Accept - Blind Rage - ArtworkNaar aanleiding van de nieuwe cd van Accept, Blind Rage, heb ik een interview met één van de componisten van deze geroutineerde, van oorsprong Duitse, band. Het wordt al snel duidelijk dat gitarist Wolf Hoffmann vooral veel plezier beleefd aan Accept en dat straalt hij uit op het podium en in zijn antwoorden.

Ik heb jullie show op Wacken afgelopen zomer gezien en ik moet zeggen dat de show goed in elkaar zat. Hoe belangrijk is het voor jullie om in Duitsland op te treden?

WOLF: Hallo Maurice. Ik moet zeggen dat ik als muzikant erg gelukkig ben om voor fans op te treden. Niet alleen in Duitsland, maar over de hele wereld.

Wat doe je eigenlijk wanneer je niet aan het touren bent met Accept?

WOLF: Accept houdt me eigenlijk altijd bezig. Of het nu gaat om het touren of dat het gaat om het schrijven van nummers voor de band. We zijn ondertussen de wereld al vier keer helemaal rond geweest. Maar….als ik nu even niet bezig ben met Accept ben ik druk bezig met fotograferen.

Je bent woonachtig in Nashville. Op welke manier inspireert het wonen in Nashville je bij het schrijven van nieuwe nummers?

WOLF: We wonen in Amerika sinds halverwege de Jaren tachtig en in Nashville vanaf 1993. Nashville is ontzettend gaaf om te wonen. Als er al een muzikale hoofdstad zou bestaan, zou ik zeggen dat het Nashville betreft. Niet in het bijzonder voor de heavymetalmuziek hoor. Het maakt ze hier helemaal niet uit hoe beroemd je bent; je kunt hier in alle rust wonen en niemand die je lasting valt. Iedereen daar heeft wel ergens iets met de muziekindustrie te maken en iedereen respecteert elkaar hier. Muziek is overall aanwezig. Nashville is gewoon heerlijk om te mogen wonen. Ze zijn heel tolerant en vooral heel ruimdenkend.

Zanger Mark Tornillo is nu vijf jaar de zanger van Accept. Op welke manier heeft hij het schrijven van nummers beïnvloed?

WOLF: Eigenlijk moet ik concluderen dat Mark geen enkel invloed heeft in het schrijven van nummers. Peter en ik schrijven alle nummers, dat doen we al meer dan dertig jaar. Maar, eerlijk is eerlijk, zijn stem is wel een inspiratie voor ons bij het schrijfproces.

Je schrijft alle nummers met bassist Peter Baltes. Hebben jullie een bepaalde manier van schrijven?

WOLF: Een speciale manier? Nou, dat geloof ik eigenlijk niet. We vullen ellkaar wel aan op een hele goede manier. We begrijpen elkaar compleet en hoeven nooit te gissen naar wat de ander bedoeld. Ik denk altijd dat we een soort van tennisspelers zijn. Onze ideeën gaan telkens heen en weer en uiteindelijk wint het beste idee.

In het begin van jullie carrier hebben jullie de “LP” Metal Heart uitgebracht. Een bijzonder product omdat wolfjullie metalmuziek met klassieke muziek wisten te vermengen. Erg vooruitstrevend voor die tijd. Waar kwam dat idee vandaan?

WOLF: Dat kwam voort uit mijn liefde voor klassieke muziek. Deze vorm van muziek heeft altijd al in me gezeten, maar ik ben vooral erg aangemoedigd door Gaby (red: Gaby Hauke was de manager van Accept en is de vrouw van Wolf) om dat die klassieke tak onderdeel te laten zijn van MIJN muziek. Ik moet ook zeggen dat ik er heel gelukkig van ben geworden dat de fans hebben geaccepteerd dat ik deze ‘kruisbestuiving’ heb toegepast en nu verwachten ze het min of meer van mij. Mijn voelsprieten zijn dan ook altijd superactief wanneer ik klassieke muziek hoor en wanneer ik bezig ben met het schrijven van nummers is dat daar altijd heel natuurlijk aanwezig. Het komt gewoon op.

Je geeft aan dat je alle nummers op dezelfde niaer spelt en schrijft als altijd. Je ziet geen reden om dat te gaan veranderen. Wat is volgens jou de kracht van de ware heavymetal/hardrock/old-school nummers voor jou?

WOLF: In ons geval is het gewoon de wereld waarin we leven zonder de muziek te labelen en vooral te verstrikken. We zijn ook niet angstig om het Accept-trademark te verliezen. Uiteindelijk doe ik dit al sinds dat ik zestien jaar was. Er is mij verteld dat de manier waarop ik gitaar speel en het geluid dat eruit voortkomt heel direct is. En heavymetal/hardrock/old-school valt, volgens mij, allemaal onder de paraplu van Classic Rock en dat lijkt tijdloos te zijn.

Het is overduidelijk wanneer ik je op het podium zie, dat je een gelukkige en positieve man bent.  Ben je in het dagelijks leven ook zo positief?

WOLF: Hoe kan ik nu niet de meest gelukkige man zijn hier op aarde?. Niemand had kunnen voorspellen wat er de afgelopen vier jaar allemaal is gebeurd. Van 2010 tot 2014 is het een soort achtbaan geweest en natuurlijk hoop je dat alle fans van de muziek zulllen gaan houden. Dat is uiteindelijk de belangrijkst reden om nummers en muziek te schrijven. Maar in ons geval – na een ongeveer vijftien jaar durend gat – had NIEMAND  op aarde dit aan kunne zien komen. Ik sta werkelijk op de top van de wereld, geloof me maar !!

Acceptlogo

Zelf ben ik met de LP Restless & Wild in aanraking gekomen met Accept. Toen werd ik figuurlijk omver geblazen. Wanneer je zelf terugkijkt, heb je dan je doel bereikt zoals je deze zag in de beginjaren?

WOLF: Natuurlijk, natuurlijk ! En om eerlijk te zijn, hebben we nog veel meer bereikt dan ik toen voor mogelijk hield.

Hoe zie je na deze terugblik de toekomst voor Accept?

WOLF: Allereerst kan ik alleen maar zeggen: Bedankt dat iedereen ons de gelegenheid geeft om de mogen doen waar we zo van houden. En voor zover Peter en ikzelf het bekijken, zijn we meer gedreven dan ooit. We zien de toekomst rooskleuriger in dan ooit en niets is beter dan je daar bewust van te zijn op precies iedere minuut dat je leeft.

Het is jullie derde cd die jullie samen met Andy Sneap maken. Wat was eigenlijk de reden om met hem in zee te gaan?

WOLF: Andy hoorde een aantal jaar geleden dat wij met Accept weer terug zouden komen en een gemeenschappelijke vriend bracht ons toen met elkaar in contact. Het had niet gepland kunnen zijn. Alles, inclusief de ontmoeting met Andy, viel gewoon op zijn plaats. Hij is daarbij een geweldig persoon om in het team mee te werken.

Wolf, dank je voor je tijd en we hopen jullie allemaal snel te zien in Nederland.

WOLF: Oke. Nederland is altijd een bijzonder land voor ons geweest. Onze carrière startte in feite in jullie land. Ik hoop jou daar zeker ook te zien.