Nog nauwelijks bijgekomen van de release party is het tijd om wat meer te weten te komen over Elementary Penguins en hun tweede album.

De naam van de band intrigeert me, waar komt deze vandaan?
“Elementary penguin singing Hare Krishna. Man you should have seen them kicking Edgar Allan Poe” zingt John Lennon in het nummer I Am The Walrus. Dale (zanger) en ik hebben elkaar jaren geleden via een briefje in de supermarkt gevonden. Op dit briefje stond “Gitarist zoekt zanger en ik luister (uitsluitend) naar de volgende bands: The Beatles, The Doors en Velvet Underground.” Er zijn verschillende theorie over wat John Lennon precies bedoelde met “elementary penguin”. Ik heb een keer in een interview gelezen dat hij I Am The Walrus heeft geschreven als een soort dadaïstisch protestgedicht omdat iedereen altijd maar betekenissen achter zijn teksten zocht (zoals bijvoorbeeld met Lucy In The Sky With Diamonds, dat voor LSD zou hebben gestaan).

Het hele album heeft een sfeer van opgewektheid, een soort verfrissende lentebries. Kunnen jullie je daarin vinden? Ademt het album de sfeer uit die jullie voor ogen hadden bij het opnemen?
Een lentebries, ha ha, nice. Dank je wel! Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. We hebben geprobeerd elk instrument een eigen rol te laten spelen, goed nagedacht over welk geluid we wilden bereiken. We hebben per instrument het juiste geluid gezocht en opgenomen. Het effect hiervan is dat de opnames helder en eerlijk klinken. Dus als je het terugluistert via de koptelefoon zou het zomaar kunnen lijken alsof er een lentebries door je hoofd waait.

Het album is gemaakt onder leiding van twee verschillende producers, hoe moeilijk is het schakelen tussen deze twee heren geweest?
Dit is eigenlijk ontzettend soepel verlopen. Beide producers (Matthijs van Duijvenbode en Tijmen van Wageningen) zijn zeer professioneel. Omdat wij een vrij duidelijk beeld voor ogen hadden over hoe we het wilden hebben, is het opnemen van het album heel voorspoedig gegaan.

Hoe komt zo’n album tot stand? Wordt eerst alles uitgeschreven voordat jullie de studio in gaan, of ontstaan nummers ook tijdens de opname sessies?
We schrijven de nummers (of stukjes daarvan) vaak thuis en helpen elkaar met het uitwerken daarvan. Dit keer is het echter iets anders gegaan, de voornaamste reden hiervoor was dat we besloten het nummer The Charge Of The Light Brigade als centraal idee te nemen voor het hele album. Er zijn hierdoor nummers afgevallen waarvan we dachten dat deze beter tot hun recht zouden komen op een ander album. In de studio zijn er zeker dingen ontstaan die we van tevoren niet hadden bedacht. Zo is bijvoorbeeld het einde van We’re Coming To You tot stand gekomen in de studio. Als zoiets gebeurt, is dat geweldig.

Een tegenvaller is de totale lengte van het album, net als je er helemaal goed in zit, is het afgelopen. Is het een bewuste keuze om het album niet met meer nummers uit te brengen?
Het aantal nummers is inderdaad een bewuste keuze geweest. Zoals ik al aangaf zijn er nummers afgevallen waarvan we dachten dat deze niet helemaal bij de sfeer van het album pasten. Ook is de opbouw (volgorde van de nummers en het totaal aan nummers) van ons album lichtelijk geïnspireerd op één van mijn favoriete albums allertijden, en dat is L.A.Woman van The Doors. Bij dit album (ook tien nummers in totaal) staat de titel-track als laatste nummer van kant A, dat is bij The Charge Of The Light Brigade bijvoorbeeld ook zo.

Tenslotte, hoeveel extra naamsbekendheid krijg je als band als je drie maanden lang in een commercial zit? Zou je een zelfde soort uitnodiging een tweede keer ook accepteren?
Ik denk zeker dat het een positieve invloed kan hebben op je naamsbekendheid. De reikwijdte van onze muziek was dan ook de grootste motivatie om er mee in te stemmen. Bij een eventueel volgend aanbod gaan we opnieuw kijken of we het leuk genoeg vinden, en of het past bij de muziek.

Fotografie: Claire Witteveen

Spotify / Luisteren