivisme, feest en momentjes om even op adem te komen. Vol energie keer ik dan ook huiswaarts.

Oh ja, had ik al verteld dat het een vrouwenband is? Nee? Dat was expres, want de dames hebben teveel kwaliteit om alleen daarop beoordeeld te worden.

[nggallery id=1267]