Vengeance_Falls_ArtworkTrivium staat vanavond op de planken van de Melkweg in Amsterdam. Eind vorig jaar brachten zij hun zesde album uit, genaamd Vengeance Falls. Dit album is opgenomen met David Draiman van Disturbed en is een enorm succes. Ik heb een interview met bassist Paolo Gregoletto over Vengeance Falls, toeren en het leven van een droom.

We worden naar een kamer geleid met muurspiegels en matten op de grond. Nadat ons expliciet duidelijk is gemaakt dat we niet op de matten mogen staan hadden we handen geschud en een beetje het ijs gebroken met een gesprek over mijn tatoeage en hoeveel we beiden fan waren van Machine Head. Na een tijdje komt het interview op gang.

Hoe staat het ermee?

Het gaat goed. We komen net uit Engeland en we hebben zin om in Europa te toeren. We hebben nu een langere setlist dan in Engeland dus het word een leuke toer.

Jullie tourden in Engeland met Killswitch Engage. Waarom kwam Killswitch niet mee naar het vasteland?

Ja het was een co-headlining toer, beide bands hadden 65 minuten speeltijd elke avond. Het was een goeie, uitverkochte tour. Geweldige tijden. We hebben geprobeerd om Killswitch mee te krijgen, maar met het schema dat zij hadden, waren ze helaas niet beschikbaar. Het zou super zijn geweest als het geregeld had kunnen worden, maar het is een van die dingen. Zo gaat dat met co-headliners. Het is moeilijk om alles voor elkaar te krijgen.

Jullie zijn al een tijdje aan het toeren voor Vengeance Falls. Hoe gaat het tot nu toe?

Deze specifieke tour startte anderhalve week geleden. Daarvoor begonnen we met toeren in augustus, voordat het album uitkwam en het zijn al behoorlijk wat shows geweest. We hebben ongeveer zeventig shows in Amerika gedaan, daarna deden we Europa aan en nu zijn we weer terug. We hebben het geluk dat we veel kunnen toeren en dat we de mogelijkheid hebben om langzaam maar zeker te groeien.

De band is volgeboekt tot aan juni.

Ja we hebben veel shows. We zijn nu zelfs ingeboekt tot aan augustus. Een aanbod kwam net binnenvallen. We zijn veel aan het toeren. We nemen waarschijnlijk een kleine pauze na augustus en dan maken we de rest van het jaar af in stijl. En wie weet? Misschien zijn we volgend jaar alweer bezig met iets nieuws. We hebben veel materiaal om mee te werken.

Ik zag laatst een foto van jouw laptop met geschreven materiaal erop. Is dat alweer nieuw materiaal?

Wij zijn altijd ideeën aan het opnemen en we zijn geen band die echt de creatieve kant kan uitschakelen. Deze band is niet een band die acht maanden voluit gaat toeren en niet nadenkt over nieuwe muziek en dan pas begint als het ‘tijd’ is. We houden ervan om constant te schrijven en na te denken over wat we volgende keer willen doen en je eindigt op deze manier met veel nieuw materiaal. We zijn de laatste tijd trouwens veel bezig met het luisteren naar oudere demo’s. Er staat daar veel goeie muziek op die we gewoon nooit gebruikt hebben.

Raken jullie geïnspireerd door de oude demo’s?

Ja het is best cool want we zijn veel nieuw materiaal aan het schrijven en het is geweldig om bepaalde dingen op hun plek te zien vallen en om muziek te kunnen gebruiken dat op demo’s stond maar gewoon nooit gebruikt werd. Momenten dat een nieuw nummer nog net dat ene moment mist en dat je dat moment dan vindt op een oude demo. Je hebt altijd nog een grote zak met verse ideeën en je kan daar altijd op terug grijpen. Daar hou ik van. Daar doe je dit voor; het schrijven van muziek en het spelen ervan.

Dus jullie zijn constant bezig?

Ja best wel. Het voelt gewoon niet als werk. Wanneer we het podium opkomen of wanneer ik muziek schrijf voelt het nooit als werk. De rest van de tijd, je weet wel, de rustige dagen en het reizen, dat voelt aan als werk voor mij.

Jullie gaan binnenkort toeren met Volbeat in Amerika. Hoe kwam dat tot stand?

