If You’re Dad Doesn’t Have a Beard, You’ve Got Two Mums!” Vanavond staat in het teken van de baard. Niet gek dat het overgrote deel van het publiek een gevarieerd soort van behaarde onderkin bezit. Wat volgt is een ware orgie aan baarden. Gebruik ik te veel keer het woord baard in de tekst? Elke song van the Beards heeft het ‘magische’ woord in de titel. Eéntonig wordt het echter nooit.

2014-02-13 - the beards - 009Opvallende muziek keuzes alvorens het concert begint met de hardrock van Toto’s Hold the Line, Judas Priest Breaking the Law en Michael Jacksons Beat It. Na een langzame soundcheck, waarbij de batterijen nog even in de keytar worden gedaan, betreedt het Australische viertal onder luid applaus het podium. ”Beards, beards, beards…!” Als het nog niet duidelijk is, helderen ze met de eerste twee songs hun gedachtengoed even op. I Like Beards en met name No Beard, No Good klinken lekker rockend à la Tenacious D maar de roadie, die te naam staat als beardless servant, brengt zanger Johann Beardraven tot slot een saxofoon. Waar Jack Black tijdens liveshows de heilige Saxaboom hanteert, weet de frontman een alleraardigst stukje saxofoon te spelen. Zelfs wanneer het mondstuk loslaat krijgt hij er nog muziek uit.

De baardverheerlijking, zoals het veelvuldig aaien van elkaars baard en vervolgens stijlvol kammen, gaat vrolijk verder met het gezamenlijk in canon zingen van Got Me A Beard. Bij het publiek bekend vanwege de geanimeerde videoclip op YouTube. De zaal wordt in drie delen verdeelt en neemt elk een zinnetje voor hun rekening. Ondertussen nemen de bandleden even de tijd om een biertje te openen, bij te praten en zelfs uit het boek Beard Music te lezen. Drummer John Beardmann Jr. wordt aangekondigd door de zanger als zijn beste vriend en de man met de mooiste baard. Blijkt dat bij het voorstellen van elk lid, zij dezelfde introductie meekrijgen. De drummer komt mee vooraan staan tijdens the Beard Accessory Store. Enkel ondersteund door de akoestische gitaar en tamboerijn is dit een mooie ode aan waarschijnlijk de belangrijkste winkel voor de vier heren.

Baarden zijn zó belangrijk, dat zelfs een vrouw op het tweede plan komt. De lyrics van Why Having a Beard is Better than Having a Woman slaan de spijker op de kop en is eigenlijk gewoon waar. Toch is er na de prijs voor beste baard even later ook een bekertje voor de slechtste baard. Nota bene overhandigt de drummer het bekertje aan mijn vriendin als een aanmoediging om een baard te laten groeien. ”No More Excuses!”, voegt bassist Nathaniel Beard er aan toe die haar vervolgens de hand schudt, zoals hij al de hele avond doet. Niet alleen zit het met de teksten wel snor, muzikaal valt er een hoop te genieten. Vocaal klinkt Beardraven erg sterk terwijl de band rondom hem verschillende rockgenres op prima wijze door elkaar gooit.

Het ene moment klinken ze folky dan weer hevig rockend. Gitarist Facey McStubblington die niet alleen qua gezicht, zonder baard wel te verstaan, veel weg heeft van Tenacious D’s Kyle Gass. Hij beschikt tevens over de nodige skills, afwisselend tussen akoestisch en elektrische gitaar. Hij weet zelfs een knappe solo te brengen met zijn baard. ”The future of guitarmusic!”, verkondigt de frontman, die vervolgens via een sentimentele pianointro begint aan de powerballad There’s Just Nothing Better than a Beard. Op een of andere manier doet het me denken aan Elton John.

Eindigen doen the Beards met de synth-gedreven afsluiter ‘You Should Consider Having Sex with a Bearded man.’. De zanger zoekt met zijn keytar het publiek op. Laat nogmaals langdurig zijn baard aaien, de rest van de band doet overigens gezellig mee, en wanneer de solo start, rukt hij zijn overhemd open en zet het op een synthsolo in de stijl van Foreigner en Van Halen. Ruim een uur lang krijgen we een komische rockshow dat op elk festival voor veel vreugde zal zorgen. De nummers zijn zo catchy dat ze nog dagen in je hoofd blijven zitten. De trofee voor slechtste baard heeft inmiddels een prominent plekje gekregen.