Wat krijg je als je funky, melodieuze rock/AOR combineert met een soulvolle vrouwenstem, waarvan de stem vrijwel elke muzikale invloeden van rock, pop en soul heeft? Dan krijg je Space Elevator uit Londen.

Space Elevator is opgericht door de muzikale partners David Young (gitaar), die onder meer in de band van de West End-musical We Will Rock You speelde, en de flamboyante zangeres The Duchess.

Voor het debuutalbum I uit 2014 heeft het duo gebruik gemaakt van de diensten van niet minder dan Neil Murray op basgitaar (Whitesnake, Gary Moore, Black Sabbath, Brian May), Elliott Ware op toetsen (The Who, Alice Cooper) en rock-sessiedrummer Brian Greene. Space Elevator had de ambitie om een album te maken in de klassieke stijl van Queen, Kate Bush, Genesis en Fleetwood Mac. Dus geen X-Factor of Idols materiaal, maar degelijke rocksongs met dynamiek, krachtig spel en pakkende vocale melodieën.

Het draait bij Space Elevator allemaal om blikvangster en frontvrouw The Duchess (de hertogin). Je kunt  onmogelijk om haar heen. Voorzien van een dijk van een stem, gekleed in kleurrijke ‘catsuits’ regeert zij op het podium met hyperactieve bewegingen. Exhibitionisme? Het zal best, maar het rock metier kent al genoeg zoutpilaren. Het is vooral haar krachtige en gevarieerde stemgeluid die het verschil maakt en het hem doet. Daarbij zijn invloeden hoorbaar van onder meer Pat Benatar, Aretha Franklin en Celine Dion.

Van de funky opener Elevator via de melodieuze pop van Ordinary Day naar de AOR van Little White Lies en het blues-soul nummer Really Do Not Care. Space Elevator creëert als het ware haar eigen geluid. Of horen we daar nog Kate Bush versus Queen in I Will Find You (Gallifrey Dreams) en Fleetwood Mac in We Can Fly? Dat de band ook lef heeft toont men met een fraaie cover van Thin Lizzy’s Don’t Believe A Word.

Wanneer je houdt van moderne melodieuze rock/AOR doorspekt met funk en soul, dan is deze schijf van Space Elevator ongetwijfeld van je gading. Vanwege het succes én de uitgave van het tweede album in juni 2018 (zie deze recensie) op een nieuw platenlabel is dit album op 25 mei 2018 opnieuw uitgebracht.