Vijf acts die allemaal een naam hebben opgebouwd in de dark folk, dark ambient en industrial. Daar moeten we natuurlijk bij zijn!

Hoewel we onze best doen om op tijd te komen voor het Belgische Empusae weten we bij voorbaat al dat dit niet gaat lukken. We moeten van de ene kant van Nederland (oost) naar de andere kant (west) en aangezien de aanvangstijd van 19:00 uur is het voor ons bijna niet te doen. In de hoop dat we nog een staartje van het optreden mee kunnen pikken gaan we, na het werk en snel wat simpels te eten, op weg. Tot Rotterdam gaat het voorspoedig, maar daar aangekomen belanden we in een forse file. Zelfs zo fors dat we uiteindelijk pas binnen komen vallen wanneer Raison d’être midden in zijn set zit.

En bij Raison d’être kun je altijd kort zijn. De man weet mooie CD’s te produceren die je meenemen in een tranceachtige sfeer, maar live is het een hele zit om het te doorstaan. Één man en zijn computer, met daarbij beeld. Na verloop van tijd heb je het wel gezien en zijn de CD stands ineens veel interessanter.

In Slaughter Natives kunnen we dan vanaf het begin aanschouwen. Mogelijk door onze positie net voor de linker box, maar het geluid is niet bepaald optimaal. Zeker niet in het begin. Nu weten we dat de zang ‘in de muziek’ hoort te liggen en niet eroverheen, maar als de zang nauwelijks aanwezig lijkt gaat het toch een streepje te ver. Hoewel de band zelf de potentiële slachtoffers op het verkeerde been wil zetten met de term bossanova industrial blijkt ook vanavond weer dat het drietal vanavond uitblinkt in duistere, ritmische, harde industrial. Dat de drumpartijen een grote(re) invloed spelen bij de nieuwe nummers die al op internet circuleren wil namelijk niet zeggen dat het ‘bossanova’ is. En oudjes als ‘Ashes Of Angels’ en (het altijd indrukwekkende) ‘Still Just Only Death’ (de nieuwe versie van ‘Death, Just Only Death’) gaan er nog steeds in als koek!

Ordo Rosarius Equilibrio is een band! Het is de eerste keer dat ik ze zie met (akoestisch) gitarist, bassist en drummer (hoewel ze al eerder hebben opgetreden als band heb ik ze tot op heden gemist). Daarnaast zijn natuurlijk meesterbrein Tomas Pettersson (zang/ percussie) en Rose-Marie Larsen (zang) aanwezig. Hoewel ook hier het geluid in het begin niet om naar huis te schrijven is wordt dit gelukkig snel beter. Vooral de iele, raar klinkende stem van Tomas veranderd gelukkig na het openingsnummer in zijn gewone, prettige stem. Het is even wennen aan het nieuwe (live) geluid, maar het is een goede stap in de ontwikkeling van ORE. Vooral de inmiddels populaire nieuwe songs als ‘IMBECILE, My Idiot Lover’ en ‘A Song 4 Hate And Devotion’ pakken goed uit in de nieuwe bezetting. Wel is het soms moeilijk de aandacht erbij te houden wanneer men te lang op hetzelfde midtempo blijft hangen (niet dat ORE bekend staat om de grote tempoverschillen, maar toch). Zo zijn ‘Reaping The Fallen, The Second Harvest’ en ‘A World Not So Beautiful (A Song 4 The Emperor)‘ live niet het beste dat ORE kan brengen. Gelukkig komen ‘klassiekers’ als ‘The Gospel Of Tomas’ en (het afsluitende, beste ORE nummer ooit) ‘3 Is An Orgy 4 Is Forever’ weer ouderwets lekker uit de hoek.

Tot slot knallen de heren van Spiritual Front uit de startblokken. En knallen is het, want het openingsnummer wordt verstoord door een enorme knal aan geluid. Dat blijkt snel verholpen en het is snel duidelijk dat Spiritual Front de band is met het beste geluid en de meeste energieke show. Dat is Simone Salvatori wel gegeven. Enthousiasme, humor (‘we’re a grindcore band from Italy‘) en macho poses vermengt met verleiding. Spiritual Front heeft het dark folk pad met hun laatste album “Rotten Roma Casino” definitief verlaten. Tegenwoordig is het poppy, toegankelijk, vrolijk(er) en minder diepgang. Helaas is dat niet alleen tekstueel, maar ook muzikaal. Het zijn goede muzikanten, het optreden swingt, maar het is ook duidelijk dat de nieuwe nummers te oppervlakkig zijn. Dan is ’Jesus Died In Rotterdam’ (normaal Las Vegas) toch een heel ander verhaal. Spiritual Front is rijp voor Lowlands, alleen weten ze dat bij Mojo nog niet. Waarschijnlijk komt dat door de teksten?

Porta Nigra is vanavond in ieder geval een succes (de Baroeg is goed gevuld). Hopelijk wordt het dit ook in Aarschot (België) vanavond en morgenavond in Köln (Duitsland).