Ik kan niet wachten. Ik vind het een geweldige band. Hele coole mix qua muziek. Het is een soort combinatie van Elvis, Misfits, nieuwere Metallica samen met rockabilly. Het is gewoon echt een coole mix. Ik vind de stem van de zanger [Michael Poulsen] heel uniek en perfect passen bij de muziek die ze doen. Toen we de heren eerst ontmoetten hadden we dezelfde interesses en vonden we dezelfde metal bands leuk. Ze houden heel erg van metal en wij ook, dus het klonk als een leuke tour om te doen en ik heb er zin in. Het is altijd leuk voor ons om met verschillende soorten bands op stap te gaan, al is het Iron Maiden, Slipknot of Machine Head, van alles. Volbeat, In Flames… We hebben het geluk gehad om te toeren met deze geweldige bands en ze zijn allemaal uniek, ze zijn anders en daar houden we van. We willen niet toeren met bands die maar een ding doen. Het is goed voor je, je komt ergens anders en je ontmoet nieuwe mensen en nieuwe fans. Het is leuk.

Volbeat is een interessante keuze. Je zou denken dat Volbeat en Trivium niet echt een match zijn.

Ik denk dat het goed zal werken. We gaan in onze setlist zeker niet de meest extreme nummers spelen. Maar weet je wat? Trivium heeft altijd twee kanten gehad; de extreme kant en de melodische kant. En daardoor hebben we nu de kans om met een band als Volbeat te toeren of met een band als Machine Head. We passen erbij, we doen ons ding en sommige mensen zullen het snappen, sommige niet. Daar hou ik van, de mogelijkheid om te spelen voor mensen die misschien niet van ons gehoord hebben. Het houdt je fris en het houdt je alert want je moet altijd proberen om die nieuwe mensen te overtuigen. Als je headliner bent en je toert uitsluitend met bands waarvan je weet dat het werkt elke keer als je toert, dan ben je niet echt bezig met uitbreiden.

Enige kans dat die tour op een gegeven moment naar Europa komt?

Dat zou heel erg cool zijn. Ik ben er honderd procent voor om dat voor elkaar te krijgen.

Want Amerika heeft altijd de beste tours.

Het is grappig, want in Amerika zeggen ze hetzelfde over Europa. Iedereen ging zo van ‘Ah, ik wens dat Killswitch en Trivium naar Amerika komen!’. Het hangt ervan af. Misschien zullen we erover praten als we in Amerika zijn zo van ‘Hey, het zou vet zijn als we wat shows in Europa konden doen’ dus we zullen zien. Het zou super zijn om te doen.

Jullie nieuwste album Vengeance Falls is nu een tijdje uit. Hoe is de reactie geweest?

De reacties zijn goed. Ik vind dat het het beste tot zijn recht komt als we de nummers live spelen en we hebben nu wat meer nieuwe nummers toegevoegd aan de setlist. Het geeft mensen een kans om de nieuwe muziek te horen. Als je nog niet helemaal overtuigd bent en je ziet een nummer live gespeeld worden, dan kan dat je overtuigen. Dat is heel vaak bij mijzelf gebeurd. Dan dacht ik ‘Ah, ik ben nog niet helemaal zeker van deze band of dit nummer of dit album’ en dan zie je het live en dan klikt alles opeens. En soms is dat wat moet gebeuren. En de reacties zijn goed. We mogen niet klagen. Mensen kennen de woorden en ze gaan net zo uit hun dak met de nieuwere nummers als bij de oudere ‘hits’. Het nieuwe en het oude vloeien goed samen en het voelt goed voor ons om het te spelen. We mogen zeker niet klagen.

Hoe vergelijk je Vengeance Falls met jullie andere albums?

Nou ja we wilden een beetje uitbreiden wat we van plan waren met In Waves. Maar in plaats van nummers die of helemaal geschreeuwd worden of helemaal melodisch zijn, wilden we nu die balans vinden waar het de hele tijd een mix van beiden is. En gewoon echt onszelf richten op de groove en de melodieën van de nummers. Met David [Draiman, producer] konden we onszelf echt pushen en vooral Matt [Heafy, zanger], die zichzelf echt heeft gepusht met zijn vocalen. We hebben niet nagedacht over waar er geschreeuwd moest worden en waar er gezongen moest worden. We hebben meer gestreefd om beiden naar het extreme te brengen. Matt heeft nog nooit eerder zo op een album gezongen waar het echte zangmelodieen zijn. Vooral voor mij, als ik veel van de backup vocalen doe, is het soms lastig. Een nummer als No Way To Heal is waarschijnlijk een van de moeilijkste nummers die we hebben om te spelen en live te zingen.

