waken_eyes_bandNaar aanleiding van de bespreking van de cd van Waken Eyes, kreeg ik de gelegenheid om enkele schriftelijke vragen te stellen aan Tom Frelek.

Als ik de biografie lees, vraag ik me af of Waken Eyes een volwaardige band is, of een solo project met medewerking van drie gast muzikanten. Hoe zie jij dit?
Ik zou willen zeggen, beide. Het is voor dit moment een project vanwege het intensieve tour schema van de andere leden. Maar je zal zeker meer van ons horen in de toekomst. Ik heb de muziek voor dit album geschreven, en de anderen hebben dit uitgevoerd. Echter hebben ze wel hun eigen stijl toegevoegd, waardoor volgens mij het project als een band is gevormd.

Hoe zou je het album zelf willen omschrijven?
Ik zou het willen omschrijven als een Cinematic Prog album. Het heeft absoluut progressieve elementen en zo, maar ik was er niet volledig op gericht om het album progressief te laten klinken om alleen maar progressief te zijn. Ik hou ervan om interessante muziek recht vanuit mijn hart te creëren. Soms zal het dus progressief zijn, en op andere tijden is dat niet het geval. Vaker niet, ik hou van beweging in de muziek.

Waar komt je inspiratie voor de teksten vandaan, is er een boodschap die je wil overbrengen naar de luisteraars?
Het album heeft een hoofdthema, onbevreesdheid. Elk nummer op het album heeft iets te doen met angst en onbevreesd zijn, of het nou over media, overheid, liefde, spiritualiteit, oorlog of depressie gaat. Het gaat over het overwinnen van deze angsten die ons opgelegd worden om het betere leven dat we verdienen te leven en zo sterker te worden. Het nummer Exodus bijvoorbeeld is geschreven uit het gezichtspunt van iemand die tijdens de Tweede Wereldoorlog leefde, en hoe dat op hem overkwam. Absoluut een angstige belevenis. Still Life is over het klemzitten in een leven waar je maar niet vooruitkomt. De boodschap in de teksten is dat er na duisternis altijd weer licht komt. Je moet nooit toegeven aan angsten en sterk zijn. Ken je eigenwaarde!

De instrumentale stukken zijn erg goed, ik heb er met plezier naar geluisterd. Is het uiteindelijk ook zo op het album gekomen zoals je van te voren bedacht had?
Dank je wel! Ik denk het wel, ik had veel te kiezen tijdens het schrijven van specifieke secties van de nummers. Het was een volgorde op een manier die ik het eerlijkst vond voelen. Dit kan uitdagender voelen dan het klinkt trouwens, ha ha. Ik ben behoorlijk gehecht geraakt aan enkele riffs en melodieën, dus het kiezen tussen deze duurde af en toe wat langer.

Waarom heb je gekozen om met de spelers op dit album samen te werken, waarom deze drie namen?
Marco, Mike en Henrik zijn alle drie geweldige muzikanten en fantastische gasten. Ik wilde topmuzikanten hebben die met mij samen zouden spelen en dit album zouden maken. Ik ken Marco vanwege zijn werk met Paul Gilbert (Aristocats). Het is overbodig om te zeggen dat hij een fenomenale drummer is, en één van de meest fantastische gasten die ik ken. Hetzelfde geldt voor Mike. Ik was en ben nog steeds een groot fan van hem voor het werk in Symphony X, dus het vragen naar zijn bijdrage kon ik relateren aan de muziek. Een goede vriend van mij maakte me attent op het werk van Henrik. Ik was direct zwaar onder de indruk van zijn passie en zijn vocale reikwijdte. Het zou een grote vergissing zijn om het niet te vragen.

Het album bestaat uit tien sterke nummers, heb je slechts tien nummers opgenomen, of zijn er nog zogenaamde restjes blijven liggen voor een volgend album?
Er zijn slechts tien nummers opgenomen. Maar er zijn riffs en melodieën blijven liggen die voor toekomstige opnames gebruikt kunnen worden. Aan de andere kant, vind ik, is het beter om helemaal fris te beginnen met schrijven. Je kunt beter nieuwe ideeën dan oude gebruiken, omdat je dan in een andere gedachtewereld bent. De klok tikt door, alles verandert en je wilt vooruitgaan als componist. Dit album is geschreven en opgenomen op een specifiek tijdstip en een specifieke plaats, en volgens mij kun je dat niet herhalen. Maar ik heb inderdaad ideeën over die ik misschien ga gebruiken voor een toekomstig album, of niet.

Waarom heb je gekozen voor een samenwerking met Kristine Bishop? Haar bijdrage is een aangename verrassing.
Kristine is verschrikkelijk getalenteerd en eigenlijk had ik een volledig nummer voor haar in gedachten om te zingen. Maar we kwamen uiteindelijk tot een duet met Henrik, dat volgens mij een geweldige zet is geweest. Ze zingt op het nummer Cornerstone Away, meer een soort ballad. Ze heeft zo’n geweldige en unieke stem, vooral in de lage tonen. Ik wilde een nummer waarin de twee vocalisten als het ware met elkaar spreken. Een beetje in de stijl van Broadway, maar niet met zo’n omvang. Ik denk dat haar stem een meerwaarde levert aan het verhaal van Cornerstone Away. Het voert een nieuw karakter op en schetst een nieuw beeld voor de luisteraar. Ik heb altijd al gehouden van vrouwen die metal en/of rocksongs zingen en Kristine is het zoveelste voorbeeld hoe goed een vrouwenstem past in dit genre.

Gaat Waken Eyes ook live optreden?
Ik zou het heel graag willen, maar volgens mij moeten we eerst de reacties op het album afwachten en kijken of er vraag komt naar live optredens. Ik denk dat het absoluut een mogelijkheid is. Als het tijdstip daar is en mensen willen ons echt live zien, zal het zeker gaan gebeuren, denk ik. Wie weet wat er nog komt.