In 2008 verscheen The ’59 Sound, het tweede album van de Amerikaanse band The Gaslight Anthem. Dit album betekende de definitieve doorbraak voor zanger Brian Fallon en consorten. Sindsdien bracht de formatie nog een paar albums uit en waren ze ook regelmatig te gast in ons land tot aan de ingelaste pauze in 2015. Nu zijn de heren terug en hoe kun je dat beter doen dan je doorbraakalbum nogmaals in het zonnetje te zetten?

De grote zaal van 013 in Tilburg is dan ook compleet uitverkocht en er staan twee supportacts op het programma om zo het publiek in de juiste sfeer te krijgen. Dat lukt direct met opener Matthew Ryan en zijn band. De muziek van de openingsact van vanavond doet enorm sterk denken aan hoofdact The Gaslight Anthem, maar de nummers van Matthew Ryan bieden net iets minder variatie. De band is enthousiast, schuifelt lekker over het podium op en neer, maar het geheel blijft net iets te keurig binnen de lijntjes. Het rauwe randje wordt zo af en toe opgezocht, maar dit had net iets meer gemogen. Ook kent de set een paar ballads die ervoor zorgen dat het tempo er snel uitgaat. Het publiek reageert ook veel enthousiaster op de uptempo-nummers dan de langzame tracks. Desalniettemin begint de zaal al aardig opgewarmd te worden en gezien het vroege tijdstip (De band begint om 19.30 uur) is de 013 al goedgevuld.

De gebroeders Hause hebben dan ook een makkelijke missie. Zanger Dave Hause speelde in het verleden in allerlei punkbands en is het nu qua muziek iets rustiger aan gaan doen en hij doet dat niet onverdienstelijk. Zo bracht hij onder zijn eigen naam drie albums uit en Tilburg krijgt een selectie van deze drie albums voor hun kiezen. Er zijn opvallend veel fans van de in Nederland relatief onbekende zanger aanwezig. Ze zingen echt woord voor woord mee, maar ook zijn de langgerekte ooooo’s ook wel makkelijk om als niet-kenner mee te zingen. Het duo zorgt ervoor dat er continu naar het podium gekeken wordt en soms mis je eigenlijk nog dat kampvuurtje wat prima zou passen bij deze twee gitaristen. Het zijn niet louter de eigen nummers die er goed ingaan in Tilburg. Zo speelt Dave Hause Brandi Carlile’s Hold Out Your Hand en ook mag een nummer van zijn eigen voormalige band The Loved Ones niet ontbreken. Zo brengt de set de nodige variatie en brengt het duo de zaal exact in de juiste stemming.

Tilburg is er dan ook helemaal klaar voor als The Gaslight Anthem zich laat zien. Onder luid gejuich trapt de band af met Handwritten en er wordt direct meegezongen. Er zijn veel fans in het huis, de tourshirts van diverse jaren staan gebroederlijk naast elkaar in de 013. De Amerikanen spelen alvast een paar nummers om er helemaal in te komen, waarna het moment komt waar iedereen op wacht. The ’59 Sound bestaat dit jaar 10 jaar en er is al aangekondigd dat men het album chronologisch zal gaan spelen. Vanaf de eerste tonen van albumopener Great Expectations gaan de kelen meer dan wijd open. Zelden wordt er direct zo hard meegezongen in 013, de nummers van het album zijn absoluut niet vergeten en als de band het repertoire ook nog eens perfect vertolkt is er geen speld tussen te krijgen. Na een aantal tracks  zijn er echter wat technische mankementen, waardoor de helft van de zaal geen goed geluid heeft. The Gaslight Anthem krijgt hier ongetwijfeld weinig van mee,  maar als het probleem is opgelost klinkt een gejuich door de zaal. In het verleden hadden de heren de reputatie om wat grumpy op het podium te staan, maar daar is vandaag niets van te merken. Brian Fallon heeft er zin in en zweept het publiek met regelmaat op. Dit heeft een positieve uitwerking en er ontstaat een fijne wisselwerking tussen de fans en de band. Wel lijkt het stemgeluid van Brian het soms even te begeven, maar gelukkig weet hij zich snel te herpakken. Het is ook niet niks om avond na avond op het podium te staan. Onverstoord gaat men heerlijk door, het is The Gaslight Anthem die de regie vanavond in handen houdt. Zo gaat men niet in op verzoekjes, men heeft een eigen setlist.

De setlist is grotendeels voorspelbaar en als de laatste tonen van The Backseat hebben geklonken heeft men het gehele album gespeeld. Even vraagt de zanger aan het publiek wat ze nu willen horen en een fan antwoordt hierop dat hij wel een nummer van The ’59 Sound zou willen horen. Frontman Fallon kan er wel om lachen en weet men een grappig antwoord de zaal aan het lachen te krijgen. De heren uit de Verenigde Staten hebben nog veel meer nummers uitgebracht en ze hebben dan ook voldoende troeven in handen om het vervolg van hun optreden met glans te volbrengen. De goede sfeer blijft ook de gehele avond overeind, evenals de fans die maar blijven meezingen. Zo af en toe dwarrelt er een crowdsurfer over het publiek, maar veel meters worden er door de dappere bezoekers niet gemaakt. Het draait veel meer om het meezingen en feesten op de muziek van The Gaslight Anthem. De vibe die vanaf het begin wordt ingezet blijft fier overeind. De rock die zo enorm veel op de sound van The Boss doet denken heeft zich heer en meester gemaakt in de zaal in Tilburg. Bij hoge uitzondering speelt The Gaslight Anthem een verzoekje vanuit het publiek. Een fan heeft een shirt voorzien van songtitel Blue Jeans & White T-Shirts en de band is niet te beroerd om dit nummer te spelen. Het blijkt het een na laatste nummer van het optreden te zijn, want na de single American Slang zit het optreden er helaas op. De band doet niet aan een toegift, maar wat geeft het. Met een zeventwintig-tracks-tellende set mogen we niet klagen toch?

Foto’s door Patrick Spruytenburg – Rockportaal.nl