Het Russische Theodor Bastard speelt aanstaande zaterdag (18 maart 2017) in de Peppel in Zeist. Samen met Cesair en Jyoti Verhoeff & Maya Fridman. Een erg bijzonder concert. Theodor Bastard staat al jaren bekend als een van de belangrijkste vaandeldragers van ethnische Russische folksmuziek met veel verschillende invloeden. In 2015 speelde de band voor het eerst in Nederland op Castlefest. Daar zullen ze dit jaar ook weer te zien zijn. Feit is echter dat deze muziek nog beter tot haar recht komt in een concertzaal. Kortom, wees erbij zaterdag aanstaande, want, samen met de andere genoemde bands, wordt dit een zeer speciale avond.

Kunnen jullie meer vertellen over jullie inspiratie wanneer jullie muziek maken?

Wij zijn altijd geïnspireerd door de natuur. We reizen veel, niet alleen voor concerten, maar we kamperen ook veel in het wild. Natuurlijk zijn we geïnspireerd door onze noordelijke geboorteland, Ladoga, op de Karelische Landengte. Dit zijn onze plaatsen van macht. Dit is ons land waar we zijn opgegroeid. Ik denk dat ons geluid niet bestaan zou hebben zonder deze Karelische invloed. Als je naar het noorden gaat naar de eilanden in het noorden van Ladoga vindt je jezelf in een heel andere wereld, in een andere dimensie. Niemand om je heen, alleen jij en de natuur. Er zijn nesten van meeuwen, er zijn adders. Ladogian zee kalveren zitten op de rotsen. Ze zijn geweldig, met zwarte diepzee ogen.

Wanneer kunnen we nieuw studiomateriaal verwachten? Zal het vergelijkbaar of anders klinken dan jullie laatste plaat Vetvi?

Het ergste voor een muzikant is te voorspelbaar worden. Onze band blijft nieuwe doelstellingen stellen zodat de uitdaging voor ons, muzikanten, groot blijft. We kunnen doorgaans niet voorspellen wat het resultaat zal zijn. We proberen altijd om iets nieuws te creëren. Het is vergelijkbaar met een reis naar een onbekend land. Toen we begonnen te componeren voor Vetvi wisten we niet wat we konden bereiken. Het album Oikoumene was het zicht op de ruimte, het album Vetvi was het zicht op de innerlijke ruimte. Het volgende album zal zeker over iets anders gaan.

Hoe kijk je terug op jullie optreden op Castlefest 2015?

Castlefest is een ongelooflijk festival met zijn eigen unieke sfeer. We hebben vaak gespeeld op festivals in Rusland waar organisatoren alleen aan winst dachten, maar Castlefest is een festival met hart voor muziek en met kunst gemaakt. Het is geweldig! Ik was ook onder de indruk van de communicatie met muzikanten uit andere bands. Hoe open-minded, positief, ze zijn en vriendelijk. Je ontmoet gelijkgestemde mensen onder muzikanten – het was een echt wonder.

Het was de eerste keer in Nederland. Heb je meer van ons land gezien en wat vond je ervan?

Ongeveer 350 jaar geleden was Peter de grote, de oprichter van Sint-Petersburg, een zeer groot fan van Nederland. Dat is de reden waarom wij veel gehoord hebben over Nederland in onze geschiedenisklas op school. De architectuur van Sint-Petersburg ligt het dichtst bij de Europese architectuur. Dus als we in Nederland aankomen is het contrast niet groot. Ik hou daarvan. We zijn blij om leuke mensen te mogen ontmoeten. Na ons optreden op Castlefest hebben we veel vrienden gemaakt met Nederlandse musici. Het is geweldig! Het is echt een onvergetelijke ervaring voor ons. Dat wij dit jaar opnieuw een deel van Castlefest mogen maken geeft de mentale link tussen ons weer. Daar zijn we blij mee.

Wat kunnen we verwachten van het optreden van uw live in de Peppel in Zeist op 18 maart?

We zullen zowel bekende als nieuwe liedjes spelen. We zullen een volledige waaier van onze muziek laten horen. Vooral belangrijk voor mensen die ons voor de eerste keer zullen horen. Ik hoop dat jullie ervan genieten. Ik hoop dat we onze boezemvrienden vinden. Ik hoop dat het een geweldige ervaring zal worden. De mogelijkheid om samen te spelen samen met het ongelooflijke Cesair en Jyoti Verhoeff & Maya Fridman ontneemt me mijn adem.

Is er een speciale band tussen u en Cesair (of elke andere Nederlandse band)?

Ja, Cesair is een fantastische band. Ze staan spiritueel dicht bij ons. We ontmoeten ons voor het eerst op Castlefest 2015 en we zijn sindsdien vrienden. Thomas is mijn grote vriend. En we danken veel aan zijn capaciteiten als organisator. Dankzij hem ziet u ons. Onze contactpersoon is erg inspirerend voor me. Ik hoop dat ik ergens in de toekomst hun concert in Rusland zal organiseren. Ik denk dat hun muziek hier zal aanspreken en veel fans zal aantrekken.

Jullie werken graag met andere muzikanten. Als je een lijst van muzikanten mag maken met wie jullie samen willen werken wie zou er dan in de top 5 staan? En vertel ons waarom.

Iedereen met wie je muziek maakt deelt een deel van zichzelf. Vooral als je samen aan het improviseren bent. Ik heb dit begrepen toen we samenwerkten met Fun-Da-Mental, Namgar, Julien Jacob en vele anderen. Dit is een ervaring van onschatbare waarde. Ik ben dankbaar dat muziek ons de mogelijkheid heeft gegeven om zoveel geweldige mensen te ontmoeten en daarnaast te leren van hun magische meesterschap.

