The Toy Dolls bestaan dit jaar 35 jaar. Om dit jubileum te vieren is de Engelse punkrockformatie op tour om overal de zalen op zijn kop te zetten. De Pul in Uden wordt hierbij niet overgeslagen. Terwijl buiten een aantal fans nog even genieten van een zonovergoten Kapelstraat wordt het langzamerhand steeds drukker in de zaal. Een mooie avond met vooral veel meebrullen lonkt!

The Wetnecks - De Pul (Uden) 05/06/2016, support to The Toy Dolls

De avond wordt geopend door de formatie The Wetnecks. Naar eigen zeggen komt deze groep uit Alabama, maar ze lijken wel heel erg op de heren van BZB. The Wetnecks spelen eigentijdse nummers in een Hillbilly jasje en openen vandaag met Motorhead’s Ace of Spades. Meteen wordt er door het publiek meegezongen en dat zal gedurende het optreden wel vaker gebeuren. Compleet gestyled in Hillbilly-outfits zetten The Wetnecks een vermakelijke show neer, waarbij ook de nodige grappen en sketches worden opgevoerd. Deze halen echter wel het tempo uit de show, waardoor het publiek wat verveeld raakt en luid met elkaar begint te kletsen. Wel krijgen The Wetnecks de lachers op hun hand met Take On Me en Delilah. Er wordt veel meegezongen op de vrolijke klanken van de groep en aangezien ze bijna allemaal op de rand van het podium staan met hun instrumenten is alles goed te aanschouwen. Als afsluiter wordt BZB’s Alle Remmen Los vertaald in All My Reigns Are Loose en gaat het publiek helemaal los.

The Toy Dolls - De Pul (Uden) 05/06/2016

Vervolgens mogen de DJ’s van De Pul de zaal nog best lang opwarmen met wat punkplaten. Het ombouwen blijkt nog net wat langer tijd nodig te hebben dan verwacht. Als eenmaal de lichten doven klinkt als intro Lionel Richie’s Hello, maar het loopt niet best af met deze klassieker. Er klinken schoten en een schreeuw, Vaarwel Lionel, welkom Toy Dolls! Het is direct feest met dit punkrocktrio uit Engeland. The Toy Dolls bestaan ondertussen 35 jaar en hebben al vele albums op hun conto staan. Het publiek zingt vanaf het begin al met de nummers mee en heeft er echt zin in. Er wordt gedanst, gesprongen, gebeukt, het is feest in De Pul. Stilstaan is simpelweg geen optie, want de heren op het podium geven wel zoveel energie. Strakke danspasjes, gelikte gitaarriffs en flinke dosis humor is waar het om draait. De Engelse humor mist ook zijn uitwerking niet in Uden en het is ook lachwekkend om de heren aan het werk te zien. Ze maken er samen met het publiek een feest van. Hoewel buiten de mussen van het dak vallen is het in de zaal gelukkig redelijk koel, waardoor het meer dan goed toeven is bij The Toy Dolls.

Wie heeft er niet al eens staan meebrullen op Nellie The Elephant? Ja! Deze punkrockklassieker is ook van The Toy Dolls en ontbreekt niet op de setlist. Het grote meebrullen bereikt zijn climax. Naast de looks van de heren is ook hun muziek goedverzorgd. Zelfs het instrumentale Toccata in Dm van Bach wordt prima uitgevoerd en de heren blijven de gehele show over het podium heen stuiteren. Helaas kondigt zanger Michael aan dat zijn stem het begint te begeven en vraagt het publiek om meer mee te zingen. Dat is geen probleem vandaag in Uden en het publiek laat dan ook nog meer van zich horen. Deze zondagavond is het feest in de Pul en het jubileum wordt gevierd met slingers en confetti, wat wederom op gejuich mag rekenen.

Als de reguliere set is gespeeld zijn er al heel wat nummers voorbijgekomen. Punknummers duren niet zo lang, maar het publiek wil uiteraard nog veel meer. De Pul krijgt zelfs tot twee maal toe een toegift, waardoor er nog meer te genieten valt van de kunsten van deze heren uit Sunderland. De mannen trekken alles uit de kast om het publiek te vermaken. Zelfs ronddraaiende gitaren zijn de heren niet te gek. Zo is er heel wat te zien op het podium. Tot het einde aan toe geven zowel de band als het publiek alles en komen de ballonnen die al de gehele show boven het publiek hangen op het laatst naar beneden. Bij een feestje horen ballonnen toch? Mochten dan ook The Toy Dolls een 36-jarig jubileum willen vieren in De Pul dan komen we graag nog eens kijken!

Foto’s door Marc Koetse – Rockportaal.nl