2017 is het jaar van Thomas Azier. Overal krijgt zijn album Rouge lovende recensies en ook over airplay hoeft de Fries, die eens in Berlijn woonde en nu de Franse hoofdstad als thuisbasis verkiest niet te klagen. Nederland is als een blok gevallen voor de elektropop Ter promotie van het nieuwe album doet Thomas Azier de zalen in ons land aan en vanavond is Doornroosje aan de beurt.

Terwijl supportact Nambyar net is begonnen proberen we een mooi plekje in de  Rode Zaal oftewel de grote zaal te bemachtigen. Dit blijkt nog een lastige opgave, want de zaal staat propvol. Het Amsterdamse Nambyar brengt iedereen alvast in de juiste sferen. Frontman Jesse Nambiar is na zijn avonturen met Valerius compleet andere dingen gaan doen. Dat blijkt als de elektronische muziek van de formatie door de zaal schalt en zijn donkere stemgeluid precies doet wat deze sound nodig heeft. Doordat het vrij duister is op het podium wordt de bezoeker gedwongen om meer op de muziek te letten en men danst alvast wat mee op de drumbeats. Ook de single Warm in the Winter mag vandaag niet ontbreken en is een hoogtepunt in de set. Wat heeft de zanger een geweldige stemgeluid. De grote zaal van Doornroosje is dan ook perfect opgewarmd.

Het volgepakte Doornroosje is er dan ook helemaal klaar voor als Thomas Azier aftrapt. Er wordt vandaag gestart met Starling en meteen raakt iedereen in trance. De opener komt van het nieuwe album Rouge en hier zullen we vandaag ongetwijfeld nog veel meer van horen. Frontman Thomas heeft een prominente plek op het podium en zijn band staat om hem heen opgesteld. Wie Thomas Azier al wat langer volgt weet dat hij een aantal jaar geleden het album Hylas heeft uitgebracht en ook deze muziek is hij niet vergeten. Het album Hylas verscheen toen de Fries nog in Berlijn vertoefde en welke muzikant heeft daar geen inspiratie opgedaan. Vaak is de muziek wat grauw en duister en dat is ook bij Thomas Azier terug te horen. Nu woont Thomas Azier in Parijs en dat maakt zijn muziek van nu wat vrolijker, wat frivoler. Tenminste dat zijn de klanken van de muziek. De bezoekers horen aan hoe hij de zanger angst, woede, maar ook de liefde bezingt. Daarbij wordt hij prima ondersteund door zijn band, maar ook door een meer dan geweldige lichtshow.

Het nieuwe album Rouge bevat een aantal songs die gemakkelijk zijn mee te zingen. De oooo’s en aaaa’s zijn niet van de lucht gegrepen en het Doornroosje verandert al snel in een zangkoor.  Dat de muziek van de zanger populair is blijkt al snel als hij de single Talk To Me inzet. Er klinkt luid gejuich, wat menigmaal deze avond zal klinken. Azier is geen buitenbeentje meer. In een studio kan men er nog van alles aan doen om een stem heel goed te doen klinken, maar ook live kan de melancholische zanger er wat van. Zijn zuivere stemgeluid verovert veel harten, die overigens met regelmaat een telefoon omhoog houden om een mooi plaatje te maken.

Niet alleen zijn eigen muziek klinkt door de grote zaal van Doornroosje. Thomas Azier waagt zich aan een cover en laat zo zijn eigen versie van The Cure’s A Forest horen. Geen onaardige versie, maar het overtreffen van zanger Robert Smith is een stapje te ver. De set heeft geen cover nodig, zijn eigen muziek volstaat. Het publiek is in extase en wil aan het einde van de set alleen maar meer. In het toegift komt zijn Berlijnse periode weer boven en klinkt een oorverdovend Verwandlung. Daarna klinken nog twee songs van het nieuwe album en wie goed heeft meegeschreven komt er vervolgens achter dat hij vanavond het gehele album heeft gespeeld. Thomas Azier maakt zijn verwachtingen waar, Thomas Azier is de absolute baas van de “Rouge Zaal”