Trivium-Paolo

 Vengeance Falls is opgenomen met David Draiman. Hoe ging het opnemen?

Het was leuk, man. We namen het op in zijn huis. Alles behalve de drums hebben we in zijn huis gedaan waar  hij een studio heeft. We waren er voor anderhalve maand. We waren in Austin, Texas en voor iedereen die nog  nooit in Austin, Texas is geweest is het niet wat je ervan verwacht. Het is erg tegenovergesteld van wat je  verwacht. Het is een liberale plaats, met veel interessante en inspirerende mensen en kunst en muziek. Het was  leuk om daar te zijn en om weg te zijn uit Florida [thuisbasis van Trivium]. Je kunt je echt richten op de muziek  en als je even weg wilt van de muziek neem je een kleine pauze en ga je even de stad in. Je bent dan in een  nieuwe plaats en het inspireert je en het helpt je. Toen we Shogun opnamen deden we dat in Nashville, Tennessee en het was dezelfde sfeer.

David Draiman schijnt soms best intimiderend te zijn.

Man, hij is compleet het tegenovergestelde. Het is een super aardige dude. Je weet nooit hoe iemand echt is als je begint met opnemen. We hadden hem eerder ontmoet en hij was altijd erg aardig tegen ons. Ik had het wel in mijn achterhoofd voordat het opnemen begon. Je denkt dan ‘Ik weet niet zeker hoe hij zal zijn, dag in, dag uit’. Maar hij was heel relaxed en we hebben dezelfde humor en we ontwikkelden een band met elkaar door gewoon te lachen en goede tijden te hebben met elkaar. Het zorgde ervoor dat het opnemen vlekkeloos ging en als je zag hoe relaxed hij was en hoe hij ervan houdt om muziek te maken en om met ons te werken, dan zorgde het voor een leukere sfeer. Als het zo’n relaxte sfeer is als je muziek schrijft dan komt alles vanzelf uit je stromen. Je denkt niet na over hoe iemand is in de studio en of die persoon een eikel is. Dat hebben we nooit gehad. Elke producer waarmee we gewerkt hebben was erg aardig en relaxed, dus ik klop het even af.

Zouden jullie weer met David Draiman kunnen gaan opnemen?

Het is altijd een mogelijkheid. Ik ben ervoor om op te nemen met iedereen waar we ooit mee gewerkt hebben. Maar er is een ding dat we altijd geprobeerd hebben en dat is om ervoor te zorgen dat elke situatie, elk album iets unieks heeft, iets dat zijn sporen achterlaat. Zodat het niet zomaar een kopie is van wat we al gedaan hebben. Ik denk heel eerlijk dat het meest ingewikkelde met David is is dat hij een druk schema heeft. Hij is niet je typische producer. Hij heeft zijn eigen projecten en heel veel andere dingen gaande buiten zijn eigen band om. En hij is nu ook net voor het eerst een vader geworden, dus ik denk dat hij er plezier in heeft om een vader te zijn. Hij is een goede gozer, het was leuk om met hem te werken dus natuurlijk zou het cool zijn om weer met hem te werken. Het komt echt neer op schema’s en waar onze gedachten zijn met het volgende album. Wanneer we beginnen met schrijven, beginnen we meestal anderhalf jaar voordat we daadwerkelijk opnemen dus het dicteert een beetje wat we doen met dat soort dingen, met productie. Op dit moment zijn we alleen aan het schrijven, zelf demo’s aan het opnemen en bedenken waar we met het volgende album naartoe willen.

Jij staat bekend als het meest actieve Trivium bandlid op Twitter e.d. Vind je het een voordeel om direct contact te hebben met fans?

