FB_Focus_NLMet een volstrekt eigen en dus unieke vorm van progressieve rock manifesteerde Focus zich in de eerste helft van de zeventiger jaren als het succesvolste en meest gewaardeerde exportprodukt van de Nederlandse popmuziek. Hoofdzakelijk instrumentale hits als ‘Hocus Pocus’, ‘House Of The King’ en ‘Sylvia’ hebben zich als tijdloos bewezen. Albums als ‘Moving Waves’, ‘Focus 3’ en ‘Hamburger Concerto’ staan te boek als monumentaal.  

Sinds het begin van de nieuwe eeuw is Focus terug van lang weggeweest. Er wordt wederom tot ver over onze landsgrenzen opgetreden. Het feit dat Nike de muziek van ‘Hocus Pocus’ gebruikte in een commercial ten tijde van de WK voetbal in 2010 heeft hier in niet geringe mate aan bijgedragen.

Uiteraard is oprichter en muzikaal genie Thijs van Leer op Hammond orgel en dwarsfluit van de partij. Maar ook oudgediende Pierre van der Linden, de virtuoze drummer die zo mede-bepalend was en nog steeds is voor het geluid van Focus. Hij vormt de ritmesectie samen met bassist Bobby Jacobs, telg uit de beroemde jazzfamilie. Gitarist Menno Gootjes, die zich zowel met grote ingetogenheid en subtiliteit laat gelden als ook meedogenloos en smerig kan rocken, maakt de huidige bezetting compleet.

‘Our music is evolution, not revolution’, zei Thijs van Leer ooit over de muziek van Focus. Welnu, de evolutie is weer in volle gang.

Rockportaal.nl mag 2×2 kaarten weggegeven voor het concert van Focus op 4 april in DRU Cultuurfabriek (Ulft). Wil je ook kans maken op deze kaarten?

– Like de Facebookpagina van DRU Cultuurfabriek
– Like de Facebookpagina van Rockportaal.nl
– Stuur voor 1 april 2015 een mail met het onderwerp “Focus” en je naam naar prijsvraag@rockportaal.nl.

Kijk voor meer informatie op http://www.drucultuurfabriek.nl