Een Amerikaanse band uit Portland, al sinds 1992 bij elkaar, relatief weinig hits in Nederland en voor het eerst in Groningen. We praten over the Dandy Warhols die in het kader van hun tournee ook Nederland aandoen. Na optredens in Nijmegen (Doornsroosje) en Utrecht (Tivoli) doen ze op 21 maart de Oosterpoort in Groningen aan.

_MG_2489RP-BorderMakerMediaBibliotheek75KEcht uitverkocht is het niet als om 21.00 uur de lichten in de zaal uitgaan en Courtney Taylor-Taylor en consorten inzetten met de mooie intro van Be-In. Het licht is beroerd en de sound in de zaal is in eerste instantie niet optimaal. Het publiek reageert ook niet echt enthousiast en neemt een afwachtende houding aan.

Toch weten de bandleden met hun uptempo-nummers de vaart er direct in te houden. Vooral drummer Brent DeBoer speelt er lekker strak op los. Nummers als o.a. Crack Cocain Rager, Get Off en Something You Got To Get Over worden zonder enige vorm van interactie met het publiek gespeeld. Courtney Taylor-Taylor is zo al zo niet spraakzaam en als hij wat zegt, is dit totaal onverstaanbaar.

Als een fan vanuit het publiek naar voren dringt en op niet te verstane wijze aan Zia McCabe (Keyboards) laat blijken dat zij totaal niet hoorbaar is in de zaal, dacht ik even dat dit best wel eens een moeilijke avondje zou worden. Het geluid was in eerste instantie niet goed en ook het licht was ronduit belabberd. Vooral als je ook nog (de eerste drie nummers) mocht fotograferen, wat niet makkelijk bleek door het continue rode of blauwe licht en mensen van 2 meter en langer direct voor het podium stonden. Daar sta je dan als fotograaf van 1.74. Maar ik heb ervaring genoeg om toch mijn foto’s te maken.

Gelukkig komt de sfeer er na enige tijd toch nog in en beginnen mensen zelfs mee te dansen op de nummers die worden gespeeld. Want dat mag wel worden gezegd, de nummers waren stuk voor stuk swingend. Rock werd afgewisseld door de meer psychedelische nummers en ook hun bekendste hit Bohemian Like You (2001) werd niet overgeslagen, waarna het pas echt los komt met nummers als het prachtige Godless (mooi gitaarspel van Peter Holmstrom), Peter International Airport en Boys Better. Je voelt dan direct de sfeer in de zaal waar ik bijna een uur op heb moeten wachten. Het blijken echter ook de laatste nummers van de set te zijn.

De eindconclusie is dat the Dandy Warhols, ondanks dat ze in Nederland helemaal geen echte hits hebben, toch volle zalen trekt. Waarschijnlijk komt dit door hun naam als goede live-band. Je kan zien dat ze al jaren samen spelen. Alleen jammer dat er erg weinig interactie is met het publiek en de toegift County Leaver direct wordt ingezet zonder het “We want more” vanuit de zaal.