Uiteraard is het goed! Als je ooit in een situatie komt waarin je misgerepresenteerd wordt of dat er iets verkeerds wordt gezegd, dan is het een goed middel om dat direct recht te zetten. Er zit echter ook een nadeel aan vast. Je moet voorzichtig zijn met wat je zegt. Sarcasme komt niet over op het Internet and het is niet goed als je dronken bent of, je weet wel, naar de klote [lacht]. Af en toe als ik een avond dronken ben en ik word de volgende ochtend wakker dan denk ik weleens ‘Heb ik iets verkeerds gezegd gisteravond?’ en dan check ik dat. Maar zodra het erop staat, staat het erop. Je kan niet iets verwijderen. En als je iets verwijdert maakt dat het twintig keer erger, dus als je iets zegt zorg dan dat je bij je mening staat en dat je niet iets stoms of racistisch of homofobisch zegt. Humor met je vrienden past niet op Twitter. Maar voor bands is het geweldig. Je kan mensen bereiken en je kunt mensen heel veel over je band vertellen. Zo krijgen ze ook een inzicht in de persoonlijke kant van een band. Ik denk dat mensen dat prettig vinden tegenwoordig. Ik zit niet op Twitter om alleen albums te verkopen en om onze band te promoten. Ik denk dat mensen meer en meer fan van onze band worden als ze zien dat Trivium gewoon bestaat uit vier normale mensen die een fantastische baan hebben, die het leuk vinden om dit te doen voor de fans. Ik denk dat we daardoor een grote, toegewijde fanbasis hebben opgebouwd.

trivium

Wat vind je leuk aan optreden in Amsterdam?

Punt een, de clubs zijn altijd geweldig. Ik denk dat elke band die hier komt optreden dat opmerkt. En niet lullig bedoeld tegenover Engeland, het zijn geweldige fans, maar de clubs daar zijn bij lange na niet op dit level qua backstage voorzieningen. Ik denk dat bands deze stad heel leuk vinden. Er zijn veel verschillende manieren om in de problemen te komen en om avonturen te hebben. Er zijn geweldige fans en dit is altijd een goede plek voor Trivium geweest voor vele jaren. Toen we hier voor het eerst speelden, stonden we in de kleine zaal in 2005 en dat was een van onze eerste ervaringen in dit land. Het is cool om terug te komen en langzaam maar zeker te groeien naar grotere zalen en om zoveel mensen te ontmoeten tijdens onze groei.

Kun je ons een beetje vertellen over het voorprogramma vanavond?

Battlecross is een band waar we al mee getoerd hebben in Amerika. Daar deden we een soort festival toer genaamd Tresspass America. Five Finger Death Punch was er, Killswitch was er, wij waren er en God Forbid, die helaas niet langer een band is. Battlecross waren een van de eerste openers en ze zijn echte shredders. Geweldige band. Shannon Lucas, de drummer van Black Dahlia Murder, is nu hun drummer en hij heeft ze naar het volgende level gedragen. Als je van solo’s houdt, als je ervan houdt om te headbangen, dan is Battlecross de perfecte band. Miss May I is de andere band en dit is de eerste toer die we met hen doen. We hadden veel over hen gehoord. Het is coole muziek; het is een mix van vroegere metalcore geluiden maar ook met nieuwere dingen erdoorheen. Ik vind het leuk dat er nieuwe bands zijn die nieuwe dingen proberen, bands met verschillende perspectieven en niet alleen maar bands die kopieën zijn van wat er voorheen was. Ik vind dat beide bands nu een goede kans maken en ik hoop dat ze net als wij verder kunnen opbouwen en metal levend kunnen houden en het sterker kunnen maken.

Waarom zouden Trivium fans naar deze bands moeten luisteren?

Ik denk dat beide bands wel degelijk elementen hebben die Trivium heeft bevat en nog steeds bevat. De technische kant, de metalcore kant, de Ascendancy-kant van Trivium. Al deze elementen zijn nog steeds in onze band en ik denk dat deze bands dat zeker delen met ons. Maar er zijn ook elementen die ervoor zorgen dat die bands hun eigen ding zijn en ze zijn leuk om naar te kijken. Ik weet dat allebei de bands er helemaal voor gaan om het publiek uit hun dak te laten gaan en daar hou ik van. Ik hou van een show. Ik hou van mensen die niet bang zijn om op dat podium te gaan staan en die zichzelf blootstellen aan het publiek.

En hiermee is onze tijd afgelopen. Paolo gaat snel op zoek naar iets te eten en ik maak me klaar om het concert mee te maken.