tdwp_dead&aliveThe Devil Wears Prada leverde ruim een jaar geleden de livecd Dead & Alive af. Deze liveregistratie gaf een dwarsdoorsnede van het repertoire van de band, hoewel de cd Dead Throne uit 2011 ruim vertegenwoordigd was op het schijfje. Afgelopen maand nog mocht ik de band aanschouwen op Graspop en hoewel ik een idee had van de band live, hebben ze me versteld doen staan door de energie op het podium en de decibellen die mijn oren teisterden met hun recht-voor-zijn-raap-metal. Recht voor zijn raap zijn de heren ook wanneer het om antwoorden gaat in het onderstaande interview.

The Devil Wears Prada is bekend door de christelijke achtergrond. Heeft deze achtergrond enige invloed op de muziek en de shows?

TDWP: Eigenlijk heeft onze christelijke achtergrond geen enige invloed op zowel de muziek als de shows die we geven. Onze basis, de ruggengraat, ligt in de bedoeling om zoveel mogelijk met onze luisteraars te delen en dat is vaak meer dan we in teksten uit kunnen drukken.

Hoe zouden jullie zelf de band en het geluid van The Devil Wears Prada willen omschrijven?

TDWP: Ik kan daar kort over zijn. De band en het geluid is vooral en bovenal eerlijk, zonder dubbele agenda of bodem. Daarnaast zijn we nauwgezet en hebben de intentie om vooral goede metal te maken.

Ik las op jullie website dat jullie aan het werken zijn aan een nieuwe cd. Kun je me er iets meer over vertellen?
TDWP: Het klopt dat we hard bezig zijn met nieuw werk. We ronden momenteel het masterproces af. We zijn heel benieuwd, maar zeker ook gespannen om de nummers met onze fans te delen en te ervaren wat ze ervan vinden. Maar alles op zijn tijd.t jullie momenteel werken aan een nieuwe studiocd. Kun je me daar iets meer over vertellen?

Sinds 2010 is er een vorm van samenwerking met Adam Dutkiewicz van Killswitch. Wat is de invloed van Adam op de muziek van The Devil Wears Prada?

TDWP: Sinds 2010 werken we inderdaad samen met  Adam en we hebben in de tussentijd een uitstekende relatie opgebouwd met hem. Hij weet als geen ander hoe hij met ieder individueel lid van de band moet werken. Daarnaast waarderen we het enorm wanneer Adam met ideeën komt. Dit betreft altijd ideeen over de nummers en de rol die wij als bandleden spelen. Hij weet haarfijn of stukken ingekort moeten worden, of juist uitgerekt. En soms is het zelfs nodig om een nummer helemaal te herschikken.

Op welke manier is hij verantwoordelijk voor het geluid op de nieuwe cd? Welke rol speelt hij hierin?

TDWP: Ik zou willen zeggen dat hij vooral verantwoordelijk is voor het “to-the-point”effect. Het recht voor zijn raap spelen van nummers. Hij houdt er niet van om in een nummer te wachten op een koortje, of een vullertje. Dat is eigenlijk zijn grote aandacht geweest bij het creeren van nieuwe nummers en zo willen we graag blijven werken met Adam.

Hoe zou je de periode vanThe Devil Wears Prada dan willen omschrijven voordat je Adam ontmoette?

TDWP_PROMO_2_2012_PRINTTDWP: Ik denk dat we daar kort over kunnen zijn. De periode voor 2010 was vooral een periode waarin we jong waren en ontzettend veel hebben geleerd.

Volgens Mike Hranica bevat de cd Dead Throne ‘een aantal verloren liefdesliedjes’. Kun je me uitleggen wat hij hiermee bedoelt?

DTWP: Een aantal van de nummers op Dead Throne die Mike heeft geschreven zijn gebaseerd op verbroken relaties. Relaties die geen stand konden houden en die plaatsvonden toen we de nummers voor Dead Throne opnamen.

Na de release van Dead Throne kwamen jullie met  de ongelooflijke cd en dvd Dead & Alive. Was daar een bijzondere reden voor om een livecd uit te brengen?

