Een Italiaanse progressieve rockband die op de proppen komt met een rockopera, getiteld Jekyll And Hyde. Het zal anno 2018 veel muziekliefhebbers doen bewegen hier met een boog omheen te lopen. Al die mensen, maar eigenlijk iedere liefhebber van het genoemde genre, adviseer ik om op zijn minst anderhalf uur vrij te maken. En te luisteren naar deze bijzondere productie. Want dat etiket plak ik er maar gelijk op.

Reversal Symmetry is geen band uit het boekje. Zelf bestempelen ze zich als een ‘stage-prog’ band. Dat is een gezelschap wat zijn shows gekostumeerd afwikkelt en gebruik maakt van choreografie en videoprojecties. Enigszins te vergelijken met het vroegere Genesis en de fameuze Duitse band Grobschnitt. De Italiaanse band durfde het aan om een concept album te componeren over het in 1886 gepubliceerde legendarische boek van de Schotse schrijver Robert L. Stevenson. En daarbij heeft men het verhaal ook nog eens nauwgezet gevolgd.

Het album bestaat uit twee delen, White Side en Dark Side en in totaal dertien nummers. Het komt allemaal rustig en kalmpjes op gang met het door zanger Moreno Sangermano fraai gezongen Henry’s Mirror. Naast Moreno Sangermano, die de vertolking van Dr. Jekyll en Mr. Hyde op zich neemt, nemen drie andere vocalisten de personages Utterson, Lanyon en Poole voor rekening. Helaas ontbrak de volledige informatie wie waar op welk nummer zingt.

Het relatief korte en rustige Story Of The Door heeft mooie melodie- en zanglijnen. The Eye Of Reason is afwisselend met melodieus gitaarwerk, pianospel en (jazzy) toetsenwerk. Daarnaast kent het nummer diverse tempowisselingen. Helaas openbaart zich hier het manco wat veel Italiaanse zangers hebben. Het soms tenenkrommende Italiaanse accent van de heren Sangermano. Ik herhaal voor de zoveelste keer nog maar eens dat deze groepen de afweging moeten maken om niet gewoon in de moedertaal te zingen.

Maar gelukkig is daar Alessio Quaresima Escobar in de rol van Poole. Een klassiek geschoolde operastem die in het theatrale en bombastische Eternal Void fantastisch uit de hoek komt. Promises valt op door de rustige intro, licht pastorale sfeer en wederom de fenomenale stem van Alessio Quaresima Escobar. Het tussenstuk met accordeonspel op een reggae-ritme is origineel gevonden. Het ruim tien minuten klokkende en bombastische en afwisselende Henry’s Choice sluit de White Side af. Vooral het toetsenwerk is fraai met een afwisseling van koren en neo-prog aandoende solo’s. Verrassend genoeg worden hier wel stukken in het Italiaans gezongen. Helaas kunnen de Engelse vocalen me minder bekoren.

De Dark Side gaat stevig van start met The Smell Of Rain. Ferme gitaarpartijen en naar grunts neigende vocalen zorgen voor een omslag in de sfeer (zie de video onder deze recensie). De instrumentale intermezzo’s doen me overigens denken aan Clive Nolan op zijn producties Jabberwocky en The Hound Of The Baskervilles. The Evil Inside is mede door het Threshold-achtig intro een stuk steviger en zorgt daarmee voor een goede balans.

Anomalies is met elf minuten het langste nummer. Variatie en afwisseling is troef. Zowel muzikaal met veel staccato gitaarwerk als vocaal, die naast grunts een verhalend karakter hebben. En wonderwel vind ik dat uitstekend passen. In Another Life is een aaneenschakeling en cyclus van orkestrale toetsen, indringende rustmomenten waarna het geheel aanzwelt naar bombast, stevige gitaarpartijen en tal van gitaarsolo’s. Ondanks mijn eerdere kritiek op de zang vind ik deze hier wel redelijk voor elkaar. En dan met name in de rustige passages. Een van de betere nummers op deze productie. Het afsluitende Like So Many Fragments Of Glass voegt niet bijster veel nieuws meer toe. Of toch wel? Want het duet van Alessio Quaresima Escobar en Moreno Sangermano is zeer fraai.

Deze omvangrijke muzikale vertolking van Jekyll And Hyde van Reversal Symmetry heeft mij enorm verrast. Ik vind het bijzonder knap dat de Italianen zich niet vertild hebben aan het wellicht uitgekauwde verhaal. Wat zou het mooi zijn het voltallige gezelschap in vol ornaat op een Nederlandse bühne te zien en horen.

PS: Dit album is op moment van schrijven alleen digitaal verkrijgbaar.