Op 30 oktober 2020 zal The Flower Kings het album Islands uitbrengen op InsideOutMusic – de prog hofleverancier. En dat nog geen jaar na het veel geprezen Waiting For Miracles.

Roine Stolt verklaart: “Met alle shows en festivals afgelast, was de pandemie uitzitten voor ons geen optie!” Wonend in de VS, Italië, Oostenrijk en Zweden, hebben de heren bestanden heen en weer sturend een dubbelaar  gecreëerd van ruim anderhalf uur!

Laat ik direct duidelijk zijn. Islands is als een royale kilo Belgische bonbons. Neem er een paar en doe dan de doos weer dicht. Want alles in één keer is teveel van het goede. Verdeel de eenentwintig songs over een aantal luisterbeurten. Dan ontvouwt Islands zich als de soundtrack van een periode, zoals ontstaan en bedoeld als de weerslag van een periode. Je kunt ook horen, dat het geen gezamenlijk optreden is maar een verzameld werk. De rust van thuiswerken, of het nou in Italië of Oostenrijk is, geeft een andere vibe dan de energie van samen in de studio. Maar oké. Hoe pakt het uit?

Kun je seventies movie soundtrack wah-wah en percussie probleemloos blenden met Canterbury-scene fluitwerk? The Flower Kings wel. En het klinkt geweldig, natuurlijk. Zijn ze ook aan hun stand verplicht. Maar knap is het, hoe ze de zeer verschillende songs alle eenentwintig bij elkaar hebben laten kleuren. Beginnend met opener Racing With Blinders On als een soort Theme From Shaft, uitkomend bij de pastorale afsluiter Islands, is het album het best te typeren als een roadmovie. Wie de actie en adrenaline van de blockbuster verwacht, zou wel eens teleurgesteld kunnen worden . Maar wie de fraaie beelden en rake dialogen van de arthouse movie verwacht, kan alvast plek vrijmaken boven in de jaarlijsten.