De Belgische metalband Trouble Agency bracht eind vorig jaar het nieuwe album Suspected uit. Reviewers in binnen- en buitenland zijn vol lof over dat album. Tijd dus voor een praatje dus met één van de oudste thrashbands van België.

 

Hoe zijn de eerste reacties sinds de release van Suspected? Onze nieuwe CD Suspected is nog maar pas uitgekomen. We voelen wel al een groeiende interesse voor onze muziek en de reviews zijn heel goed. Maar het is nog wat vroeg om al conclusies te trekken.

 

Afgaand op songtitels als Banksters, Collateral Damage, … zit er flink wat maatschappijkritiek in Suspected. Wat is jullie grootste bekommernis? Onze grootste bekommernis is de decadentie van onze maatschappij, op alle gebieden, en de onbeschofte brutaliteit van het economische systeem dat de wereld in zijn greep houdt. Gitarist Didier Van Coppenolle brengt meestal de ideeën aan, zowel inzake teksten als muziek. Die worden dan uitgewerkt door alle leden van Trouble Agency.

 

Ik heb ook wat hardcore-invloeden gehoord op Suspected. Zitten er liefhebbers van hardcore in Trouble Agency? Dat heb je goed gehoord, ja. Er zit inderdaad wat hardcore in het DNA van Trouble Agency. De twee gitaristen van de band, Larry en Didier, hebben wel honderden optredens gezien van hardcore-, metal- en crossoverbands. Hardcore en thrash leefden ooit samen, terwijl die nu meer in gescheiden hokjes gestopt worden. De mooiste voorbeelden van dat samenleven, zijn de optredens van DRI, The Accused, Negazione, Lärm, Heresy, enz.

 

Voor de opnames van Bite Into Life in 2002 konden jullie rekenen op Xavier Carion van Channel Zero. Wie zat er deze keer achter de knoppen? Suspected werd in de Ear We Go-Studio opgenomen, met producer François Dediste. Die heeft het totaal van de opnames onder zijn vleugels genomen, evenals de mix, mastering … en zelfs de catering (bier, koffie en – uiteraard – frietjes).

 

Jullie speelden als Brusselse band zes keer in Magasin 4 in Brussel. Die zaal moet dit najaar sluiten. Hebben jullie bijzondere herinneringen aan die zaal? Magasin 4 en ook DNA waren altijd ‘the place to be’ voor de undergroundscene in Brussel. Eén van onze beste herinneringen aan Magasin 4 is een optreden om 4 uur in de namiddag. De zaal was vol geraakt ondanks hevig winterweer en sneeuw die met pakken uit de lucht viel. Een venue als Magasin 4 zal enorm gemist worden door de undergroundscene. Als Brusselaars hebben wij daar de kans gehad om héél véél goeie bands te ontdekken.

 

Het aantal clubs in Brussel en Vlaanderen gaat achteruit. Zijn er nog genoeg speelkansen voor een thrashmetalband? Dat is correct voor Brussel, daar zijn de speelkansen beperkt. In Vlaanderen zijn er nog meer dan genoeg podia in kleine en grote clubs. In Vlaanderen zie je ook dat diehard metalfans zelf festivals en optredens organiseren, zoals o.m. Blast From The Past. Er is ook een goed netwerk van jeugdclubs. In het zuiden van het land beginnen een aantal clubs en cafés uit de grond te schieten zoals o.m. het Durbuy Rock Festival. Dus er zijn nog wel kansen voor een Brusselse band om te spelen in eigen land.

 

Bestaat er nog zoiets als een Brusselse metalscene met bands (en fans) die elkaar steunen? Omdat de Brusselse scene relatief klein is, ontmoeten de bands en fans mekaar tijdens optredens in Brussel. Heel wat mensen in het publiek zitten vaak of zelf in een bandje en dan worden al eens tips gedeeld. Thrashmetal lokt zowel een ouder als een jongere publiek en dat zie je ook goed bij ons. Trouwens twee huidige leden van Trouble Agency waren ooit onze allereerste jonge fans. Thrash is dus nog helemaal niet aan het uitsterven!

 

Jullie wonnen in 2014 de Belgische Wacken Battle. Hoe was dat? Die battle was een echte strijd omdat het niveau van de deelnemende bands héél goed was, met o.m. Reject The Sickness, Signs of Algorithm en Sons of Lioth. Die battle winnen kwam als een verrassing voor ons, maar heeft ons vertrouwen een boost gegeven. Spelen op Wacken was echt een droom die uitkwam en een onvergetelijke ervaring. Het heeft in Vlaanderen ook heel wat deuren geopend om te kunnen spelen.

 

Is het goed om van muziek een competitie, een battle te maken? Of is zo’n wedstrijd eerder de enige kans voor een unsigned band om op Wacken te geraken? Competitie in muziek is volgens ons niet echt de ideale manier, omdat muziek een kunst is en erop stemmen is meer een kwestie van individuele smaak. Hoe bepaal je als fan of als jury uiteindelijk wie de beste is? Maar inderdaad, het is jammer genoeg meestal de enige kans voor een unsigned band om op festivals zoals Wacken te mogen spelen.

 

Jullie speelden reeds in Parijs het voorprogramma van Immortal. Zijn er zo nog buitenlandse optredens geweest? In Parijs hebben we met Immortal en Hypocrisy in La Locomotive gespeeld. Dit was ons eerste optreden voor een groot publiek. Wij hebben ook in Tilburg in de 013 gespeeld voor het Christmas Festival met Exodus, Six Feet Under en Macabre. Wij hebben daar mooie herinneringen aan. De organisatie was echt top. We hebben toen ook heel toffe ontmoetingen gehad met de sympathieke gasten van Exodus en Macabre. Wij hopen in de toekomst meer buiten België te kunnen spelen. Ook voor Nederlandse gigs mogen ze ons steeds contacteren.

 

Stel dat je moet kiezen tussen een reeks supportshows in de Benelux met pakweg Testament of een festival als Alcatraz of Graspop mogen openen. Wat zouden jullie kiezen? We hopen dat we die keuze nooit moeten maken. We spelen altijd met veel plezier, is het in kleine clubs of in grotere zalen. Spelen met bands als Testament is interessant want wij spelen voor een thrash-minded publiek. Spelen op grote festivals zoals Alcatraz of Graspop is ook boeiend, omdat we zo ook eens en ander publiek kunnen bereiken.

 

Als jullie zelf de affiche zouden mogen samenstellen voor een leuke avond, wie staat daar dan op en welke zaal/festival mag dat zijn. Laten we even uit de bol gaan … Madison Square Garden met Slayer, Metallica en Megadeth.

 

Trouble Agency als vierde lid van de Big Four? Ze zullen zich moeten haasten nu Slayer met pensioen gaat. Je moet ook helemaal niet naar New York om Trouble Agency aan het werk te zien. Op vrijdag 23 maart komen ze nog gewoon naar JH Asgaard in Gent.

 

(foto: © Trouble Agency)