Voor de negende keer alweer vindt er dit jaar Summer Darkness plaats. Een uniek underground festival wat zich bevindt op een aantal locaties in de binnenstad van Utrecht. Meerdere bands met verschillende stijlen (New-wave, ambient, electro, medieval, neo-folk, EBM, darkwave, synthpop, futurepop, neo-classical, industrial, noise, dubstep en witchhouse) zijn te vinden op verschillende podia in Tivolli Oudegracht en De helling, Domplein en de Leeuwenbergh kerk. Op het Domplein kan je ook terecht voor een hapje, drankje en is er een markt met kleding, cd’s en andere accesoires.

Aangezien ik drie dagen lang op het Domplein mocht verblijven als DJ heb ik daar de meeste bands gezien. Vrijdag begon niet geheel volgens verwachting met Leaf. De folkband is duidelijk geïnspireerd door de bekende namen in het genre. Het is eigenlijk ook onmogelijk om als traditionele folkband vernieuwend te klinken. De grote boosdoener vandaag is echter het geluid. Die staat niet best afgesteld. De zangeres is daardoor nauwelijks hoorbaar. Het eind resultaat is een half uur jezelf afvragen hoe deze band zal klinken in de juiste setting. Bij Castlefest zullen we het hopelijk horen.

Nieuw bloed is dun gezaaid in de folkwereld. Veel muzikanten spelen in veel verschillende bands. Zo komt een deel van Leaf nu het podium op als Cesair. Aanstekelijke folk muziek die haar oorsprong vindt tussen Spanje en Ierland. Het geluid is beter waardoor de zangeres ook beter te horen is. Hoewel het te merken is dat de band nog moet groeien in live optreden, setopbouw en hun live presentatie compenseert hun enthousiasme en spelvreugde veel. Vooral blijven optreden is het devies.

Een positieve en aangename verrassing is het intieme, akoestische optreden van Ordo Rosarius Equilibrio op het Domplein. Gezeten op hun stoelen, achter hun microfoons weten de drie heren en de dame een sfeer neer te zetten die je slechts verwacht in een intieme, kleine popzaal. Dat het repertoire van ORE ook akoestisch kan overtuigen wisten we al, dat het zo erg mooi zou worden op een buitenpodium is van buitenaardse klasse. Hoewel de setlist weinig verrassingen kent is de uitvoering werkelijk uitmuntend. Dit optreden stond dan ook in schril contrast met het optreden van de band een dag later, want dat viel behoorlijk tegen. Het feit dat ORE de laatste jaren wel erg veel in Nederland speelt (en ik ze vaak heb gezien) zal daar (mede) debet aan zijn.

Daarna is het gezellig balfolk dansen op de tonen van Kelten Zonder Grenzen. Hoewel dit overal voorbij lijkt te komen is ook hier de animo bij het aanwezige publiek weer zo groot dat het te rechtvaardigen is dat dit georganiseerd wordt. Hoewel ik wel het idee heb dat telkens dezelfde mensen er aan mee doen en dat er zeer weinig nieuwe zieltjes zijn gewonnen op het gratis toegankelijke Domplein.

[singlepic id=11729 w=320 h=240 float=left]Vrijdagavond draait voornamelijk om de grote opening in Tivolli Oude Gracht. Bal du Masque staat op het programma met als thema “Midsummer Night Dream”. De titel zegt genoeg; je moet een masker op om aanwezig te mogen zijn bij de opening. Bij het openen van de deuren staat er al een rij mensen te wachten die naar binnen willen. Binnen wordt een gezellige sfeer neergezet door elfjes die iedereen verwelkomen met een lekker drankje. Gepaste muziek onthaalt de gasten die geheel in stijl gekomen zijn. Meteen bij binnenkomst merk je dat dit een leuke avond wordt. De Absinth feeën maken het groene drankje zoals het hoort en al snel worden de eerste danspassen gezet. De zaal vult zich snel zodat rond de klok van middernacht deze gezellig vol is voor de openings act. Een act met vuur, zang en toneel. Een zeer gepaste opening voor Summer Darkness 2011. Wanneer ik de zaal verlaat zit de sfeer er goed in en is de zaal goed gevuld.

Zaterdag pik ik als eerste band op mijn lijstje het concert mee van Rome. Bij binnenkomst is het nog redelijk rustig in Tivolli Oudegracht. Vooral vooraan bij het podium bevinden zich de mensen die echt voor Rome gekomen zijn. Hier en daar worden de teksten meegezongen en genieten de bezoekers van deze groep. Naar mate de set vordert vult de zaal zich wel, maar niet zo vol dat je over de koppen kunt lopen.

