Er was een tijd dat het mij qua metal niet extreem genoeg kon. Hoe sneller de blastbeats, hoe lager de grunts hoe zwaarder de gitaren, niets was te gek. En hoe smeriger de albumhoes, hoe meer ik het album aan mijn ouders wilde laten zien. Het begon met de hoezen van Cannibal Corpse. Voor degenen die denken dat het om een Gronings studentenkorps gaat, het gaat hier om een death metal band uit Amerika en hun albumcovers bestonden uit zombies, ingewanden, bloed en monsters. Belangrijk detail is dat de hoezen nog steeds worden getekend. Er bestaan geen zombies dus is een tekening vrij logisch. Maar ingewanden en bloed hoeven niet getekend te worden.

Het verschil tussen een getekende albumcover en een albumcover met een realistische foto kan verschrikkelijk groot zijn. Een getekende drol ziet er in je hoofd toch anders uit als je eigen vers gelegde drol. Als we het hebben over realistische albumhoezen, dan zijn die van goregrind bands eehm interessant. Op de eerste twee albums van (toen nog) goregrind band Carcass bestond het artwork uit een collage van autopsie foto’s uit een medische encyclopedie. Dat klinkt luguber, maar het fascineert me. Wie haalt het in zijn hoofd om zijn tijd te besteden aan het beoordelen of een overleden persoon op een albumhoes mag of niet? In ieder geval, de duizenden geïnspireerden vergrootten dat idee en hadden al snel foto’s van doodgeschoten mensen op hun album, een rottend lijk of een volle, niet doorgetrokken wc. Mocht je dit verder willen nagaan, ga thuis gewoon eens googelen. Of ga naar de wc, wat je wil, maar vraag jezelf eens af wat is shockeren en wat is kunst? Waar ligt de grens?

Voor mij is alles kunst, zolang het je raakt. Het is nog het meest belangrijk hoe je geraakt wordt. Word je tot blijdschapstranen toe geroerd door een schilderij van een onbekende landschapsschilder? Koop hem dan. Krijg je een misselijk en onbehaaglijk gevoel bij de schilderijen van Sarah Levy? Kijk er dan niet naar. Vult je hart zich met liefde als je de nieuwe plaat van Carcass hoort? Luister hem dan.