Er zijn tal van muzikanten waar ik mee samen zou willen spelen. Veel meer dan 5. Het is zeer moeilijk een top 5 samen te stellen. Dit zijn de eerste 5 die ik me nu herinner:

  1. De beroemde Armeense muzikant en componist Djivan Gasparyan. Hij speelt duduk, een dubbelriet houtblazers instrument gerelateerd aan de orkestrale hobo. Hij is bekend als de “meester van de duduk”. Er is een levende ziel in zijn duduk. Als je ooit zijn muziek hoort zul je het daarna nooit meer vergeten.
  2. We hebben samengewerkt met Radik Tulush van de band Huun-Huur-Tu uit Tuva. Zijn vocale en instrumentale ervaring is ongelooflijk. Het is interessant voor mij om te blijven samenwerken met hem.
  3. Ik hoor erg graag de muziek van Vladiswar Nadishana. Hij is een groot multi-instrumentalist. Hij speelt Joodse harp en hij speelt briljant hang (een percussie-instrument dat bestaat uit twee op elkaar geplaatste sferische schalen van staal). We hebben zelfs al een keer gesproken over een samenwerking, maar het is er nog steeds niet van gekomen.
  4. Ik ben erg geïnspireerd door de percussie van David Kuckhermann, Ik zou graag zijn drum muziek toevoegen aan ons album.
  5. Einar Selvik van Wardruna is een geweldige zanger. Ik stel me voor hoe geweldig hij in sommige nummers samen kan zingen met onze zangeres Yana. Toen ik overigens in Noorwegen was twee jaar geleden schreef ik hem. Er was het idee om naar zijn eiland te komen en iets samen te doen, maar onze schema’s kwamen niet overeen. Het is nog niet afgesloten. Ik hoop dat het in de toekomst een keer gaat gebeuren.

Op jullie interessante feiten pagina op jullie website las ik dat jullie gespeeld hebben als support voor Nine Inch Nails in 2007. Niet iets wat je zou verwachten als je de muziek vergelijkt. Kun je ons meer vertellen over die ervaring? Ik lees dat het vooral speciaal was voor Yana Veva.

Oh, dat je ons herinnert aan zo’n oude geschiedenis. Het is een lange tijd geleden, we klonk heel anders dan nu. Zoals ik al zei, we vallen nooit in herhaling. In 2007 speelden we sombere darkwave met industrial elementen. We droegen zwarte jurken. Ik gebruikte verschillende metal details in mijn spel. Zodra ons nummer werd uitgebracht op het label van Martin Atkins nodigde Invisible Records ons uit voor het voorprogramma van NIN in Sint-Petersburg. Trent Reznor is een goede vriend van Martin, daarom werden we het voorprogramma. Het was zeer aangenaam. Speciaal voor onze zangeres Yana, want ze hield veel van NIN tijdens hun periode van The Downward Spiral. De dag van het optreden was de dag van haar verjaardag. Trent wenste haar een gelukkige verjaardag. De dag was uitstekend. Nu is onze stijl compleet anders dan die van hun. Het is geschiedenis. Ik herinner me het met warme gevoelens en ik zou ze graag weer ontmoeten.

Kun je ons meer vertellen over de Russische folk / middeleeuwse / world muziekscene?

a. Wat is jullie status in Rusland? Hoe bekend zijn jullie?

Dat is moeilijk te zeggen over onszelf. Het is een beetje onbescheiden. Ik kan zeggen dat wij ons alleen in ons genre voelen, want het is moeilijk Russische bands te vinden die bijna dezelfde muziek maken als wij. We hebben echter talrijke fans en wij spelen in grote concertzalen en ook in theaterzalen. We reizen regelmatig grote afstanden. Dan brengen we twee overnachtingen door in de trein tussen de concerten. Waarschijnlijk hebben we meer dan duizend concerten gespeeld in verschillende Russische steden met inbegrip van kleine provinciale steden. We hebben nog niet gespeeld in Siberië of Kamtsjatka. Rusland is immers zeer groot.

b. Kunnen jullie ons vertellen welke interessante bands er nog in dit genre zijn die onze lezers moeten kennen?

Er zijn veel interessante bands. Ole Lukkoye, bijvoorbeeld, hun albums werden uitgebracht op Klangbad, een Duits onafhankelijk label nauw gerelateerd aan de Faust band. Zij zijn de grondleggers van de unieke etnische psychedelische stijl. Ik kan ook vertellen over de geweldige band Volga – ze spelen ethno elektronische muziek met hedendaagse elementen. Huun-Huur-Tu van Tuva, ik vertelde al eerder over hen. Buryat zangeres Namgar en haar band. Projecten van Andrey Tanzu, een van de beste percussionisten uit Rusland. En vele anderen. Folk songs van het Russische noorden staan zeer dicht bij mij. Niet alleen Russische nummers, want er zijn veel andere mensen die in het noorden wonen. In het noorden is de bevolkingsdichtheid niet zo groot als in andere gebieden. Het is voorgekomen dat ik vele weken reisde in de noordelijke bossen en niemand ontmoette. De mens is er alleen. In sommige gebieden leven de stammen zoals ze duizenden jaren geleden leefden! Dus privé motieven inspireren deze folk-muziek. Melancholie is zeer bekend voor ons. Noordelijke muziek is in het algemeen zeer interessant. Het heeft een aantal vreemde invloeden, zoals lawaai tonen, microtonale noten en oplopende muzieknoten. Het is een hele andere muziekwereld. Wij willen dit graag allemaal vastleggen en aan een brede groep luisteraars overbrengen.

Theodor Bastard website