[singlepic id=11747 w=320 h=240 float=right]Als tweede band pik ik de set van Ordo Rosarius Aquilibrio mee, eveneens in Tivolli Oudegracht. De zaal is gezellig gevuld wanneer ik de zaal binnen  kom gelopen. Netjes op tijd begint de band met het spelen van hun set. Zij kampen in het eerste nummer met technische problemen wat zich vertaalt in een zwaar gebrom van de basgitaar maar dat mag de pret niet drukken. De muziek komt melancholisch over met een sensuele tint. De set blijft loom en voelt zwaar aan. De stem van zanger Tomas in combinatie met de instrumenten die op het podium worden gebruikt lijkt af en toe wel hypnotiserend te werken. Regelmatig betrap ik  stelletjes die dicht tegen elkaar aan kruipen om simpelweg te genieten van de muziek, al dan niet meedeinend op het ritme ervan. Voor de set klaar is verlaat ik de zaal om me naar Tivolli De Helling te begeven voor de derde band die op mijn verlanglijstje staat, Eisenfunk.

[singlepic id=11758 w=320 h=240 float=left]De zaal is nog vrij rustig wanneer ik naar binnen loop maar daar komt snel verandering in wanneer Eisenfunk de eerste beats laat rollen. Bij deze band bevind ik me gelijk in een heel andere sfeer dan bij de vorige twee bands. Waar het eerder deze dag vrij rustig in de zaal er aan toe ging staat hier de hele zaal op zijn kop. Uitbundig wordt er meegedanst op de stampende beats. Deze show is een exclusieve show waarbij zij hun nieuwe album “Pentafunk” presenteren aan het Summer Darkness publiek. Eisenfunk houd de sound, de boodschap en de beats simpel. Gas erop en feesten alsof het je laatste dag is, is de beste omschrijving die ik over deze band kan geven. Moe maar voldaan en nat van het zweet verlaat ik de zaal op zoek naar iets voor de inwendige mens.

Het Duitse Omdulö is de positieve uitschieter op het vlak van folkmuziek. Deze jonge band weet goede nummers te combineren met verrassende, functionele keuzes in hun instrumentarium. Hoewel de zenuwen een belangrijke rol spelen tijdens het optreden en de setopbouw van de nummers mogelijk beter had gekund blijft de muziek fier overeind staan. Aanstekelijke, goed geschreven en uitgevoerde nummers zijn de basis voor een leuk feestje voor het podium. Prima gedaan!

[singlepic id=11761 w=320 h=240 float=right]Komor Kommando is de volgende groep is op mijn to do lijst staat en op tijd begeef ik me in de zaal. Vooraan bij het podium is het al gezellig vol met mensen die wel zin hebben in een feestje. De opzet is simpel, men neme een laptop, een keyboard ,een electronisch drumstel, publiek wat er zin in heeft en je hebt een formule die klaar is om te exploderen. Dat exploderen gebeurde ook want de zaal dampte van de dansende mensen. Af en toe lijkt het wel of ik me begeef in de underground scene van Blade. De set die een uur duurt vliegt voorbij en dit smaakte naar meer en dat krijgen we ook bij de volgende band.

Bacio Di Tosca levert voor de derde keer op rij een mooie show af op Summer Darkness. Deze keer wordt de klassiek geschoolde diva niet alleen ondersteund door keyboard, maar wordt ze ook uiterst sfeervol ondersteund door twee danseressen. De zang blijft echter het middelpunt van de muziek en het is zoals iemand uit het publiek ook terecht opmerkte: ‘Wat een stem!’

[singlepic id=11767 w=320 h=240 float=left]VNV Nation is de band die als laatste op mijn lijst staat en ben ontzettend nieuwsgierig naar deze groep. Ruim voor de band begint vult de zaal zich met mensen die hun helden aan het werk willen zien. Wanneer de band onstage komt en het publiek de heren onder een luid applaus en gejuich ontvangt  wordt mij gelijk duidelijk, dit wordt een feestje van de bovenste plank. De muziek is uitermate dansbaar en heeft iets trance-achtigs en klinkt wel softer dan eerdere bands die ik vandaag heb gezien en gehoord. Bij deze groep merk je dat je heel erg je best moet doen om stil te blijven staan want de sound geeft je een heel fijn gevoel, het gevoel van een warm bad na een vermoeiende dag. Leadman Ronan weet goed op het publiek in te spelen en hoeft maar weinig moeite te doen om het publiek mee te krijgen. De boodschap “I want you to dance and don’t stare at us” is duidelijk en dat wordt dan ook keurig gedaan. Het dak gaat eraf en VNV Nation is dan ook een waardige headliner van Summer Darkness 2011.

