Walter Trout - Alive In Amsterdam coverClichés en recensies, het is een lastige combinatie. Je wilt ze vermijden en tegelijkertijd zijn ze clichés omdat ze nu eenmaal vaak waar zijn. Bij Alive In Amsterdam kun je er niet omheen: Walter Trout is aan zijn tweede leven begonnen.

Nadat Walter Trout in 2014 op het nippertje nog een levertransplantatie kreeg, was het eerste album daarna Battle Scars een fijn teken van leven, maar nog niet helemaal overtuigend. Dit live-dubbelalbum, in 2015 opgenomen in Carré, laat geen enkele twijfel bestaan dat Trout weer helemaal op krachten is. De start van het album is furieus met een solo (“Play The Guitar”), “Help Me” en (“this is a song with a message”) “I’m Back”. Het begin van drie kwartier dikke pret met bluesrocksolo’s per strekkende meter.

Natuurlijk, Trout is qua composities geen vernieuwer en emoties – blij, boos of somber – worden nog eens extra aangezet in zijn gitaarspel. Zijn invloeden zijn ook duidelijk. Zo is de tien minuten durende publieksfavoriet “Say Goodbye To The Blues” (opgedragen aan B.B. King) een bluesballad met Gary Moore-achtige uithalen, zowel vocaal als op de gitaar. Voor Trout geen proggy experimenten, geen popmelodieën (al komt “Playin’ Hideaway” in de buurt), hij is een traditionele bluesrocker.

Na “Say Goodbye To The Blues” volgt een blok met maar liefst zeven tracks van Battle Scars, die op het podium een extra impuls krijgen. Van die nieuwe tracks is volgens mij “Fly Away” de grootste kanshebber om lang op de setlist te blijven. Het album wordt afgesloten met onder andere een paar fijne lange tracks, “Rock Me Baby” en “Serve Me Right To Suffer”.

De andere bandleden, drummer Michael Leasure, bassist Johnny Griparic en uiteraard toetsenist Sammy Avila – met onder andere een mooie solo op “Marie’s Mood” – zijn begeleiders, maar wel begeleiders die iets extra kunnen meegeven aan de songs. Op “Tomorrow Seems So Far Away” en “Playin’ Hideaway” wordt familiemens Walter Trout op gitaar begeleid door zijn zoon John.

In bluesland is een verzamelaar meestal in de vorm van een livealbum gegoten, simpelweg omdat de meeste bluesartiesten op het podium op hun best zijn. Dat is hier niet anders. De pret druipt er op Alive in Amsterdam vanaf, bij Walter Trout, zijn band én het publiek. Zo horen livealbums te zijn!

[youtube id=”E3V9xzUpdws”]

Walter Trout website