TDWP: We willen onze fans niet “uitwonen” door voortdurende maar de ene cd na de andere uit te brengen. Tot nog toe hebben we de Zombie EP en Dead Throne uitgebracht en dan nu een livecd. Ik moet zeggen dat dat wel goed voelt.

Op Dead & Alive staan acht nummers van Dead Throne. Kan ik daaruit concluderen dat het geluid van Dead Throne hét nieuwe geluid van The Devil Wears Prada is?

TDWP: Ja, ik denk dat je dat wel mag zeggen. De nummers op de nieuwe cd liggen ook heel dicht bij het werk op Dead Throne en de Zombie EP.

Wat inspireert je eigenlijk wanneer je de nummers schrijft?

TDWP: Ik weet dat Chris, die toch één van de belangrijkste schrijvers in de band is, er alles aan doet om de beste nummers te schrijven die hij zelf heel graag zou willen horen. Hij luistert naar veel van de huidige metalmuziek en metalcore en hij lijkt dit allemaal te kunnen combineren met elkaar om te komen tot het uiteindelijke product. De rest van de band komt er dan bij en doet zijn deel en verandert nog wel eens het een en ander om uiteindelijk te komen tot TDWP!

Jullie zijn net op tour geweest. Is dat een goede tijd om nieuw spul te schrijven?

TDWP: Chris schrijft vaak wanneer we aan het touren zijn. Er zijn dan ook altijd demo’s aan het circuleren voor nieuwe nummers. Zo hebben we ook nog demo’s liggen voor de Dead Throne-cd. We zijn dus continu bezig met het werken aan nieuwe songmateriaal. Of we nu thuis zijn of niet.

Jullie zijn afgelopen maand onder andere op Graspop geweest in België. Is er nog een bepaalde show die je dierbaar is geworden?

TDWP: Nu we klaar zijn met de show kan ik terugkijken. En ik moet zeggen dat het touren in Europa een geweldige ervaring is geweest. We zijn heel enthousiast om eens tijd door te brengen buiten de Verenigde Staten en proberen op deze manier ook onze fanbasis uit de breiden naar Europa en België.

Wat hebben de mensen gemist wanneer ze jullie show niet hebben mogen meemaken?

TDWP: Emotie

Jonathan Gering is de nieuwe man achter de keyboards sinds enige maanden. Hoe ervaar je zijn aanwezigheid in de band?

TDWP: Jon is een geweldige man en past uitstekend in de band. Hij heeft een goed gevoel voor humor dat ontzettend goed werkt bij ons. Daarnaast waarderen wij zijn muzikale talent en mogelijkheden ontzettend. We zijn dan ook erg blij met zijn aandeel op de nieuwe ce.

TDWP_PROMO_3_2012_PRINT (1)Hij heeft een aantal remixes van popnummers gemaakt. Kan hij zijn techno-remixes combineren met de metalsound van The Devil Wears Prada?

TDWP: Ik denk niet dat er een direct relatie ligt tussen de muziek in The Devil Wears Prada en wat hij in het verleden al heeft gedaan. Maar nogmaals. Jon is een zeer getalenteerd muzikant en heeft altijd al waardering en vooral een goed oor voor metal gehad. Wat hij momenteel doet bij ons werkt gewoon erg goed.

De band is ongeveer acht jaar geleden opgericht. Jullie hebben hard gewerkt en met succes. Wat is de meest opwindende gebeurtenis voor je in het verleden/ wat maakt je trots? Of is er iets wat je wilt vergeten? (en nooit over wil praten  na dit interview)

DTWP: Ik heb nooit het idee van lekker achterover leunen om lekker trots te zijn of succes te ervaren. Niet-zelfgenoegzaam zijn is een belangrijke sleutel binnen de band en drijft ons steeds maar voort. Ik kan me ook geen andere manier voorstellen. We zijn zeer gezegend en zijn ongelooflijk dankbaar voor de mogelijkheden die we hebben gehad en nog hebben. Wat voor ons het meest belangrijke is en blijft om vooruit te blijven gaan en gewoon meer doen. Natuurlijk zijn er ook dingen waar we spijt van hebben of beslissingen uit het verleden die we liever vergeten. Het enige dat we ermee kunnen doen is om wanneer we verder gaan, gewoon niet dezelfde fouten te maken.