Op zondag staan we op het Domplein tussen de fashion shows en een (strippende) burlesque act. Wat opvalt is het aantal fotograferende mensen en het feit dat oud en jong blijft staan kijken naar de – over het algemeen – geweldige creaties. De boventoon wordt gevoerd door Cyber, waartussen de lolita show een andere kant van de ’underground’ beweging laat zien. Hoewel er geen bands staan gepland is het de hele zondag lekker druk op het Domplein. Een teken dat het aanbod zeker aanslaat bij een breed publiek.

Tijd is er dan nog om wat ‘oude rotten’ op het podium te zien. Waar The Neon Judgement het nog leuk en gezellig op het podium lijkt te hebben gezien hun onderling gebrabbel tijdens de aankondigingen maakt het tweetal op mij geen enkele indruk. Muzikaal gezien is het de grauwe middelmaat met een enkele streep naar boven wanneer men het tempo en daarmee de dansbaarheid wat opschroeft.

Wakker worden doen we pas echt wanneer Nitzer Ebb begint. Hoewel de banieren achter het podium nog reppen over “NEP” wordt het toch als snel duidelijk dat het de heren van Nitzer Eb écht serieus is. Dansbare beats, ondersteunend drumwerk en een eigenzinnige zanger (Douglas McCray). Strak in het pak (hoewel het jasje naar verloop van tijd uit gaat) en met een zonnebril op laat McCray horen en zien dat hij enerzijds een tikje arrogant oogt, maar dat hij uiterst sympathiek is. Een set vol met opzwepende oude en nieuwe nummers laten het publiek kolken tot achter de geluidstafel.

Bij Killing Joke kolkt het ook, maar dan minder dansbaar. De angst zat er goed in, want de laatste show die ik van hen zag in Paradiso stierf in een orkaan van geluid. Vanavond is het strak, helder en luid in Tivoli Oudegracht. De boodschap is dat ook, want hoewel Jaz Coleman minder praat tussen de nummers zijn teksten van nummers als ’Depthcharge’ en ’The Great Cull’ duidelijk genoeg. Opvallend is dat de band die ooit te eigenwijs was om hun grootste hit te spelen dit tegenwoordig wel doet. Gelukkig is men nog eigenzinnig genoeg om die niet te gebruiken als toegift, maar als tweede nummer de zaal in te slingeren. Dat een gulzig publiek de live versie van ‘Love Like Blood’ omarmt moge duidelijk zijn. De vlam slaat dan al in de pan, want na opener ’Requiem’, ’Love Like Blood’ en ‘Wardance’ kan niemand meer om Killing Joke heen. Jaz Coleman oogt demonisch, met strakke blik en zombieachtige bewegingen. Gelukkig is er ook ruimte voor nieuw werk, want ’Absolute Dissent’ is een dijk van een plaat. Vooral ’European Super State’ kan op veel bijval rekenen. Wanneer men echter ‘Asteroid’ in een vlammende uitvoering neerzet wordt ook het geluidsniveau langzaam verder opgeschroefd. Voor een deel van het publiek prima, maar voor mij een teken aan de wand om de zaal langzaam te gaan verlaten. Drie dagen muziek maakt me murw en mijn oren zijn me heilig.
Feit is dat Summer Darkness met Nitzer Ebb en Killing Joke waardige afsluiters heeft gevonden. Wel is het duidelijk dat men teert op ‘oud succes’ en dat er in de scene maar weinig nieuw (goed spelend) bloed tevoorschijn komt. Aan de andere kant zijn er voldoende acts die weer bij elkaar komen om hun oude hits
te spelen. Vraag is of de scene niet gebaat is bij meer nieuwe input die een breder publiek weet te bereiken dan bijvoorbeeld de industrial (dubstep) nacht.
Mogelijk geeft het (bal)folk en middeleeuwse muziek nog wat ruimte (hoewel daarvoor ook voldoende andere festivals zijn). Summer Darkness 2011 bewijst echter dat er nog voldoende (zo’n 6500) mensen zijn die het genre omarmen.
Bovendien levert het Domplein een schat aan andere mensen op die mogelijk op een andere manier te interesseren zijn in het genre (neo-klassiek, folk, middeleeuws). We zullen het zien in 2012!

[nggallery id=964]
[nggallery id=965]
[nggallery id=966]
[nggallery id=967]
[nggallery id=968]
[nggallery id=969]
[nggallery id=970]
[nggallery id=971]
[nggallery id=972]